Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Broderi på tasker?

  1. #1
    Floderten Gæst

    Spørgsmål Broderi på tasker?

    Her kommer der en lang smøre. Men jeg kan godt lide at fortælle historier. :P

    Jeg broderede meget da jeg var yngre, men så holdt jeg op. Hvorfor? Pubertet! Pludselig var drenge meget mere interessante end broderi, og så blev det lagt til side i lang tid.
    Jeg har længe gerne villet tage det op igen (for én, dyr hobby er ikke nok), men jeg er ikke så meget til at hænge færdige stykker op eller indramme dem. Jeg ved, at man kan brodere på puder, og det vil jeg også prøve på et tidspunkt, men..

    Jeg har leget med tanken om at brodere på tasker. Eller, rettere sagt, først på et stykke stof, der senere bliver til en taske. Allerførst ville jeg gøre det med meget, meget tyndt og fint bomuldsstof (tænk Noa Noa nederdele), som jeg ville sy på et stykke broderistof (hedder det aida?), og så brodere ovenpå det - jeg tænkte mig frem til, at man burde kunne se igennem. Jeg ville sy et andet stykke bomuldsstof bagpå, og så klippe nogle flere stykker, der kunne blive til en taske.

    Jeg fremførte min idé på et LiveJournal forum for broderi, da jeg lige skulle høre, om dette overhovedet kunne lade sig gøre, inden jeg render ud og bruger sygt mange penge (som jeg ikke har) på stof osv. Men en bruger fortalte om en metode, hvor man faktisk gør det samme, bare omvendt: det tynde stof er nederst, og broderistoffet øverst. Når man er færdig, fjerner man simpelthen bare broderistoffet, så selve broderiet sidder på tasken.
    Jeg kunne ikke finde noget om denne metode på Google (for jeg vidste ærligt talt ikke, hvad jeg skulle søge på), så nu spørger jeg her: Er der nogen, der kender noget til denne metode? Hvordan gør man? Hvilke stoffer bruger man? Hvordan får man i det hele taget broderistoffet af igen uden at ødelægge noget?

    På forhånd tusind tak. :)

    Trine xx / aka. Floderten

    (PS. Jeg burde måske nævne, at jeg snakker om korssting!)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4863 Eskilstrup Falster
    Indlæg
    64
    For at gøre dette skal broderistoffet være større en det man vil brodere.
    Man rier det på understoffet, brodere og trækker så trådene i broderistoffet ud enkelt vis. Vupti broderiet er på understoffet.
    Varmestuestrikker
    Er kravlet ind i skabet for en periode på grund af flytning

  3. #3
    Floderten Gæst
    Er det ikke en bestemt slags broderistof man skal bruge så?
    Jeg fandt (endelig) noget om det på nettet, og der står, at stoffet er limet sammen med vandopløselig lim, så når man er færdig, så fugter man broderistoffet, og så kan man pille det af..
    Gad vide om man kan få den slags i Panduro.

  4. #4
    Ulla P Gæst
    Fin fortælling - og lige så fin løsning.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    Man kan også få noget vandopløselig vlies som du måske kunne tegne tern på og så sy efter, har ikke prøvet men kunne forestille mig at det var en god ide.
    når broderiet er færdigt lægges det bare i vand og vliesen forsvinder og dermed vil du være fri for at skulle trække tråde ud, som kan være svært, da man jo ikke må ramme ved siden af hullet.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    I tidernes morgen , sådan ca i 1960erne skulle jeg sy noget på nået meget meget løs og urolig stof...
    Min mor fortalte mig hvordan jeg kunne gøre det.
    Det gik ud på, at tage noget hørlærred, og ri det på i tråd retningen på det urolige stof.. broder så på hørlærred, og tag ri trådene af, og så 1 for 1 tråd af hørlærred kunne man trække ud, og det blev faktisk ret godt, jeg tror jeg har et billed et sted med den bluse, skal kigge i morgen efter den..

    Men jeg ville gå i genbrugsen og finde noget lærred hvor man kan trække tråden ud 1 for 1, og øve mig lidt på det, man behøver jo ikke lave et kæmpe broderi med det samme..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    07 Jan 2007
    Geografisk sted
    6400 Sønderborg
    Indlæg
    1.210
    Det lyder utroligt spændende - glæder mig til at se billeder
    supersine669

    carpe diem

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64
    Hejsa
    Jeg har broderi som speciale på mit studie. Jeg ved ikke helt hvad det er du vil brodere, men hvis det er noget med motiv i korssting eller petit point bruger vi stramejstof. (Jeg synes stoffet er lidt dyrt. Men det bliver pænt. Man kan evt. finde noget i genbrugsbutikker).

    Hvis du vil have broderi på stof som ikke er stramaj, starter du med at ri starmaj stoffet på. Så brodere du noget, og bagefter kan du trække stramaj stoffet ud, en tråd af gangen. på kryds og tværs.

    Sørg for at pille de tråde ud først som ikke er inde i broderiet, så har du lidt at trække i ( hvis du forstår det..?). Hvis du har et større motiv, tager du en lille tynd skarp saks og lister saksen ind midt i broderiet og klipper stramaj-trådene over. HUSK: hvis du klipper inde i broderiet, at det ikke skal være flere cut på samme stramajtråd, for så kan du ikke få den ud.

    Der er en fra min klasse som har lavet et flot broderi på en jakke med petit point med stramaj. Jeg har vedlagt billede. Det er ikke super godt og der er dato oven i. Det er fra en udstilling jeg lige har lavet.

    En god og smart saks til "fiske-efter-tråde-arbejde" er en sutursaks. Det er en saks man bruger til sting i sår på hospitalerne. Den har en lille krog for enden. Jeg bruger den til hardanger.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    VH Rosa


  9. #9
    SanneG Gæst
    Hvis du kan få fat i forsvindingsplast - ikke vliseline, så kan du bruge det istedet for stramaj. Det er støbt i tern, men de er meget små.

    Når man bruger stramaj eller hør, er det utroligt vigtigt, at man ikke kommer til at sy ind i det, da det så næste er umuligt at pille fra hinanden.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •