Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Repsvævning

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892

    Repsvævning

    For ikke at ødelægge Schæffers tråd laver jeg en om repsvævning.
    Jeg har fundet det gamle penalhus frem, og taget et par billeder til at lette forståelsen.
    Husker ikke hvilken kam jeg brugte men kan huske at trendtrådene er bomuld. Det er det brune foer, der skimtes indeni penalhuset og som er vævet i lærredsbinding. Altså lige mange trend og islætstråde pr. cm. Trådene ligger vinkelret på hinanden, og går op, ned, op, ned uanset hvilken retning man kigger i.
    repsvævning 001rok1.jpg

    repsvævning 002rok2.jpg
    Det yderste stof er så islætsrepsen. Hvis man kigger godt på nærbilledet, kan man se, at islætten dækker trenden. Islætten er entrådet uldgarn. Ingen trendtråde at se. Det har jeg fået frem ved opbindingen, så man dels kan væve foerstoffet i den ene side, dernæst stoffet i islætsreps (dobbelt så langt som foerstoffet), og derefter foerstof igen. Når man så skal sy penalhuset sammen kan man ordne sidesømmene først, og så "lukke hele molevitten med en usynlig invendig søm i bunden af penalhuset. (Jeg bruger madras sting)

    Det vil være dejligt om andre har noget trendreps, de kan vise. Jeg mener ikke lige jeg har noget for tiden??????????

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2009
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    13
    hehe det gør du skam heller ikke. er kun lykkelig for at få et billede på af det så jeg er helt sikker på hvad det er. har nemlig kigget lidt på nettet men forgæves. kan godt se at det minder lidt om det der skete med mit sjal.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    Har lige hentet væven ned fra loftet - nu skal det snart prøves. Jeg har haft den stående meget længe uden at få gjort noget ved det - men det skal der altså laves om på, ja nemlig - nu står den og aklimatiserer og hvis den står nok i vejen - kommer der nok også noget på den inden længe
    Ha' en go' dag
    /NInse

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Det kan jeg lide at høre Ninse. Det er som om, der er kommet gang i vævene rundt omkring. Det bliver spændende at se, hvad der kommer af bommene efterhånden som det bliver lavet færdigt.
    Jeg fik helt blod på tanden da jeg så Schæffers billede af garnet til hendes næste projekt. Så meget at jeg begyndte at lede gamle opskrifter, hæfter og bøger op.
    det kunne være rart med nogle vævetråde her på Rokken. dem er der ikke for mange af.
    Strikke Marie

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2009
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    13
    hehe.. så vil jeg da dele mit billede så andre også kan få lyst til at komme igang. Kan desuden nævne at jeg her om ikke så længe laver en tråd med et excel ark jeg har lavet til udregning af garnforbrug. Er elendig til selv at regne så hvorfor ikke få et program til at gøre det for en
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75

    nyt håb for vævning

    Jeg var til åbent hus med min datter på Kolding designskole i går og hold da op, hvor var det spændende. Bl.a. var der en 5. års elev som viste sine arbejder frem og det var VÆVNING og det var utroligt smukt. Bagefter var vi oppe og se vævestuen og hvad der var på vævene - det var helt utroligt og dejligt at se, at der er en spirende interesse blandt de unge.
    Er der nogen der har sådan lidt grundlæggende vejledning i hvordan man sætter sådan en rammevæv op? jeg kunne godt tænke mig at starte med f.eks. et halstørklæde som noget af det første?
    Ha' en go' dag
    /NInse

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    He ja du har ret Strikkemarie, nu må jeg altså tage mig sammen, hvad er der ved at have sådan en stående, hvis man ikke lærer at bruge den, vel?
    Ha' en go' dag
    /NInse

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Og hvor jeg altså glæder mig til at være med på en kikker for væve kan jeg ikke holde til mere, men se KIGGE det kan jeg da
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hej Ninse.
    Ja, jeg ved jo lidt. Kan sagtens være med at vejlede her eller via mail, men det kan være meget svingende, hvor meget tid jeg har. Men lav en tråd - der er faktisk mange, der væver her på Rokken. Men der er vist flest skabsvævere
    Strikke Marie

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    04 Apr 2009
    Geografisk sted
    7870 Roslev
    Indlæg
    75
    har lige fundet lidt læsning i en af mine gamle mapper, som jeg vil prøve at bruge til væven - så bliver jeg forhåbentligt lidt klogere hen ad vejen ;o))
    Ha' en go' dag
    /NInse

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •