Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 22

Emner: Snestorm på Bornholm -med gode ideer

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Snestorm på Bornholm -med gode ideer

    Igår lukkede solskinsøen fra morgenstunden. Snerydningen holdt stille, lufthavnen lukkede, busser og taxaer blev hjemme og det samme gjorde vi. Det var et helt fantastisk og forrygende vejr, hvor vind og sne satte dagsordenen.

    Vi havde forberedt os til snestormen og manglede intet. Derimod var de mere uheldig midt på øen, hvor en luftledning faldt ned og betød, at de ikke havde strøm i adskillige timer, foruden at vandet også forsvandt senere på dagen, da pumpen til det manglede strøm...

    Ud på eftermiddagen fik vi taget lidt billeder - vi havde ovenikøbet en gæst, som var kommet på gåben. Men han fortrød nok lidt turen, da han skulle hjem i modvind.

    Min største bekymring var fuglene... Heldigvis har jeg "opdraget" dem til at blive fodret ved køkkendøren - dels får mejserne solsikke og fedtblanding på "juledekorationen", som jeg har ladet blive oppe. Så dem kunne jeg fodre ved at åbne halvdøren og stikke armen ud efter beholderen.

    De som plejer at få på jorden var lidt mere problematiske. I flere timer forsøgte jeg at holde trappen ren til frugt og frø. At kaste det længere ud var spildt arbejde, for det sank i. Til sidst måtte jeg nøjes med at strø ud af halvdøren med jævne mellemrum. Vinden gjorde nemlig efterhånden det, at den fejede sneen op ad døren, så der lukkede til så snart, jeg havde fejet - foruden at det væltede ind, hvis døren blev åbnet. Men at dømme efter spisende fugle idag, så er en del ihvertfald sluppet levende igennem snestormen
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Zep : 31-01-2010 kl. 10:03
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    22 Feb 2009
    Geografisk sted
    Sønderjylland, 6093
    Indlæg
    22
    Dejligt at du fortæller om dagen i går, jeg var til fødselsdagsfest, så Bornholm var et af de store samtaleemner.

    Skønt at din størreste bekymring var om fuglene klare sig. Godt at du sørgede for, at de kunne få noget at spise og at fuglene nu kan spise alt den gode mad i dag.


    Skønne billeder.


    Hvordan er det så hos jer i dag?
    Livet er så smukt, som man gør det til.
    Carpe diem.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    15 Jul 2009
    Geografisk sted
    8981 Spentrup
    Indlæg
    7
    Sjovt at høre om, når det er naturen der bestemmer. Det er hyggeligt at være midt i, når man ellers er hjemme og indendøre. Og at forsyningerne er i orden.


    Det er nogle fantastiske billeder du har taget.

    Hvor er det bare skønt, at høre at der er andre der tænker på vores små fugle venner.


    Et hjem uden dyr, er et fattigt hjem.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det har været en stille, klar og kold nat. Snerydningen startede kl. 3. På lokalvejene stopper den kl. 12 og på de store veje kl. 18. Busserne (de regionale) starter kl. 12. Og så tager vi den derfra...

    Jeg har mine tvivl, om lokalbusserne/skolebusserne kommer på vejen fra morgenstunden mandag. Dels er der lokalveje, der næppe når at blive farbare. Men det blæser også op nu og vi har udsigt til lidt sne igen. Så alt i alt så kommer snerydningen nok til at koncentrere sig om de store veje imorgen tidligt. Men solen skinner lige nu.

    Så jeg vil sige, at øen er halvåben på nuværende tidspunkt. Gemalen prøver at rydde gange ud fra huset her efter frokost. Men jeg har indstillet mig på, at børnene muligvis har snefri imorgen igen, hvilket de ikke brokker sig over

    Tirsdag kan det gå løs igen her. Så jeg satser på, at der kan handles engang imorgen. Man SKAL være forberedt, når man bor, som vi gør. Og når man er det, så er snestorm rå hygge
    og Julemor

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    Østjylland postnummer 8471
    Indlæg
    17
    Det er rigtig hyggeligt at se på dine billeder med den megen sne, men jeg er glad for vi er forskånet her i Østjylland. Jeg får klaustrofobi bare der er 3 cm sne i indkørslen.

    Men det lyder godt, du er forberedt til et par dage hvor du ikke kan komme ud.

  6. #6
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Det har været en stille, klar og kold nat. Snerydningen startede kl. 3. På lokalvejene stopper den kl. 12 og på de store veje kl. 18. Busserne (de regionale) starter kl. 12. Og så tager vi den derfra...

    Jeg har mine tvivl, om lokalbusserne/skolebusserne kommer på vejen fra morgenstunden mandag. Dels er der lokalveje, der næppe når at blive farbare. Men det blæser også op nu og vi har udsigt til lidt sne igen. Så alt i alt så kommer snerydningen nok til at koncentrere sig om de store veje imorgen tidligt. Men solen skinner lige nu.

    Så jeg vil sige, at øen er halvåben på nuværende tidspunkt. Gemalen prøver at rydde gange ud fra huset her efter frokost. Men jeg har indstillet mig på, at børnene muligvis har snefri imorgen igen, hvilket de ikke brokker sig over

    Tirsdag kan det gå løs igen her. Så jeg satser på, at der kan handles engang imorgen. Man SKAL være forberedt, når man bor, som vi gør. Og når man er det, så er snestorm rå hygge
    Zep,

    Sikke nogle skønne vinterklædte billeder!
    Jeg hørte jo også på nyhederne, at Bornholm var "lukket af sne" i går.
    Nu spekulerer jeg selvfølgelig lidt på, om jeg stadig skal sende garnet afsted i morgen?

    Meningen var jo, at jeg alligevel skulle til byen i morgen og handle ind, selvom jeg måske kunne vente til tirsdag.
    Egentlig har jeg heller ikke overblik over, hvor slemt det ser ud inde mod Sorø By, men her ved mig, er der også faldet en del sne.

    Jeg har kun 3-4 billeder af vejret, men jeg kan lige vise dem i en anden tråd.

    Du har evig ret i, at en stor bekymring gælder de stakkels fugle, som jo intet mad kan finde, når sneen dækker det hele.


    Dog har jeg (selvom man ikke må fodre fuglene i vores meget små haver her), stilt en tom flødebollekasse med fuglefoder ud - tæt op ad husvæggen
    og inde under et stort tagudhæng, så kassen er holdt forholdsvis fri for sne ...

    Solsorte"far" har lige været på besøg, så nu går jeg snart ud og befrier et par mejsebolde for sne (der er nemlig bundet i sejlgarn om en pælen, der holder udhænget.
    Så kan solsortene nå dem på jorden, og begynder ikke at flyve væk med dem - og jeg kan fjerne nettene, når indholdet er spist.


  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Nov 2008
    Geografisk sted
    9800 Hjørring
    Indlæg
    108
    Altså når der nu skal komme sne, så kan Kong Vinter lige så godt gøre det ordentligt - og det har han bestemt hos jer
    The pen is mightyer than the sword

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.844
    Nå! Nu er det bornholmerne, der har Thy-kaos med alt for meget sne.
    Her her vi også fået et par cm sne i dag. Men der er stadig ikke så meget som i Thy (og på Bornholm gætter jeg på).

    Min mor havde nogle gammel kagedej, hun lagde ud i tagrenden til småfuglene. Det var mig, der foreslog hende at lægge det i tagrenden, fordi der kan kattene ikke nå det. Vi har før lagt brød ud til fuglene som kattene har spist og fået dårlige maver af.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Jeg har den indstilling at, hvad vi ikke kan idag, det kan vi imorgen eller dagen efter Strikketøsen Og måske har det endda længere udsigter...

    Sneen, den rigtige vinter er for mig naturens måde at fortælle os mennesker, at vi ikke kan kontrollere alt. At der findes noget storslået, som tvinger os ned i et andet gear, hvis vi ellers forstår at værdsætte det...

    Det nåede at sne igår, det sner idag og lur mig om ikke det sner meget imorgen

    Jeg har en enkelt hjemme med snefri, fordi hun og de andre elever hentes ved hjemmet - og imorges havde det været noget nær tåbeligt, for ikke alle steder nåede at blive ryddet igår (og nogle er det stadig ikke). Så skolevognen var heldigvis aflyst.

    Men ellers er Bornholm genåbnet idag, hvis nogen skulle have lyst til at kigge forbi (og blive et par dag...). Idag bliver der så handlet ind igen og ordnet et par andre ærinder af gemalen, mens jeg får gjort lidt herhjemme.

    Og så har jeg lige lyst til at bemærke. Når vi nu rynker på næsen et par gange i foråret, hvor der bliver kørt gylle på markerne, så er det tid til at tænke tilbage på vinteren, hvor landmændene gjorde en stor indsats for at holde vejene åbne herude, så vi ikke altid skulle vente på, at der blev tid til at rydde lokalvejene

    Fuglene fodrer jeg af egoistiske grunde. De er vinterens blomster i min have Og om sommeren hjælper de så til gengæld mig med at nappe div. insekter derude. Et samarbejde, som udvides mere og mere efterhånden, som jeg også får indført beplantning i haven, som de ynder. Fortsætter februar og marts på samme vinterlige måde, bliver det nok tid til at hive bogen om fuglekasser frem.

    Nu er jeg spændt på, hvor højt sneen kommer til at ligge imorgen.
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Idag hjalp pigerne mig med at lave en snelygte

    Og nu laver jeg et forsøg... Vi skal i nat have det temmelig koldt. Så nu har jeg fyldt 3 balloner med vand og stillet dem ud. Forhåbentlig bliver det til fine islygter, jeg kan vise en af dagene.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •