Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: VKI - Gydda's Håndlavede Papir

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet VKI - Gydda's Håndlavede Papir

    Jeg har været på kursus i papirfremstilling her i weekenden - og det var bare rigtig spændende.

    Jeg har før prøvet at stå og fedte med det hjemme på køkkenbordet, men her var der mulighed for at lære grundteknikken i papirfremstilling samt prøve forskellige spændende teknikker af.

    Jeg har ingen billeder af selve processen, men jeg kan anbefale jer at kigge på disse to links, hvor der både er nogle gode beskrivelser + billeder af alle grund-teknikkerne, og jeg synes det minder meget godt om den teknik, som vi lærte på kurset.
    http://www.skoven-i-skolen.dk/default.asp?m=18&a=356
    http://www.sloejd-kbh.dk/papir/papir.htm

    I stedet for vil jeg vise jer noget af det papir, jeg lavede på kurset - og forsøge at komme med nogle beskrivelser af, hvordan det blev til.

    Allerførst skulle vi lære selve støbeteknikken og lære de almindeligste basis-materialer at kende, så vi startede med at lave papir af genbrugspapir, dvs. almindeligt makuleret papir, som har ligget i blød 12-24 timer.
    En del af papiret blev blendet grundigt, mens en anden del kun blev blendet groft, så man stadig kunne se de forskellige stumper med tekst osv. Det giver lidt ”liv” til papiret - hvis man bare blendede vildt og uhæmmet, ville det være blevet æggebakke-farvet.
    Pulpen (papirmassen) blev også tilsat lidt rester slag-metal (blad-”guld”, ”sølv” og ”kobber”), som gav nogle spændende ”nister” i papiret.


    1.Genbrugs-papir med slagmetal-rester i
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 1.jpg (14,5 Kb, 7 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Herefter skulle vi lære basis-materialerne bomuld og abacka at kende.
    Begge dele kan købes som store ark, hvor fibrene er forarbejdede og lige til at gå til, og er derfor rigtig nemme at bruge. Arkene skal blot lægges i blød i vand 12-24 timer, og er herefter klar til at findele og blende.
    Abacka er i øvrigt lavet fra bananplantefibre.

    Først støbte vi nogle ark af de rene materialer, og herefter kom der forskellige spændende ting i, som f.eks. slagmetal, tørrede blomster, mahogni-savsmuld, hestehår, nodepapir i små stumper osv. osv.
    Bomulds- og abackamasse blev også brugt i mindre mængder som ”støttemateriale” til f.eks. genbrugspapiret og til de plantepapirer, som jeg kommer til om lidt.

    Pulpen kan farves med f.eks. plantefarver (beskrives længere nede), eller man kan bruge ganske almindeligt farvet silkepapir, som lægges i blød et par timer og herefter kan blendes med i pulpen.

    Vi prøvede også at støbe nogle ark ovenpå nogle sivmåtter, for at papiret kunne få lidt struktur på den ene side.

    1.Abacka med blomster

    2.Bomuld med blomster
    3.Abacka med blomster og mahogny-flis/spåner
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 2.jpg (13,7 Kb, 4 visninger)
    • Filtype: jpg 3.jpg (12,2 Kb, 4 visninger)
    • Filtype: jpg 4.jpg (14,0 Kb, 4 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Vi prøvede også at lave papir ”fra grunden” af plantematerialer - hhv. af halm og af majs.

    Halmpapiret blev lavet af halmstrå, som blev kogt i en stor gryde 2-3 timer med kaustisk soda. Herefter blev halmen skyllet grundigt i rent vand og så skulle den hamres helt ud. Det foregik med en kødhammer på en stor sten. Den hamrede halmmasse lignede nærmest en heste-pære, da det var klar til brug (men hva’ - en hestepære er vel egentlig også bare en form for forarbejdet halm, hvor hestens mave har lavet grydens arbejde ). Halmen havde en skøn duft, da den blev kogt og forarbejdet.

    Majs-papiret blev lavet af ”ensileret majs” – dvs. hele majsplanter (stilke, blade, kolber - det hele var med), som er blevet findelt og har gennemgået en behandling ude hos bondemanden. Det bruges som foder til dyrene, men kan altså også bruges til papir !!
    Majs-snasket blev også kogt med kaustisk soda i et par timer, hvorefter det blev skyllet og blendet.
    Det ”duftede” lidt kompost-agtigt - men gav noget rigtig spændende papir (som ikke skulle lugte, efterhånden som det tørrer op).

    1.Vi prøvede også at støbe nogle ark ovenpå nogle sivmåtter, for at papiret kunne få lidt struktur på den ene side.
    2.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 5.jpg (11,9 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 6.jpg (12,9 Kb, 3 visninger)
    • Filtype: jpg 7.jpg (15,0 Kb, 3 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Endelig skulle vi som sagt prøve at indfarve papirmassen med plantefarve (samme slags som man bruger til ar farve f.eks. uld med).

    Her brugte vi reseda (tror jeg nok det var ), som giver en gullig farve - men alle plantefarver kan bruges.
    Og man kan også sagtens indfarve fibrene med almindelige textil-farver (Dylon osv.).

    Plantefarven blev først kogt i vand i nogle timer. Herefter blev den siet og så blev der tilsat udblødte og blendede bomulds- og abackafibre samt alun, som får farven til at træde kraftigere frem.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 8.jpg (19,0 Kb, 0 visninger)
    • Filtype: jpg 9.jpg (14,1 Kb, 0 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet

    Efterhånden som vi lærte materialerne at kende, blev vi også mere ”modige” og fik lavet nogle rigtig spændende papirer, og også nogle ting med lidt mere ”billedmæssig” karakter.
    Bl.a. nogle ark, hvor jeg har kombineret de forskellige pulp-typer på samme ark, så det danner et abstrakt motiv.

    Nu glæder jeg mig til at komme i gang med at bruge papiret til andre kreative ting - selvfølgelig til pynt på kort, men jeg vil også prøve at bruge det til nogle malerier / collager, og underviseren viste os også nogle enormt søde brocher, som hun havde lavet af små papirstumper.

    Så der er masser af projekter at gå i gang med i fremtiden.
    Jeg vender selvfølgelig tilbage, når jeg engang har noget at vise jer

    1.Bomuld med blomster og lyserødt silkepapir
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    • Filtype: jpg 10.jpg (11,2 Kb, 2 visninger)
    • Filtype: jpg 11.jpg (14,7 Kb, 1 visninger)
    • Filtype: jpg 12.jpg (15,4 Kb, 1 visninger)
    Venlig hilsen
    Rokken

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet kataja

    det er en meget meget spændende serie her kan man købe papir der ligner og koster det vide ud af øjnene
    Venlig hilsen
    Rokken

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Galleri

    Hvor spændende! Og meget smukt!
    Venlig hilsen
    Rokken

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet Parkie

    Oj! Det er lige noget for mig.
    Det må ha' været spændende, jeg glæder mig til at se og høre mere nyt
    Venlig hilsen
    Rokken

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet hundeuld

    Herligt du vil dele det med os andre TAK.
    Og hvor er det noget spændende papir du har fået ud af det, glæder mig til dine kort...


    PS: Du kan se nogen af de kort Gydda har lavet af dette papir under Gydda-kort
    Venlig hilsen
    Rokken

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    26 Nov 2006
    Geografisk sted
    Cyberspace
    Indlæg
    7.139

    Overflyttet gydda

    Tak for jeres rosende ord

    Der kommer flere billeder af forskelligt papir, når det sidste engang er blevet tørt. Uhhhh, tålmodighed er altså ikke min stærke side, så jeg går hen og "piller" lidt hver halve time, men jeg må jo nok se i øjnene, at det ikke er til at have med at gøre før en gang i morgen.....
    Venlig hilsen
    Rokken

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •