Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 26

Emner: Broderi på kort "skåret ud i pap"...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Broderi på kort "skåret ud i pap"...

    Jeg sidder og sukker henført, når jeg ser de fine kort med broderier på her på Rokken! Jeg er tilmed så "angrebet", at jeg har links til prikmønstre og nu også sidder med Jahrbook 2007-2008 fra Hobbyjournal - altsammen på udenlandsk... Jeg kunne måske godt "knække" syteknikerne ved at se på mønster/billed. Men jeg kan eksempelvis ikke se, om det er specielt karton og om det er alm. broderegarn, der bruges. Så jeg håber, at nogen vil "skære det ud i pap" og forklare grundlæggende om, hvad det går ud på
    og Julemor

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Man kan bruge almindelig karton og jeg startede med DMC broderegarn. Jeg skal lige prøve at grave din mail-adresse frem fra mit arkiv og sende dig en vejledning.
    Knus Rita

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bornholm
    Indlæg
    194
    Hej må vi andre ikke vide hvordan man gør. Eller det hemmeligt?

    Det lyder lidt spændende med Anni's forklaring

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jo da.

    • Karton, jeg bruger mest lyse farver.
    • Prikpen, som bruges til at prikke mønstret med. Den findes i mange udgaver – den skal være fin – Pergamano har en meget fin pen. Kan købes i hobbyforretninger.
    • en prikplade – det er en plade af noget meget fast skumgummi – tykkelse ca. ½-1cm. Min er af mosgummi.
    • noget tråd – det jeg bruger mest er tråd der er beregnet til maskinbroderi – købes i stofbutikker, der er flere mærker men Sulky eller Mettler er rigtig gode. prisen er godt 20 kr. for en rulle. Nogle gange er det fint med metaltråd, men det er lidt vanskeligere at sy med.
    • til sidst skal du lige have nogle tynde synåle – hvis de er for tykke laver de nogle grimme huller. Nåle nr. 10 er gode. Man kan købe en nåletræder, som kan gå gennem det lille nåleøje. Jeg har svært ved at tråde nålen.
    • Så er du klar til at komme i gang. Lav en kopi af prikmønstret, så du altid har en hel original.
    • du lægger prikmønstret oven på kartonet og så prikker du alle hullerne – pas på hvis du sættet mønstret fast med tape – det kan godt lave mærker på kartonet.
    • og så syr du – på de fleste prikmønstre er der vist lidt om hvor man syr – nogle gange må man tage fantasien til hjælp, men det er en stor hjælp at have et færdigt billede.
    • For at få kortet pænt inden i kan man bruge lidt kraftigere papir end kopipapir så man ikke kan se alt for meget af syningen. Jeg vil også lige sige at når du starter med at sy, så hæfter du tråden bag på kartonet med tape – her er engletape (hvidligt tape) absolut det bedste, da det ikke kan ses under papiret.
    Sidst redigeret af Rita : 28-01-2008 kl. 22:06 Årsag: vejledning
    Knus Rita

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Ahaaaa det forklarer de der tal. Jeg har fanget fidusen i dem, men lad os endelig få lagt det i tråden her, så flere kan blive klogere

    Prikpen, prikpude og tråd, hvor får man fat i det henne?
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    En hobbyforretning eller på nettet.
    Knus Rita

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bornholm
    Indlæg
    194
    Tak for vejledningen , det lyder jo spændende, det er næsten som at kniple der bruger man også en prikpen.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Teknikken her har bredt sig som en steppebrand de senere måneder og er voldsomt fristende. Men jeg trænger også til at få lidt samling på det hele for at mit hoved kan følge med i det

    Og tænk i løbet af ganske få øjeblikke blev jeg allerede meget klogere i denne tråd om, hvordan jeg overhovedet kommer igang! Tusind tak for hjælpen
    Sidst redigeret af OPR1 : 29-03-2009 kl. 11:45
    og Julemor

  9. #9
    Rysse Gæst
    [/quote du lægger prikmønstret oven på kartonet og så prikker du alle hullerne – pas på hvis du sættet mønstret fast med tape – det kan godt lave mærker på kartonet.[/quote]

    Jeg plejer at tage 2-3 tynde knappenåle og sætte ned igennem mønsteret og prikkepude. Så bliver det hængene sammen og man behøver ikke at bruge tape.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    Bornholm
    Indlæg
    194
    Ja min drøm er jo bare at komme lidt i nærheden af bare nogen af disse kort.

    http://picasaweb.google.com/silmara....CartEsBordados

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •