Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Tom Print

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2008
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    149

    Tom Print

    Sidst på sommeren købte jeg en blandet garnpakke med strømpegarn. Det var der også flere her på Rokken, der gjorde. Jeg fik meget forskelligt garn, og deriblandt noget der hedder Toms Print. Det er 75% schurwolle og 25 % polyamid. Vaskeanvisningen lyder på skånevask ved 40 grader. I øvrigt står der på bandarolen at garnet er filtefri.
    Nu har jeg strikket strømper af 5 nøgler af 100gr, og foræret flere af dem væk. For nyligt vaskede jeg det par, jeg havde strikket til mig selv, men de var krympet vældig meget, og var temlig filtede. I dag har jeg så vasket de 2 par jeg havde liggende, for at se om det skulle være en fejltagelse, men de er så filtede sammen, at jeg måtte have hånden i og trække dem fra hinanden. Nu smider jeg alle sokkerne væk, og også det nøgle jeg har tilbage.
    Det jeg ville, var at gøre jer der måtte have garnet liggende opmærksomme på, at i skal overveje, hvad I vil strikke af det.
    Venlig hilsen Tessie

  2. #2
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Tessie Se meddelelser
    Sidst på sommeren købte jeg en blandet garnpakke med strømpegarn. .... noget der hedder Toms Print. Det er 75% schurwolle og 25 % polyamid. Vaskeanvisningen lyder på skånevask ved 40 grader. I øvrigt står der på bandarolen at garnet er filtefri.
    Nu har jeg strikket strømper af 5 nøgler af 100gr, og foræret flere af dem væk. For nyligt vaskede jeg det par, jeg havde strikket til mig selv, men de var krympet vældig meget, og var temlig filtede. I dag har jeg så vasket de 2 par jeg havde liggende, for at se om det skulle være en fejltagelse, men de er så filtede sammen, at jeg måtte have hånden i og trække dem fra hinanden. Nu smider jeg alle sokkerne væk, og også det nøgle jeg har tilbage.
    ......
    Tessie,

    Nu véd jeg ikke, om det skulle være samme garn, men en af mine veninder, købte strømpegarn (samme indhold som ovennævnte garn - dvs. 75% uld og 25% polyamid) i Rema1000.
    Hun strikkede også strømper med samme resultat, som du beskriver her.

    Heldigvis nåede hun vist kun at strikke 1-2 par, men filtede blev de alligevel.
    Og hun var nede i Rema1000 og få pengene igen, men det ret spildte arbejde kan man jo ikke få hverken pengene eller tiden igen for.
    Dét, at et strømpegarn består af 75% og 25% polyamid burde - synes man eller får nogle producenter én til at tro - bode for en vis kvalitet.
    Men det er åbenbart ikke tilfældet. Derfor skal man - hvis man ikke kender garnet, måske lige strikke en lille prøve og vaske den, for at se, hvordan den tér sig ....

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    11 Mar 2008
    Geografisk sted
    Valby
    Indlæg
    169
    Ja det er utroligt så stor forskel der på garn kvaliteterne. Jeg har kun strikket strømper i Regia, arwetta og baby/hosegarn og dem har jeg ikke haft nogen problemer med at vaske på en almindelig 40 graders vask. Min veninde har endda, ved et uheld, kommet et par sokker, strikket i Regia i tørretumbleren uden der skete noget.
    Nu har jeg læst så mange af jeres indlæg hvor diverse sokker er krøbet eller filtet og det er jo virkelig ærgeligt, for som strikketøsen skriver er det jo ikke kun er pengene, men alt den tid der er lagt i. Det er jo også noget møg når vaskeanvisningerne fra producenten er fulgt.

    Jeane

  4. #4
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jonet Se meddelelser
    Ja det er utroligt så stor forskel der på garn kvaliteterne. Jeg har kun strikket strømper i Regia, arwetta og baby/hosegarn og dem har jeg ikke haft nogen problemer med at vaske på en almindelig 40 graders vask. Min veninde har endda, ved et uheld, kommet et par sokker, strikket i Regia i tørretumbleren uden der skete noget.
    Nu har jeg læst så mange af jeres indlæg hvor diverse sokker er krøbet eller filtet og det er jo virkelig ærgeligt, for som strikketøsen skriver er det jo ikke kun er pengene, men alt den tid der er lagt i. Det er jo også noget møg når vaskeanvisningerne fra producenten er fulgt.

    Jeane
    Jonet,

    Jeg er og kan da lige tilføje, at jeg har strikket strømper, hvor der ikke har været vaske problemer i både Arwetta, Regia
    samt Regias Kaffe Fassettgarner og Lana Grossa strømpegarn samt i høj grad en mængde strømper i Fabelgarn fra Garnstudio/drops,
    som bare er skønne og varme.

  5. #5
    OPR1 Gæst
    Jeg har set Tessies strømper og synes godt nok at resultatet efter vask mildest talt var at de var blevet temmelig små.

    Ærgerligt når de er vasket efter henvisningen

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •