Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emner: Conras 2010

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Jeg elsker sjaler - og hvad er et sjal uden en sjalsnål ??

    Her er et par eksempler i glas.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Uha, mohair er ikke lige det jeg bruger allermest :-)

    Sjalsnålene vejer ca. 25 gram.

    Ellers var en broche måske en mulighed? De vejer lidt mindre.
    Selve nålen er 3 cm. lang.



    Citat Oprindeligt indsendt af Rysse Se meddelelser
    Rigtig flotte sjalsnåle. Er de tunge ? Jeg tænker på om de vil "trække" et sjal ned, hvis det er strikket i mohair f.eks.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Lidt mere glas - små vedhæng.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Hej Stine - og andre.

    Glasset laver jeg på den måde, at jeg skærer glaspladerne ud med en glasskærer som den på billedet.

    Det meste laves i 2 lag glas - henholdsvis et klart basisglas og så et farvet glas. Man man også bruge alm. vinduesglas, og så farve det med forskelligt pulverfarve, maling m.v., men det meste af det jeg laver er nu i glas fra det amerikanske firma Bullseye, da jeg synes det har de bedste og klareste farver.

    Når glasset er skåret, lægger jeg det i min ovn og varmer den op til knap 800 grader. (Denne proces kaldes "fusing"). Ved den temperatur er glasset så blødt, at lagene smelter sammen og hjørnerne bliver afrundede, så der ikke er skarpe kanter. Ovnen skal så langsomt køle af til ca. 50-75 grader.

    En brænding tager ca. 8 timer og derefter går der yderligere ca. 6 timer før ovnen er tilstrækkelig kold til at den må åbnes. Hvis man åbner for tidligt, risikerer glasset at få et kuldechok og går i stykker.

    Så skal glasset vaskes for at fjerne eventuelle rester af den separator, glasset har ligget på (for at det ikke smelter fast i ovnpladen), og er det f.eks. smykker, er de klar til montering.

    Hvis glasset skal være til f.eks. en skål, skal det en gang til i ovnen og formes ("slumpes"). Den flade glasplade lægger jeg så over en form og når ovnen så varmes op igen (ikke helt så høje temperaturer som ved 1. brænding) bøjer glasset nedad og former sig efter formen. Her gælder så igen langsom opvarmning og nedkøling.

    Håber ovennævnte kan forstås - ellers er I naturligvis velkomne til at spørge mere.

    Det er rigtig spændende at arbejde med glasset, og altid spændende at åbne ovnen efter en brænding - og der sker da også, at glasset ikke helt arter sig som det var tiltænkt.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Selv om meget af tiden går med at lave glas, har jeg nu ikke gemt strikkepindene helt af vejen.

    Min søn har fået denne trøje med John Deere-logo.

    (Det var i øvrigt lidt af en opgave at finde de helt rigtige farver , men heldigvis lykkedes det).
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Julerier fra glasværkstedet
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Mere julepynt, en ring og et par brocher.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    10 Sep 2007
    Geografisk sted
    Skjern
    Indlæg
    220
    Lidt flere julegodter og 1 stk. færdigt strik; Maple fra Isager - i den skønneste blanding af uld og alpaca.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •