Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 4 af 4

Emner: Info om læderarbejde søges

  1. #1
    Rumse Gæst

    Info om læderarbejde søges

    Jeg har købt en masse læder hjem, har længe gerne villet arbejde i det.
    Har brug for en "guider"

    Eventuelt - hvis man skærer læderstrimler ud til armbånd, skal de så "slibes" på siderne, guide hvordan man laver læderblomster, måske link til hjemmeside.

    Syntes jeg har surfet rundt, men kan ikke finde nogle opskrifter.

    Håber der er hjælp at hente hos jer kreative mennesker

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Prøv på biblioteket - de har flere, også begynderbøger om læderarbejde.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Mar 2008
    Geografisk sted
    sæby
    Indlæg
    73
    Hej

    Jeg har en kollega, der laver de flotteste tasker i skind og læder. Hun er meget inspireret af de populære "octopus-tasker". Prøv at google på "octopus", måske du også kan blive inspireret her!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    28 Oct 2009
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    1.085
    Yo Rumse

    Gode råd til dig

    Lidt praktisk vedr opbevaring af skind og læder..hvis du ruller skind og læder sammen skal overfladen vende udaf.

    Hvis skind er blevet krøllet kan det stryges fra vrangen med et lunkent strygejern med forsigtighed

    Til dekoration bruges modelerjern med en spids i den ene ende for at aftegne mønstre og et skeformet hovede i den anden ende til at trykke de store flader ned med..

    Skal der skæres i læderet for at få en speciel virkning bruges en swivel eller forskellige drejeknive

    Masser af forskellige prægejern eller læderpunsler kan ligeledes købes til at (banke) præge ned i læderet.

    VIGTIGT..Tørt læder er for stift til modellering el prægning. Læderet gøres vådt fra bagsiden..så forsiden bliver jævnt fugtigt, men ikke så meget at der kan presses væde ud

    OBs.. ved læderplastik..( har intet med plastic at gøre, det får bare en blank overflade) som er en gammel kunstform gøres læderet fugtigt ovenpå læderet..
    Mønsteret tegnes på pergamentpapir som lægges ovenpå skindet.
    Under skindet lægges kalkerpapir med retten op, så bliver mønsteret overført til vrangen..
    Det er fra vrangen du trykker el skærer..(øvet) mønstret så at det buler frem på forsiden, ligesom Pergamano

    Kan anbefale dig at købe et værktøj til at skære lange lige strimler..du ser sådan en .. ud af træ ..Th i billedet

    Armbånd, bælter får et sidste pift ved at "runde" kanterne dette gøres med den sorte skærer du ser Tv. bagerst

    Forrest mit lille udvalg til at præge med, samt en lille hjul til at overføre mønstre med kalkerpapir..eller til at markere sy huller i ens afstand

    En hultang er selvfølgelig oxo et must

    Først og fremmest er det nok en god ide at finde en bog om emnet..Mine bøger er fra antikviariater..ganske billige

    Stort udvalg i Bøger - læder og skind
    http://www.akademisk-antikvariat.dk/katalog/191.htm

    Lidt af mine malede lædersmykker til inspiration måske
    http://rokken3.dk/forum/showthread.p...479#post208479
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Sidst redigeret af Heddimor : 14-01-2010 kl. 23:25 Årsag: Indsatte et link

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •