Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: væveideer / råd søges

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2009
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    13

    væveideer / råd søges

    Hejsa

    Jeg skal endelig have min væv tilbage, efter den har stået opmagasineret hos min mor de sidste mange års tid. Nu er det så bare....hvad skal jeg væve på den, den har hun en kam og vævebredte på 40 cm. Havde lidt tænkt på om den er bred nok til at jeg kunne lave nogle viskesstykker, men hvilken type garn skal jeg bruge til det, hvor meget skal man bruge og hvor henne køber jeg det??
    Det er sålænge siden jeg har vævet, og dengang var det min vævelære der stod for alt det praktiske med bestilling og udregning af garn.

    Men er der ellers nogen af jer garvede vævere der har nogle ideer??

    nårh ja en sidste ting. hvad er en kontramarch væv? har set den omtalt en del steder, men kan simpelthen ikke finde ud af hvad forskellen er på sådanne en og en alm rammevæv eller skaftevæv.

    det her blev vist lige lidt længere end først beregnet

  2. #2
    Inger1 Gæst

    Tørklæde

    Dette tørklæde har jeg altid haft lyst til at lave, men solgte min væv. Det var måske en ide at begynde med. Er fra Håndarnejdsbladet nr. 4 - 2004.

    Inger
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    04 Oct 2007
    Geografisk sted
    7160 Tørring
    Indlæg
    563
    Hejsa
    Nu skriver du jo ikke hvilken væv du har. Men der findes en bog der hedder vævede tørklæder og der er opskrifter også til rammevæv. Den kan lånes på biblioteket.(50)
    Mvh. Marianne

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    5500 Middelfart
    Indlæg
    892
    Hvis det er en rammevæv ( en ramme, der står på stativ eller hviler på bordet) så kan du væve lærredsvævning og diverse afarter af dette: farve effekt dvs. Hanefjed, pepita eller andre sjove ting. Der er også Panama, som kan kombineres med almindelig lærredsvævning, det giver en sjov effekt.
    Tørklæder, viskestykker (alt efter kammens tæthed), penalhuse med eller uden foer, løbere, puder, ponchoer, tæpper , tasker, potteskjulere, thehætter eller mange andre sjove ting.

    Er det en kontramarch væv (Så er der en anordning ovenpå væven, hvor skafterne er forbundet til tråde i kontra marchen), man træder ofte med fødderne på tramperne her i denne type væv, men der findes også typer, hvor alt betjenes med hænderne. Her kan alt sådan set væves, hvis kammen passer.

    Til viskestykker anbefaler jeg cottolin. Det tørrer rigtig godt, og holder nærmest livet ud. Halv hør, halv bomuld. Andre firmaer kalder det Bomulin.
    Jeg har også vævet andre viskestykker med bomuldstrend, og islæt af hør. De blev også lækre, men lidt mere "stive" i det. Til gengæld skinner hørren jo så fantastisk flot.
    Ren bomuld kan også bruges. Det bliver blødt og tørrer godt, men kan virke en anelse fladt og kedeligt i det færdige udseende.
    Håber dette var lidt du kunne bruge.

    Spindelvæven forhandler vævegarn. Hørmann, og ellers er der jo mange svenske firmaer, hvor det er rigtig rentabelt at købe lige nu, hvor den svenske krone ligger lavt.

    Hilsen Strikke Marie - der egentlig er vævelærer og savner det

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2009
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    13
    mange tak for rådede. lad der endelig komme flere

    Ja jeg skulle nok have nævnt hvilken type væv det er jeg har.

    Det er en lille rammevæv. jeg kender ikke mærket da det er en jeg købte brugt af en dame hvis mor havde brugt den. Så den har et par år på bagen.

    Kan nævne at jeg slog min højskoles væverekord i halstørklæder, da jeg lavede et på 4½ meter....ved godt det er lidt meget, men det var smadder sjovt at se de andres ansigter.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •