Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 16

Emner: Strik og hækling efter ternet papir.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2009
    Geografisk sted
    Nørresundby, nordjylland.
    Indlæg
    316

    Strik og hækling efter ternet papir.

    Jeg har flere gange set, at nogle laver mønstre/opskrifter osv på ternet papir. Jeg har selv forsøgt, og det gik ikke så godt.. Måske jeg ikke forstår det helt rigtigt?
    Når man strikker eller hækler, efter en tegning man har lavet på ternet papir, passer det så med at 1 tern, er 1 maske? Eller hvordan?
    Har set folk har lavet de flotteste ting efter deres egne tegninger, så kunne godt tænke mig at prøve :D

    Smil fra
    Carina
    Nu med helt ny blog!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Jep, en maske svarer til et tern, sådan som jeg forstår det
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  3. #3
    lis ai Gæst
    Hvis du strikker svarer en tern til en maske.
    Hvis du hækler svarer en tern i bredden til f.eks. 4 stangmasker. To tern i bredden svarer til 7 stangmasker.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    13 Jul 2010
    Geografisk sted
    Fyn
    Indlæg
    75
    Det er korrekt - 1 tern = en maske. De gange jeg har lavet det, har jeg synes det var nemmere at printe nogle tern på en overhead (så kan man selv bestemme størrelsen - jeg bruger excell til at lave dem) - lægger overhead over tegning/motivet og proppe begge dele i kopimaskinen.. og vupti.. så er der tern på... lidt nemmere end at tegne selv :)... blot en tanke...

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.844
    Mine hjemmelavede som jeg hækler efter er nok lidt primitive for andre. Jeg sætter lodrette streger for hver maske og prikker for oven for hver luftmaske. På ternet papir selvfølgelig. Men det virker godt nok for mig.

    Man kan godt hækle efter et mønster til korsstingsbroderi. Det har jeg gjort flere gange.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Hvis du strikker svarer en tern til en maske.
    Hvis du hækler svarer en tern i bredden til f.eks. 4 stangmasker. To tern i bredden svarer til 7 stangmasker.
    Øv altså, hvorfor skal det gøres SÅ beværligt?? Her gik jeg og troede, at det bare var så nemt. Men er det i det dér filét-hækling det er sådan?

    For ellers kan man vel også gøre som Strikkelene siger, og bruge et korsstingsmønster, og hækle motiver udfra det?
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2009
    Geografisk sted
    Nørresundby, nordjylland.
    Indlæg
    316
    Grunden til jeg spurgte var, at så kunne man jo lave mange mønstre selv.. Gik igang igår, for at forsøge, men det passer ikke helt når jeg strikker. Men forsøger mig frem til det lykkedes :D

    Smil fra
    Carina
    Nu med helt ny blog!

  8. #8
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af bubbihund Se meddelelser
    Øv altså, hvorfor skal det gøres SÅ beværligt?? Her gik jeg og troede, at det bare var så nemt. Men er det i det dér filét-hækling det er sådan?

    For ellers kan man vel også gøre som Strikkelene siger, og bruge et korsstingsmønster, og hækle motiver udfra det?
    Du kan sagtens hækle efter korstingsmotiver; Men det bliver pænest med stangmasker (4 stgm for et X. 7 stgm for to xèr), da fastmasker forkyder sig lidt.
    Hvis du strikker efter korstingsmotiver er et x = 1 m

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Hvis du strikker svarer en tern til en maske.
    Hvis du hækler svarer en tern i bredden til f.eks. 4 stangmasker. To tern i bredden svarer til 7 stangmasker.
    Det kan vel også svare til en fastmaske? Altså 1 tern = 1 fastmaske? Hvis man nu fx hækler karklude hvor alle masker er fastmasker?
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  10. #10
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af dansbo Se meddelelser
    Det kan vel også svare til en fastmaske? Altså 1 tern = 1 fastmaske? Hvis man nu fx hækler karklude hvor alle masker er fastmasker?
    Ja det kan det godt. Jeg skrev bare, at det blev pænere med stangm, da fastmasker forskyder sig.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •