Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 27

Emner: Jødekager

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Her er jødekager også med kanel. De stryges med æg og drysses med kanelsukker. Mums!

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg tror min mor ville "stejle" temmelig meget, hvis jeg sagde til hende, at hun skal komme perlesukker på jødekagerne istedet for kanelsukker. Og det er jødekager, hun bager og de er ikke oversøde, fordi der ikke skal så meget sukker i dejen. De andre hedder vist finsk brød.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #13
    Rysse Gæst
    Da jeg var barn fik vi nogle kager med perlesukker på og de hed finskbrød, men jeg ved ikke om det er dem.

  4. #14
    klasus Gæst
    Hi hi hi....... Sidder lige og læser denne tråd og kommer helt i barndom igen; Min farmor - jyde (men jeg husker hende ikke som den bedste småkagebager) - mente heller ikke at der skulle kanel på jødekagerne, mens min mormor - sydsjællænder (lavede verdens bedste småkager (og meget andet mundgodt)) - altid kom kanel på jødekagerne - og jeg kan se, at "bolden" stadig er i spil

    Behøver jeg at sige, at der SKAL kanel på mine jødekager?:

    250 gr. mel, ½ tsk. bagepulver, 1 tsk vanilie, 175 gr. smør, 1 æg, 125 gr. sukker.

    Ingredienserne æltes sammen og rulles til to tykke pølser (ca. samme diameter som småkagerne skal have) som lægges i fryseren. Tag en "pølse" ud af gangen, og skær den i 2 mm tykke skiver, som lægges på bagepapir, pensles med sammepisket æg og drysses med kanel og hakkede mandler.

    (perlesukkeret gemmes til kringle eller finskbrød...........)

    Men pyyh jeg bliver helt træt - jeg plejer at bage i den første uge i december, men har haft så meget at se til, så jeg er slet ikke nået dertil endnu.........Såååeee når nu jeg har handlet mad og de sidste julegaver i morgen, så jeg hellere se at få lagt dej til jødekagerne og klejnerne, så må de blive bagt, når vi er færdige med konfekten på søndag.

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg er jo kun halvt af hvert (farmor: vestjyde fra Herning, farfar: østjyde/langelænder fra omegnen af Fredericia, mormor og morfar: så vidt vides 100% Sjællændere, fra Næstved og Karrebæk). Så jeg er vist en god blanding af lidt af hvert. Og så er jeg en Thy-pige, da jeg jo ikke er indfødt Thybo.

    Det er lige som med stuvet hvidkål. Jyder skal have kanel på, det skal sjællændere ikke.
    Sidst redigeret af hundeuld : 25-07-2010 kl. 06:22
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #16
    Enaj Gæst
    Her hvor jeg kommer fra har vi jødekager og jødekager
    Altså småkagen jødekage som er med kanel og hakkede mandler og så har vi kagen jødekage som andre steder i landet, ihvertfald på sjælland, hedder en snegl. Her kan vi købe en høj jødekage (høj snegl) eller en øretæve som er en flad snegl, nogen steder heroppe hedder den også en onsdagssnegl (gad vide om den egentlig kun sælges om onsdagen)
    Det er ikke hos bageren jeg bruger flest penge kan I nok høre.
    Sidst redigeret af hundeuld : 25-07-2010 kl. 06:22

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Er det det samme som en kanelsnegl? Med kanel i og glasur ovenpå?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #18
    Enaj Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Er det det samme som en kanelsnegl? Med kanel i og glasur ovenpå?
    Lige præcis Lene, man kan også få dem uden glasur, så er der perlesukker på i stedet, men de bedste er nu dem med glasur.

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Tror de hedder "onsdags" fordi en del bagerforretninger sælger dem til spotpris om onsdagen.
    Jeg husker med tydelighed den første gang jeg(østjyde) stødte på "jødekage" i Thisted på skolen jeg gik.
    Alle havde så vældig travlt med at komme i kantinen fredag formiddag for at købe en "jødekage".. Det var ugens højdepunkt. Det undrede mig DYBT de kunne gå sådan i selvsving over en SMÅKAGE !!! Og så viste det sig det var en "høj snegl" !!!

    Der ud over skal jeg også have kanel/sukker på min julekål - som hedder "krøstet kål" på Mors og i Thy... Og jeg bryder mig bestemt IKKE om grønlangkål som man ellers får her !!! Min mand derimod mener IKKE julekålen er "et måltid"....

  10. #20
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Enaj Se meddelelser
    Her hvor jeg kommer fra har vi jødekager og jødekager
    Altså småkagen jødekage som er med kanel og hakkede mandler og så har vi kagen jødekage som andre steder i landet, ihvertfald på sjælland, hedder en snegl. Her kan vi købe en høj jødekage (høj snegl) eller en øretæve som er en flad snegl, nogen steder heroppe hedder den også en onsdagssnegl (gad vide om den egentlig kun sælges om onsdagen)
    Det er ikke hos bageren jeg bruger flest penge kan I nok høre.
    Nej nu må jeg altså le.... Der hvor jeg kommer fra (Sydsjælland) er en øretæve sådan en http://www.mabe.dk/Fransk_Vaffel.jpg .............

Side 2 af 3 FørsteFørste 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •