Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 17

Emner: Filtning af garn med alpaca

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    17 Nov 2008
    Geografisk sted
    4600
    Indlæg
    0

    Spørgsmål Filtning af garn med alpaca

    Er der nogen af jer kloge, filte-vante, der kan fortælle mig, om jeg kan filte garn, der er 35 procent alpaca og 65 procent "almindelig" uld.
    Det er ikke superwash-garn.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    05 May 2009
    Geografisk sted
    sjælland
    Indlæg
    44
    Jeg kobler mig lige på denne tråd :)
    Jeg har nemlig noget bredford garn fra brugsen... 25%ackryl og 75%uld (mener jeg).
    -Spørgsmålet er lidt det samme... -om det skal være 100%uld, eller om der evt. skal gøres noget andet/anderledes?! :)

  3. #3
    Birgitma Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af schjodtz Se meddelelser
    Jeg kobler mig lige på denne tråd :)
    Jeg har nemlig noget bredford garn fra brugsen... 25%ackryl og 75%uld (mener jeg).
    -Spørgsmålet er lidt det samme... -om det skal være 100%uld, eller om der evt. skal gøres noget andet/anderledes?! :)
    Det skal være 100% uld for at det kan filte.
    Men om ulden kan være 2 blandet slags ved jeg ikke.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Nov 2009
    Geografisk sted
    6270 Tønder
    Indlæg
    279
    Hmm hænger mig også lige på her for jeg har købt noget pladegarn (uld) og hende jeg købte det af åbenbart har haft liggende for længe (mener damen i garnbutikken) da jeg ikke kan strikke af det uden at det går fra hinanden hele tiden kan det kun bruges til filtning eller kan det kartes op og spinnes? jeg ved snart ikk hvad jeg skal stille op med en babab kasse fuld af pladegarn for jeg hverken spinner eller filter hvad gør jeg med det?

  5. #5
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Birte Se meddelelser
    Er der nogen af jer kloge, filte-vante, der kan fortælle mig, om jeg kan filte garn, der er 35 procent alpaca og 65 procent "almindelig" uld.
    Det er ikke superwash-garn.

    Hej Birte,

    For lang tid siden, lagde jeg et link herinde, hvor en garnbutik på nettet (kan desværre ikke huske hvor - og jeg mener ikke, at butikken findes i den form mere) havde lagt en længere serie billeder ud af, hvordan forskelligt garn fra Garnstudio så ud FØR og EFTER filtning.

    Alpaca kan godt filtes, men filter ikke særlig meget. Desuden vil mange nok synes, at det er lidt "synd" at filte så lækkert garn.
    UPS: Skal lige tilføje, at billedet forestillede 100% alpaca og ikke et blandingsgarn. Det burde kunne lade sig gøre med dit - men måske er der andre herinde, som véd det med sikkerhed.
    Sidst redigeret af strikketøsen : 03-12-2009 kl. 16:49 Årsag: Tilføjelse af UPS

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Feb 2009
    Geografisk sted
    6870 Ølgod
    Indlæg
    441
    Hvis jeg er i tvivl om, hvordan garnet reagerer, plejer jeg gerne at strikke en lille firkant og smide den i vaskemaskinen sammen med noget vasketøj.

  7. #7
    Rysse Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Zirikit Se meddelelser
    Hmm hænger mig også lige på her for jeg har købt noget pladegarn (uld) og hende jeg købte det af åbenbart har haft liggende for længe (mener damen i garnbutikken) da jeg ikke kan strikke af det uden at det går fra hinanden hele tiden kan det kun bruges til filtning eller kan det kartes op og spinnes? jeg ved snart ikk hvad jeg skal stille op med en babab kasse fuld af pladegarn for jeg hverken spinner eller filter hvad gør jeg med det?

    Pladegarn filter rigtig godt. Men det er ikke fordi garnet er gammelt at det går fra hinanden, det gør pladegarn, da det ikke er spundet og tvundet som andre garner. Jeg har haft stor held med at hækle med det. Kan du ikke prøve det ?

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Citat Oprindeligt indsendt af Zirikit Se meddelelser
    Hmm hænger mig også lige på her for jeg har købt noget pladegarn (uld) og hende jeg købte det af åbenbart har haft liggende for længe (mener damen i garnbutikken) da jeg ikke kan strikke af det uden at det går fra hinanden hele tiden kan det kun bruges til filtning eller kan det kartes op og spinnes? jeg ved snart ikk hvad jeg skal stille op med en babab kasse fuld af pladegarn for jeg hverken spinner eller filter hvad gør jeg med det?
    Jeg fik engang noget pladegarn af en dame som vi kendte engang. Jeg brugte det til at hækle af. Og det var nyt garn. Det gik også fra hinanden bare jeg så på det. Så det er ikke fordi det er gammelt, at det let går fra hinanden. Sådan er pladegarn bare.

    Om du kan filte med det ved jeg ikke.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    19 Jun 2008
    Geografisk sted
    Dragør
    Indlæg
    56
    Alpakka kan godt filte.
    Uld kan også filte.
    Så en blanding af uld/ alpakka kan man da godt filte.

    Jeg vil sige, at mine alpakkastrømper, der ved en fejl røg med i maskinen filtede ganske fint - ups - de blev godtnok til børnestørrelse, men dejligt bløde.

    Det strømpegarn jeg købte i Rema for et par måneder siden, var en blanding af 75% uld og 25% polyester, og det filtede da også fint - selv om det ikke var meningen.
    Det er nok ikke alle blandingsgarner der kan filte, men man må jo bare lave en prøve.
    Venlig hilsen Fine

  10. #10
    lillebi Gæst
    Jeg har også oplevet at blandings garner er filtet, selvom de ikke burde gøre det.
    Hvad med at lave et ar strikke prøver og så prøv at filte dem? Det vil være den nemmeste måde at finde ud af hvordan det reagere i vask/filtningen. Og så mål prøverne både før og efter , for at finde ud af vor meget de svinder ind ved det.
    Pladegarn er rigtig dejligt. Det er rigtig godt at lave sutsko af og så filte. Det kræver bare lidt tålmodighed at arbejde med det :-)

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •