Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Kan man maskinvaske fåreuld?

  1. #1
    Kilde Gæst

    Kan man maskinvaske fåreuld?

    Jeg har fået en del fåreuld fra min svigerinde, som jeg skal bruge til fyld i mine håndsyede bamser. Jeg har spurgt før til det med at vaske fåreuld og fik mange gode svar - men jeg kan ikke stå og håndvaske det. Min ryg protesterer, når jeg står bøjet over det og det er et pokkers arbejde, så jeg tænkte på, om man mon ikke kunne putte ulden i et gammelt dynebetræk og vaske det nogle gange i vaskemaskinen?

    Det lugter grumt (af får ... sjovt nok ), og det er vigtigt, at ulden ikke lugter, når jeg skal bruge det til bamserne. Jeg tænkte, om man måske kunne vaske det 2 gange på 40 grader og derefter måske give det lidt husholdningseddike i sidste hold skyllevand?

    Kan man mon også tørretumble det på skåneprogram, tror I?

    Har I nogen erfaringer med det?

    Jeg ville jo gerne kunne bruge den uld, jeg får forærende i stedet for at give 40 kr. for en lille pose uld - der går en del til en bamse - men jeg skal finde en måde at rense ulden på...helst på en lidt lettere måde end masser af vask og skyl i badekarret.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har du uldvaske program på din maskine ? For det er det eneste jeg ville prøve det på, men jeg har aldrig prøvet det...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Kilde Gæst
    Jeg har både kold vask, 30 og 40 grader uldprogram på min vaskemaskine, men jeg tænkte, at 40 grader nok er det bedste, hvis jeg skal have lugten ud. Det er ret snavset også, så hvis det skal kunne bruges, skal det både være rent og lugtfrit.

    Jeg tror, jeg forsøger mig frem - også med en skånetørretumling i 10 minutter...går det galt, må jeg få noget mere uld og prøve igen, men det ville være rart, hvis jeg kunne slippe for at håndvaske det.

    Skal det mon kartes, når det er vasket, tror du?

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Citat Oprindeligt indsendt af Kilde Se meddelelser
    Jeg har både kold vask, 30 og 40 grader uldprogram på min vaskemaskine, men jeg tænkte, at 40 grader nok er det bedste, hvis jeg skal have lugten ud. Det er ret snavset også, så hvis det skal kunne bruges, skal det både være rent og lugtfrit.

    Jeg tror, jeg forsøger mig frem - også med en skånetørretumling i 10 minutter...går det galt, må jeg få noget mere uld og prøve igen, men det ville være rart, hvis jeg kunne slippe for at håndvaske det.

    Skal det mon kartes, når det er vasket, tror du?
    Man kan tørre tumble det nænsomt ved jeg af erfaring. men man skal være over det hele tiden....

    Faktisk behøver man ikke sæbe for at få det rent, for det er mange gange lanolinen der lugter, og den forsvinder når du vasker det..

    Hvis du skal bruge det til bamse fyld, så behøver du ikke karte det, men trække i det med fingerne, det er ikke så hårdt som med karter for din ryg.....

    Jeg har lavet mit eget skyllemiddel til ulden 2/3 neutral skyllemiddel og 1/3 eddike, det har jeg brugt i 20 år...
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    Kilde Gæst
    1000 tak for svaret

    Jeg tror nu nok, jeg vil putte en smule sæbe i, for ulden er meget snavset - udover at det lugter fælt.

    Supergod idé med skyllemidlet - den idé vil jeg snuppe.

    Tak for hjælpen

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •