Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Hjælp til garn.

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2009
    Geografisk sted
    Nørresundby, nordjylland.
    Indlæg
    316

    Hjælp til garn.

    Min mor arvede dette garn for nogle år siden , nu har jeg så fået det ..
    Men jeg ved ikke hvad det er for noget , udover at jeg tror at det er noget uld af en art

    Min spørgsmål er nu om der er nogen som ved hvad det er , og hvad man evt kan lave ud af det ?
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    Smil fra
    Carina
    Nu med helt ny blog!

  2. #2
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af CarinaHorsmark Se meddelelser
    Min mor arvede dette garn for nogle år siden , nu har jeg så fået det ..
    Men jeg ved ikke hvad det er for noget , udover at jeg tror at det er noget uld af en art

    Min spørgsmål er nu om der er nogen som ved hvad det er , og hvad man evt kan lave ud af det ?
    Det er jo lidt svært udfra billedet; Men umiddelbart ligner det pladegarn, som jeg engang strikkede islandske/færøske trøjer i.

  3. #3
    OPR1 Gæst
    Jeg er ret sikker på at det er pladegarn.

    Du kan strikke både huer, luffer og trøjer af det.
    Det kan også filtes, så sutsko kan du også lave af det.

    Prøv at Google efter pladegarn, så kommer der flere oplysninger frem

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    11 Jan 2009
    Geografisk sted
    Nørresundby, nordjylland.
    Indlæg
    316
    Tusind tak for hjælpen

    men når man kan filte af det , kommer det så ikke til at se sjovt ud når man f.eks vasker et par luffer ?

    Jeg havde en idé om at det kunne være lækkert at lave et sjal af på nogle tykke pinde ..
    Smil fra
    Carina
    Nu med helt ny blog!

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    27 Oct 2009
    Geografisk sted
    6622 Bække ved Vejen
    Indlæg
    69
    Pladegarn er dejligt garn, også til et sjal, men det er en udfordring for tålmodigheden, fordi det er utvundet og knækker for et godt ord. Det færdigstrikkede er lækkert blødt, varmt og let.
    Det var særdeles meget in i min studietid i begyndelsen af 70-erne.

    Normalt strikker man det totrådet, ved at strikke tråden fra midten sammen fra kanttråden på "pladen". Virkelig hardcore strikkere strikkede det med én tråd.

    Jeg har nogle gange brugt pladegarn sammen med tyndt, tvundet uldgarn (én tråd pladegarn med én tvunden tråd), med rigtig godt resultat.
    Hilsen Ellen / Neell
    Der er intet, der er så skidt, at du ikke kan glæde dig over, at det ikke skete for dig.

  6. #6
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af CarinaHorsmark Se meddelelser
    Tusind tak for hjælpen

    men når man kan filte af det , kommer det så ikke til at se sjovt ud når man f.eks vasker et par luffer ?

    Jeg havde en idé om at det kunne være lækkert at lave et sjal af på nogle tykke pinde ..
    Næ det kommer ikke til at se sjovt ud, for lufferne skal jo strikkes i overstørrelse, så de passer efter en filtning.

    men som Neell skriver, så skal der noget tålmodighed til at strikke af det garn, netop fordi det nemt går fra hinanden.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg havde også sådan noget pladegarn engang. Det gik fra hinanden bare jeg så på det.

    Hvis du skal filte lufferne bagefter, så skal du strikke dem dobbelt så store end du ville have strikket dem (hvis de ikke skulle filtes). De "kryber" jo i vasken, når de bliver filtet.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Rysse Gæst
    Jeg syntes det er nemmere at hækle af pladegarn. Du kan nemt hækle et sjal af det.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •