Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: nålestr. og garn

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406

    nålestr. og garn

    Jeg ved godt jeg et eller andet sted er kommet forbi det men kan ikkel ige finde det.

    Har jo fået mine opskrifter fra USA og er dybt forvirret over str på hæklepinde. Det blvier minibamser på mellem 2 og 7 cm og der står jeg skal bruge hæklepind nr 8 eller 10 !!! I min verden giver det altså en kæmpebamse i forhold... Hvilken str nål mon det er ?? Og garnet til ? Jeg bruger lige nu en af de tyndeste "alm" bløde bomuldsgarner men hvordan finder jeg ud af tykkelsen når de skriver garn nr 10 ??

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Sep 2008
    Geografisk sted
    Sjælland
    Indlæg
    22
    Nålstørrelser kan jeg hjælpe med: http://www.crochetandknitting.com/charts.htm

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    I de engelsktalende lande bruger de andre størrelser end vi gør. F.e.k.s. en strikkepind nr. 4 på Kontinentet svarer til en pind nr. 8 i England/USA.

    Til alm. tykkelse bomuldsgarn plejer jeg gerne at bruge hæklenål nr. 2½ - 4. Med nr. 4 bliver det lidt løst.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    lillebi Gæst
    http://www.paapinden.dk/ord-og-enhed...keopskrift.php
    http://www.123strik.dk/links.php
    Disse to links har noget med garne tykkelser og pindestørrelser hh. dansk og amerikansk. Jeg har ikke nærlæstom der er svar på det du spørger om men prøv at kigge efter :-)

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Tak. Dvs jeg skal bruge en hæklepind nr 1 eller 1,25. Den er godt nok lille ;-))

  6. #6
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Janneha Se meddelelser
    Tak. Dvs jeg skal bruge en hæklepind nr 1 eller 1,25. Den er godt nok lille ;-))
    Hvis du hækler i almindelig bomuldsgarn nr 8. Skal du hækle med str.2½-3 alt efter hvor løst eller fast du hækler; Men du kan jo allerede når du hækler et ben eller noget se hvor stort det bliver og så afpasse nålen derefter. Der skal jo heller være for store mellemrum, så fyldet kommer til syne.
    God fornøjelse

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Jeg har noget der hedder 8/4... Og bruger en 2ér.. Prøver lige at hækle den ned for at se hvor lille jeg kan gøre det..

    Men ellers.. hvordan tolker jeg "navnet" på det garn.
    8/8..... 8/4.... 10/4.... 5/4 osc. Hvad er tykkest ??

  8. #8
    Dorit Gæst

    Hay coolt

    det er jo lige nettop et hækelnåls problem jeg har ligeeeeeeeeeeeeeee nu....har fundet den sødeste dåbs kyse....den skal hækles på nål 0,60....den jeg har her er størrelse 1,5 .....er der mega forskeld....for jeg syntes godtnok at den bliver stor...(har ikke hæklete mere end en lille kant for jeg skulle prøve......)
    hmmmm der burde findes mindre nåle i dette hus....men hvor har jo hæklet utallige dåbskjoler....

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    24 Oct 2009
    Geografisk sted
    7900 Nykøbing Mors
    Indlæg
    406
    Jeg har een i 0,60. Det er vist den man normalt bruger til at "fiksere" orkis med..... Tror jeg

  10. #10
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Janneha Se meddelelser
    Jeg har noget der hedder 8/4... Og bruger en 2ér.. Prøver lige at hækle den ned for at se hvor lille jeg kan gøre det..

    Men ellers.. hvordan tolker jeg "navnet" på det garn.
    8/8..... 8/4.... 10/4.... 5/4 osc. Hvad er tykkest ??
    8/4 er den som synes er mest brugt og vel nærmest mellemtykkelsen i disse garner og den jeg selv bruger mest til amigurumi. Og når jeg hækler amigurumi bruger jeg nål 2½-3; Men jeg hækler fast.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •