Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 3 af 3

Emner: Et lille tip om genbrug

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526

    Et lille tip om genbrug

    Hejsa alle Rokkere !

    Ja, her bliver det ikke til det store varmestuestrikkeri i øjeblikket, da jeg er i gang med et kæmpe projekt med en broderet julegavesæk i str. 50-75 cm., så det tager noget tid.

    Og når man så sidder der og broderere derudaf, ja så løber der mange tanker gennem hovedet. Så var det, jeg kom til at tænke på dengang jeg var barn, og pengene hos mine forældre ikke var store, så der blev mange ting genbrugt, også til legetøj. Et af de store hit var, når der var tom emballage fra madvarer, rent altså, så blev det pænt lukket til igen med tape, og så blev det brugt til at lege købmand med.

    Når man så kigger i alle de legetøjskataloger der i denne tid vælter ind af døren, så kan man jo købe en hel masse af sådanne ting i børnestørrelse, som de kære små kan lege med. Men jeg tror nu på, at børn også gerne vil lege med "rigtige" ting, så nu er jeg begyndt at gemme forskelligt i en stor kasse, som så kan tages frem, når barnebarnet engang vil lege købmand.

    Da vores børn gik i børnehave og de små klasser i skolen, fik vi af og til en seddel med hjem, om vi ville være med til at samle netop sådanne ting, for de skulle bruges til at lære børnene hvad ting koster = lære at regne.

    I denne tid, hvor mange af os bager til jul, er der rigtig meget emballage, som man normalt ikke bruger så meget af. Nogle ting kan lige skylles, evt. med opvaskevand og så sættes til afdrypning. Indtil nu har jeg samlet fra følgende ting:

    Vanillesukker
    Bagepulver
    Romessens
    Mandelessens
    Pålægschokolade
    Mælkekartoner i forskellige afskygninger
    Kærgården
    Pama ris
    Morgenmadsprodukter
    Vanillestængerrør
    Plasticflasker fra tomatketchup + pure + dressing
    Kraft terninger
    Dadler
    Æg
    Opvaskemiddel
    Opvasketabs
    Kaffe
    The
    Snøfler
    Flourmelis
    Farin

    Vi har hos os en elektrisk dåseåbner, sådan een af dem der samtidig sørger for, at der ingen skarpe kanter er, så dåser fra f.eks. cocktailpølser, hakkede tomater og dåsefrugt kan også bruges.

    Det kræver bare, at man lige åbner de forskellige emballager lidt forsigtigt, så de kan lukkes igen, istedet for man mange gange bare river dem op.

    God søndag til alle.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Glæder mig til at se julesække, den bliver sikkert god....

    Lege købmand jaaaaaa det husker jeg også endnu fra min barndom, dog var det plastik penge vi skulle betale med, men vi fik lært en masse om hvad tingene hed og hvad de kostede, en rigtig god måde til det, vi havde jo heller ikke legestue -børnehave osv. på Fanø, der var kun de gamle og naboen til at tage sig af børnene, men det fleste af mødrene var jo hjemme gående...nej jeg mener løbende..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Hundeuld nævner plastikpenge.........så kom jeg til at tænke på den sommer, hvor vi fik en fryseboks - hed det den gang, nu vist mest kendt som en kummefryser den ankom i hvert fald i en kæmpestor papkasse og det er pointen.
    Jeg havde lige opdaget, hvordan man laver limfarve og kassen blev malet flot og lavet til et 'ishus'. Vi lavede 'penge' ved at lægge en mønt på bordet og tegne hen over med farveblyant. Bagefter limede vi papiret på noget pap og vi lavede is og slik af pap - kort sagt: alt hvad der kom i huset af papemballage blev brugt til at klippe i og male på.
    Det blev et tilløbsstykke at se vores ishus og det blev slæbt ind i udhuset hver aften og om vinteren pakkede vi ophyggeligt penge, is og slik sammen i en æske og min far baksede ishus og tilbehør op på loftet. Jeg ved ikke helt, hvor længe vi havde det, men det sidste år havde jeg svært ved at være derinde

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •