Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: novicehjælp: luk af i hver side

  1. #1
    yousofine Gæst

    novicehjælp: luk af i hver side

    Hej med jer alle.

    Jeg er sprit nyt medlem. Jeg startede med at lære mig selv at strikke for ca 14 dage siden. Youtube, Paapinden og Drops har været en KÆMPE hjælp.

    Der er mange, mange ting, jeg ikke ved endnu.
    Efter et tørklæde i ren retstrik og en simpel poncho, har jeg kastet mig ud i en cardigan.

    Jeg håber, det er det rigtige sted at spørge!

    Jeg er i gang med ryggen og har strikket 28 cm. Der står nu:
    "Når arbejdet måler 28 cm, lukkes 3 m af i hver side til ærmegab. Tag herefter ind til raglan på hver 2. p. således: 1 kantm, 1 r, 1 r løs af, 1 r, træk den løse m over, strik til der er 4 m tilbage på pinden. strik 2 r sm, 1 r, 1 kantm.

    1) Hvordan lukkes 3 m i hver side? Jeg ved hvordan man lukker, men hvordan kommer jeg fra de tre jeg lukker af i den ene side over til den anden side -uden at lukke? Skal jeg strikke ret? Løfte masker af? Er det lige meget om der lukkes af på ret eller vrangen?
    Skal kantmasken lukkes af?

    2) Skal jeg tage ind til raglan på retsiden?

  2. #2
    Nette Gæst
    Hejsa. :-)
    Først vil jeg sige, at jeg virkelig tager hatten af, for at du lærer dig selv at strikke via internettet. Det synes jeg, er utrolig flot gjort.

    Når du skal lukke af i hver side, skal du altid lukke af i starten af pinden.

    Fx så kan du lukke tre masker af fra retsiden i starten af pinden. Efter at have strikket pinden ud, skal arbejdet vendes, og så lukkes de første tre masker af der.
    "Det kalder man tre masker i hver side".

    Jeg forstår ikke helt, hvad du mener med, om du skal tage ind til raglan på retsiden?
    Hvis jeg strikker raglan, og jeg IKKE strikker stykkerne sammen, men lukker af og syr stykkerne sammen til sidst, så ville lukke af, som jeg beskriver ovenfor.

    Håber dette er nok hjælp. Ellers sig til. :-)

    Nette

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Velkommen til Rokken, Yousofine!

    Jeg tager også hatten af for dig, at du bare lige sætter dig ned og lærer dig selv at strikke. Det er flot gjort!

    Husk, at du altid kan spørge, hvis der er noget, du ikke kan finde ud af. Der er altid mindst 1 herinde, der kan hjælpe dig med svaret.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    yousofine Gæst
    Tak, tak! :)

    Jeg skal lige være helt sikker. Jeg lukker af i starten (på ret måden), strikker videre (ret)
    Vender arbejdet og lukker tre masker af fra vangen og strikker videre vrang.

  5. #5
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af yousofine Se meddelelser
    Tak, tak! :)

    Jeg skal lige være helt sikker. Jeg lukker af i starten (på ret måden), strikker videre (ret)
    Vender arbejdet og lukker tre masker af fra vangen og strikker videre vrang.
    Velkommen til dig og ja det er rigtig forstået.
    Og med hensyn til raglan foregår det på retsiden. Først i højre side og fortsæt med strikningen til der er 4 masker tilbage og så raglan-indtagningen igen, hvor du tager ind modsat som beskrevet i opskriften.
    Vrang hele vejen tilbage på vrang siden og en ny pind med raglanindtagning.

  6. #6
    yousofine Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Og med hensyn til raglan foregår det på retsiden. Først i højre side og fortsæt med strikningen til der er 4 masker tilbage og så raglan-indtagningen igen, hvor du tager ind modsat som beskrevet i opskriften.
    Vrang hele vejen tilbage på vrang siden og en ny pind med raglanindtagning.
    Perfekt ;)

    Det var lige præcis det, jeg mente. Skønt, skønt.
    Det går frem må man sige! :)

    Tusind tak for den hurtige hjælp, det skal nok blive en cardigan inden vi når jul

  7. #7
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Og med hensyn til raglan foregår det på retsiden. Først i højre side og fortsæt med strikningen til der er 4 masker tilbage og så raglan-indtagningen igen, hvor du tager ind modsat som beskrevet i opskriften.
    WHAT?!?!?!?

    LOL. Jeg plejer altså at lukke af. Gør man aldrig det? Har jeg altid gjort det forkert så?

    Nette

  8. #8
    lis ai Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    WHAT?!?!?!?

    LOL. Jeg plejer altså at lukke af. Gør man aldrig det? Har jeg altid gjort det forkert så?

    Nette
    Der er flere måder at strikke raglan på Nette og i den opskrift, der bliver spurgt om, skal man tage ind til raglan, så kommer der en fin kant hele vejen op. Og i siden er der en kantmaske til at sy sammen i.

  9. #9
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af lis ai Se meddelelser
    Der er flere måder at strikke raglan på Nette og i den opskrift, der bliver spurgt om, skal man tage ind til raglan, så kommer der en fin kant hele vejen op. Og i siden er der en kantmaske til at sy sammen i.
    Ok, mange tak. Så er jeg mere rolig. Jeg undrede mig blot, for selv om jeg har læst opskrifter igennem, når jeg strikker, kan det sagtens være, jeg hver gang bare har misforstået eller stirret mig blind på den samme ting.
    Og det havde jeg altså gjort rigtig mange gange så. :-)

    Nette

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Lidt snak om strik.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •