Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 11

Emner: Filte hvidt på rødt?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432

    Filte hvidt på rødt?

    Kære rokkere

    Nu sætter jeg igen min lid til, at I kan hjælpe mig - det plejer at holde stik.

    Jeg har strikket en stor julestrømpe i rød drops eskimo og hvid "pelskant" i drops puddel. Strømpen skal filtes.

    Kan jeg brodere på det røde med hvidt, før jeg filter? Vil gerne bruge en rest uldgarn, jeg har liggende ("100% uld, velegnet til filtning"). Skulle dog nødig ende op med en lyserød iskrystal...

  2. #2
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    Kære rokkere

    Nu sætter jeg igen min lid til, at I kan hjælpe mig - det plejer at holde stik.

    Jeg har strikket en stor julestrømpe i rød drops eskimo og hvid "pelskant" i drops puddel. Strømpen skal filtes.

    Kan jeg brodere på det røde med hvidt, før jeg filter? Vil gerne bruge en rest uldgarn, jeg har liggende ("100% uld, velegnet til filtning"). Skulle dog nødig ende op med en lyserød iskrystal...
    Både ja og nej. Det broderede vil jo krympe akkurat som sokken, så det skal du tage højde for.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Hvis jeg nu "broderer" med strikkesting - altså følger den strikkede tråd, så det ligner, det er strikket - tror du så, det kan lade sig gøre?

  4. #4
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    Hvis jeg nu "broderer" med strikkesting - altså følger den strikkede tråd, så det ligner, det er strikket - tror du så, det kan lade sig gøre?
    Hvis du sørger for at det broderes så stort, at det stadig kan ses hvad er, efter filtning, så er det muligt at det kan lykkes.

    Måske kan du strikke en lille testprøve og så prøve at brodere på den. Filt så og se om resultatet bliver ok.

    Jeg synes nemlig tit at mønstre osv. bliver meget udjævnet efter filtning

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Strømpen er strikket på p 9, så broderiet (se billedet) vil få samme "maskestr.". Har desværre ikke nok eskimo tilovers til at lave en prøve - det ville jeg nemlig også helst.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  6. #6
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Jyden Se meddelelser
    Strømpen er strikket på p 9, så broderiet (se billedet) vil få samme "maskestr.". Har desværre ikke nok eskimo tilovers til at lave en prøve - det ville jeg nemlig også helst.
    Jeg vil da tro at mønstret stadig kan ses efter filtning, men maskerne "forsvinder" jo, så mønstret bliver ikke så tydeligt som inden filtning

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Uha jeg har prøvet at filte med mønster, men endnu har jeg ikke været tilfreds med det der kom frem men glæder mig til at høre hvad du gør og se hvordan det bliver..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Hundeuld, hvad er det, du er "utilfreds" med?

    Jeg kan jo altid nøjes med at brodere på den ene side, og så hænge den anden side udad, hvis det bliver grimt.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har siddet i flere timer og lavet et mønster på en taske, satte det på efter alle kunsten regler, men altså det lignede en gang hundelort på gaden, da den kom ud efter filtning, så har jeg strikket et enkel mønster på et stol sæde, ja man kan jo ikke se det når man ser på det, men mønsteret kom slet ikke frem.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    28 Mar 2009
    Geografisk sted
    Jylland
    Indlæg
    432
    Jeg endte med ikke at brodere på strømpen før filtning, og det viste sig at være den rigtige beslutning. Strømpen var knap 50 cm før filtning og godt 30 cm bagefter. Så mønsteret ville formentlig bare have været endt med at være en udefinerbar hvid plet.

    (I øvrigt en rigtig sød julestrømpe, som er nem og hurtig at lave (opskrift fra garnstudio). Jeg tog knap så meget ud ved overgangen til puddel, som der står i opskriften, og fyldte den med plastik før filtning. Kunne sikkert godt være lavet med sort i bunden, for den ligner egentlig fint en støvle, som den lige nu hænger til tørre.)

    PS. Det er sidste gang, jeg strikker i puddel - medmindre der skal flere af disse strømper af pindene.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •