Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: hæftning af ender på overlockmaskine

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    13 May 2009
    Geografisk sted
    2300 København S
    Indlæg
    5

    hæftning af ender på overlockmaskine

    Jeg har lige købt mig en overlockmaskine og sidder nu og leger med den, men kan ikke finde ud af hvordan man hæfter ende. Foreløbig binder jeg trådenderne sammen, men tænkte at der måske er en smartere måde?

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    29 Oct 2008
    Geografisk sted
    7182 Bredsten mellem Vejle og Billund
    Indlæg
    30
    Hej.. Min mor syede tøjbleer, da jeg var barn på overlock-maskine. Vi fik så lov til at hæfte enderne. Det gjorde vi med en tynd hæklenål. Den stak vi ned i syningen oppefra en 2-3 cm oppe og trak enden igennem. resten klippede vi af. Jeg ved ikke om der findes en anden måde, men vi fik aldrig nogen klager og tøjbleerne blev solgt videre, så helt forkert kunne det ikke være. Håber du kan bruge det til noget..
    hilsen Gitte

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2008
    Geografisk sted
    Frederikshavn, Nordjylland
    Indlæg
    7
    Jeg gør det at jeg syr hen over "start enden" ved at bukke den hen under trykfodenefter at have syet et par sting.
    Når jeg slutter så vender jeg arbejdet og syr lidt tilbage igen - her er det vigtigt ikke at skære/klippe i kanten af det du lige har syet.

    Håber det hjælper ellers må der en billed serie til at vise hvad jeg mener ;-)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    13 May 2009
    Geografisk sted
    2300 København S
    Indlæg
    5
    Hej Gitte.
    Det lyder som en god ide, det må jeg prøve.
    Hilsen
    Anette

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Færøerne
    Indlæg
    285
    Citat Oprindeligt indsendt af HDS Se meddelelser
    Jeg gør det at jeg syr hen over "start enden" ved at bukke den hen under trykfodenefter at have syet et par sting.
    Når jeg slutter så vender jeg arbejdet og syr lidt tilbage igen - her er det vigtigt ikke at skære/klippe i kanten af det du lige har syet.

    Håber det hjælper ellers må der en billed serie til at vise hvad jeg mener ;-)
    Sidder du så alligevel, tilsidst, ikke med nogle ender der skal hæftes??? Det ville være skønt med en billedserie.
    de venligste hilsener fra
    hulda

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Hvis trådspændingen er korrekt er det ikke nødvendig at hæfte ender. Jeg var overlocksyerske i tidernes morgen og en fabrikssyerske hæfter ikke ender når det drejer sig om overlock. Jeg ved ikke om der er forskel på en industrimaskine og en husholdningsoverlock - jeg kender kun industriudgaven. Jeg har stadig min gamle maskine og syer alt med stræksømme på den - og jeg hæfter ikke ender. Når spændingen passer, følges stof og syning ad når det strækkes ud.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Citat Oprindeligt indsendt af HDS Se meddelelser
    Jeg gør det at jeg syr hen over "start enden" ved at bukke den hen under trykfodenefter at have syet et par sting.
    Når jeg slutter så vender jeg arbejdet og syr lidt tilbage igen - her er det vigtigt ikke at skære/klippe i kanten af det du lige har syet.

    Håber det hjælper ellers må der en billed serie til at vise hvad jeg mener ;-)
    Jeg gør på samme måde. Lærte det på et overlockkursus sidste år, og med lidt øvelse er det nemt og flot.
    De ender, der jo stadig fremkommer, klippes blot af ca. en cm lange, hvorefter man kan trække lidt i de enkelte tråde. Det 'låser' dem.
    Mvh. Mormal.

  8. #8
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Hvis trådspændingen er korrekt er det ikke nødvendig at hæfte ender. Jeg var overlocksyerske i tidernes morgen og en fabrikssyerske hæfter ikke ender når det drejer sig om overlock. Jeg ved ikke om der er forskel på en industrimaskine og en husholdningsoverlock - jeg kender kun industriudgaven. Jeg har stadig min gamle maskine og syer alt med stræksømme på den - og jeg hæfter ikke ender. Når spændingen passer, følges stof og syning ad når det strækkes ud.
    Jeg har en husholdningsmaskine, og jeg hæfter heller aldrig ender - Og jeg har syet på denne maskine i rigtig mange år og har aldig haft problemer med at det "løber op"

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    12 Nov 2008
    Geografisk sted
    Frederikshavn, Nordjylland
    Indlæg
    7
    Jeg skal komme med en fotoserie i næste uge.
    De ender jeg så får de kan "bare" klippes af

    Ved ikke om det er nødvendig at hæfte, men jeg gør det for ikke at få ubehagelighedder efter et par vask.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Jeg har haft min overlocker siden 1991, og hæfter aldrig ender.

    Jooo, der er faktisk een undtagelse, og det er når jeg syr baby- og juniorsengetøj, som jo godt kan være udsat for nogle spark m.m. Så bruger jeg den alm. symaskine og syr og hæfter lige et par cm. i enderne, for den skal jeg alligevel bruge, til at lave en pæn stikning i kanten hvor man putter dynen ind.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •