Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 24

Emner: Søges: gode råd om orkidéer

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304

    Søges: gode råd om orkidéer

    Hej med jer!

    Jeg tænkte at der måske var en der kunne hjælpe mig lidt, Jeg har fået en orkidée for et par måneder siden, og tænk jeg har kunnet holde den i live :D men nu er blomsterne faldet af, og jeg regner med at sætte den i soveværelset, men jeg har så et par spørgsmål som jeg håber nogen kan svare på:

    Kan den klare at stå i mørke eller skal jeg rulle persiennerne op hver dag?

    jeg havde tænkt mig at stille den i vasken med vand en gang om måneden ca. er det passende? og hvor længe skal den stå i vandet?

    skal jeg gøre andet for at den blomstrer igen (gødning, forstøve vand på den eller noget)?

    Hvor lang tid skal man regne med der går før den blomstrer igen ca.?

    øh ja og hvis der er andre gode råd så siger jeg mange tak :D for jeg vil ud og købe flere af dem en dag, nu da jeg kan passe dem, kan de minde mig om min Farmor, der havde sine i et rum med ultraviolet lys og tog dem så frem når de blomstrede....

    Mafalda

  2. #2
    OPR1 Gæst
    Klip den ned.

    Hvis du kigger på stænglen, kan du se nogle mærker efter hvor blomsterne har siddet og klip den så ved 3. eller 4 mærke.

    Stil den mørkt og vand kun meget sparsomt og gerne med kalkfrit vand.

    Forvent at der vil 2-3 måneder inden den blomstrer igen

  3. #3
    annped Gæst
    For det første, er det en phalaenophis du har? (det er den der er mest kendt)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    05 Jul 2007
    Geografisk sted
    Århus
    Indlæg
    170
    Jeg har utrolig mange orkideer, og jeg klipper kun det visne af mine, og så bliver de stillet i skammekrogen, og kun sjældent vandet, og lige pludselig står de med knopper igen.
    Agro

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Okay så jeg skal klippe den lidt ned, men skal jeg vente til det er visnet eller skal det være mens den er frisk?

    Mange tak for jeres svar :D

  6. #6
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mafalda Se meddelelser
    Okay så jeg skal klippe den lidt ned, men skal jeg vente til det er visnet eller skal det være mens den er frisk?

    Mange tak for jeres svar :D
    Bare klip når den er afblomstret

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Okay mange tak det prøver jeg så....øh skal jeg klippe over eller under mærket?

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    13 Feb 2007
    Geografisk sted
    dalby , 4690 haslev
    Indlæg
    703
    Hvis du sender mig din mail så skal jeg sende dig pasningsvejledning om orkideer ..

  9. #9
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mafalda Se meddelelser
    Okay mange tak det prøver jeg så....øh skal jeg klippe over eller under mærket?
    Over mærket for så vil den danne en ny gren der

  10. #10
    Janne Gæst
    Deter ikke så godt at klippe af der hvor det er grønt, for ofter skyder de igen fra det punkt. Lad den hellere stå, og hvis stænglen visner og bliver brun, så kan du klippe den ned.
    Ellers er det bare at lade den stå og passe sig selv, giver lidt regnvand ind imellem. Gødning i sommerperioden.
    Pludselig vil der så kommer nye skud, endten på den eksisterende stængel, eller også vil der dukke en helt ny op.

    god fornøjelse med orkideerne

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •