Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: En ny trøje

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    13 May 2008
    Geografisk sted
    Hårby, Skanderborg
    Indlæg
    39

    En ny trøje

    Jeg har på udsalg købt 600 g New Zealandsk Uld i pink og bordeaux.
    30 masker på 10 cm,så det er rimeligt fint.jeg vil gerne strikke en sweater á la norsk sweater, dvs med lus og mønsterstrik(eller noget andet).Spørgsmålet er nu ,om der mon er nok garn, 300 g af hver farve Sweateren skal strikkes i str Ekstra large. er der mon nogen der kan svare på mit spørgsmål.

    ps, jeg har tænkt mig at strikke på bind 3,5 eller 4 for evt at gøre trøjen lidt lettere

  2. #2
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Landbokonen Se meddelelser
    Jeg har på udsalg købt 600 g New Zealandsk Uld i pink og bordeaux.
    30 masker på 10 cm,så det er rimeligt fint.jeg vil gerne strikke en sweater á la norsk sweater, dvs med lus og mønsterstrik(eller noget andet).Spørgsmålet er nu ,om der mon er nok garn, 300 g af hver farve Sweateren skal strikkes i str Ekstra large. er der mon nogen der kan svare på mit spørgsmål.

    ps, jeg har tænkt mig at strikke på bind 3,5 eller 4 for evt at gøre trøjen lidt lettere
    Landbokonen,



    Umiddelbart vil jeg mene - uden at kende løbelængden, for den er jo vigtig - at den New Zealandske lamme? -uld svarer lidt til Alpacagarnet fra Garnstudio.

    Her skal der til denne model bruges 750 gram garn af bundfarven og 100 gram af kontrastfarven - blot som en guide:
    http://www.garnstudio.com/lang/dk/vi..._id=12&lang=dk

    Der står følgende om Alpacaulden:
    Materiale: 100% alpacauld
    Løbelængde: 50 gr = 180 m

    Enkel tråd
    Pinde: 3-3½
    Strikkefasthed: 23 m x 30 p

    Dobbelt tråd
    Pinde: 5
    Strikkefasthed: 17 m x 22 p

    Modellen i Alpaca-uld er strikket meget lang, så det kan være, hvis din sweater ikke skal være helt så lang, at du kan klare dig med lidt mindre garn.

    Du må evt. vende tilbage med løbelængden på det garn, du har købt.
    Vi ser meget gerne et billede af garnet og den sweater, som du gerne vil strikke!
    Sidst redigeret af hundeuld : 10-01-2020 kl. 11:35

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    13 May 2008
    Geografisk sted
    Hårby, Skanderborg
    Indlæg
    39
    jeps det er lige præcis det garn,men kan se at jeg da vist skal ha fat i lidt mere tak for hjælpen,løbelængden er ca 600 m.

  4. #4
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Landbokonen Se meddelelser
    jeps det er lige præcis det garn,men kan se at jeg da vist skal ha fat i lidt mere tak for hjælpen,løbelængden er ca 600 m.

    igen,

    Jeg skynder mig lige at skrive en gang til.

    Nu har jeg lige kigget på det her igen. Du har 6 x 100 gr á 600 meter. Det vil sige 6 x 600 meter = 3600 meter.

    Og den opskrift med Alpaca-garnet, hvor der kræves 850 gram. Det er omsat til en løbelængde på (17 ngl. á 50 gram á 180 meter) = 3.060 meter i alt.
    Der strikkes med dobbeltgarn har jeg lige set.

    Men jeg har endnu ikke prøvet at strikke en bluse med enkelt tråd i Alpaca (den jeg laver p.t. er med dobbelt tråd i str. L på pinde 5), så jeg véd endnu ikke, hvor meget garn, jeg kommer til at bruge.

    Måske skulle du prøve at spørge, dér hvor du har købt garnet? De burde vide, hvor meget garn, der går til en "norsk" bluse i str. XL. Du burde ud fra den meget lange løbelængde have nok.

    Jeg véd ikke, om det er interessant for dig, men New Zealandsk Lammeuld kan også købes på nettet her:

    http://www.impaz.dk/shop/default.asp

    Klik ude under "Garn" til venstre i siden og derefter under "Filcolana" - New Zealandsk lammeuld ligger et stykke nede og prisen er kr. 39,75 pr. 100 gram.
    Dog kan du risikere at skulle vente et stykke tid på at få det hjem.


  5. #5
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Landbokonen Se meddelelser
    ps, jeg har tænkt mig at strikke på bind 3,5 eller 4 for evt at gøre trøjen lidt lettere
    Uha, jeg har strikket en kortærmet bluse i str. 5 år i noget lignende garn. (Stakladens). Der brugte jeg 75 gram, enkelttrådet og på pind 3,5.
    Lig nu strikker jeg i ren merino, 500 meter, 10/2 på pind 3,5, og den kunne egentligt godt bære en pind 4, hvis jeg ønskede den lidt mindre tæt.
    Der går der forresten ca. 400 gram garn til, i enkelt tråd til en herrestr. XL, af det garn, jeg strikker med nu.

    Så du skal nok op på en højere pind, hvis du strikker dobbelt.

    Jeg ville prøve at lave en strikkeprøve, hvor jeg prøver et par forskellige pindestørrelser af, hvis jeg var dig.


    Nette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Gode nyttige oplysninger vedr. garn
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Den er ret flot modellen og også HOT lige nu https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=4263&cid=3
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •