Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 2 FørsteFørste 12
Viser resultater 11 til 18 af 18

Emner: Hvordan bruges disse ben dimser til Hulsømme

  1. #11
    Gitte Blichfeldt Gæst

    hulsøm

    Sidste vinter lærte jeg at sy hvidt broderi. Jeg bruger sådan en fidus til at lave hul-søm med. Min er blot drejet af træ og ikke så fin som dine af ben. Først tegner jeg hullet op, ri-er rundt om hullet. Derefter prikker jeg hul i stoffet og syer knaphulssting langs kanten af hullet.

  2. #12
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Hvor er det rart at høre det kan læres endnu, bare mine øjne var lidt bedre, så lærte jeg gerne fra mig, for det er virkelig et flot håndarbejde, jeg har en del duge med den slags syning....
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #13
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Ja okay det er svært hvis man ikke kan se til det....jeg overvejer at anskaffe mig en luplampe for når jeg broderer sidder jeg forkert, for at se hvad jeg laver.....har set sådan nogle smarte smarte nogen (og desværre også dyre) til at hænge om halsen!

  4. #14
    Tilmeldingsdato
    08 Nov 2007
    Geografisk sted
    Grenå
    Indlæg
    90
    Jeg mener, at sådan en dims hedder en pren! Har arvet en enkelt efter min fars faster, som var enormt dygtig til håndarbejde og drev en håndarbejdsforretning i mere end 60. Den blev ikke brugt til hulsøm, men til mere "frit" broderi, hvor huller i forskellige størrelser var en del af mønsteret.

  5. #15
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    http://www.denstoredanske.dk/Samfund...ord/Pp-pr/Pren

    pren, tilspidset redskab til at stikke eller udvide huller, fx i stof eller læder.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #16
    Tilmeldingsdato
    16 Dec 2006
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    644
    Har fundet lidt læsestof om den pren
    http://images.google.dk/imgres?imgur...%26start%3D144

    Med venlig hilsen Steffen

    Livet er ikke det værste man har - om lidt har Winnie klar .

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har lige renset hjernen
    Huller dem lavede jeg også, men jeg har aldrig brugt et redskab til det, når man lavede de broderier, er de tegnet op på lærred... Der var en kraftiger markeringer der hvor hullerne skulle laves kan jeg huske, men det var så det. Jeg syede ned i det første hul og strammede til, kunsten var så at stramme til lige meget hele vejen rundt hullet.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  8. #18
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har i dag kasseret et af de første pudevår jeg broderede i 1959. det var helt slidt igennem, skulle måske også have været smidt ud for nogle år siden .)men det er jo et minde man har/havde.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 2 af 2 FørsteFørste 12

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •