Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 2 af 2

Emner: Hjælp: Egns-rokke

  1. #1
    klasus Gæst

    Hjælp: Egns-rokke

    Da min gudfar levede, sagde han; "Hver egn, sin rok" - Han og min Gudmor kørte rundt i Danmark og så på spinderokke. Han studerede dem, tog billeder og efterlignede dem så i sit lille værksted.

    Desværre er den viden de besad nu borte, og jeg har overvejet, om vi, her på rokken, ikke sammen kunne lave en samling, og vil derfor gerne opfordre alle, der ser en rok på sin vej, om at tage et billede af den og få dens historie, og så lægge den ind her i tråden.

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg vil da lægge ud med en gammel rok fra Hannes hus i Sønderho på Fanø


    533511092_Big.jpg og hendes rok 123.jpg

    Om Hanne står der :

    Hanne

    Hanne Sørensen blev enke i en alder af 34 år, da hendes mand Poul Thomsen Sørensen forsvandt med sit skib på en rejse til Island. Et fotografi af skibet har hæderspladsen på flisevæggen i sydstuen. Ved den modsatte væg står mellem sære ting fotografier af Hannes og hendes mand.

    Her i disse beskedne omgivelser levede enken Hanne Sørensen med sin søn Hans og sine to døtre Karen og Maren.

    Hannes hus er ubetinget det bedst bevarede eksempel på et beskedent, men ikke fattigt Sønderhohjem fra den tid, da Fanø var hjemstedet for en stor sejlskibsflåde, og med alt sit indbo er huset af uvurderlig kulturhistorisk interesse.

    I Hannes hus har indboet ubrudt været i brug lige til Karen i 1965 måtte flytte til sin søster enkefru Maren Thomsen. Med stor pietet har de to søstre bevaret deres barndomshjem, der i en årrække af Nationalmuseet har været fredet i klasse A.


    http://www.fondengamlesonderho.dk/omhanneshus/
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •