Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 7 af 7

Emner: Hvordan laver man porcelæn?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64

    Spørgsmål Hvordan laver man porcelæn?

    Jeg vil gerne vide hvordan man laver porcelæn??

    :)
    VH Rosa


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Jeg ved ikke, om jeg har forstået dit spørgsmål rigtigt, ...men porcelæn er en slags ler, der bli'r formet, tørret og brændt ved høj temperatur.
    Mvh. Mormal.

  3. #3
    OPR1 Gæst
    Porcelæn laves af feldspat, kvarts og kaolinit. Der kan også blandes mergel i massen.
    Råstofferne skal være helt rene og det skal brændes ved mere end 1500 grader, hvilket gør at det er meget sværere end f.eks keramik at fremstille

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    05 Feb 2007
    Geografisk sted
    Skævinge
    Indlæg
    64
    Tak for besvarelserne. Jeg var bare nysgerrig.
    Kender I nogen som kan lave porcelæn ting på bestilling. Det er noget jeg skal bruge til smykker.
    VH Rosa


  5. #5
    Tilmeldingsdato
    26 Jul 2009
    Geografisk sted
    Fyn, 5762
    Indlæg
    307
    Citat Oprindeligt indsendt af Rosa Gerdes Se meddelelser
    Tak for besvarelserne. Jeg var bare nysgerrig.
    Kender I nogen som kan lave porcelæn ting på bestilling. Det er noget jeg skal bruge til smykker.
    Jeg kender desværre ingen, men prøv at høre hos nogle keramikere. Mange har en ovn, der kan brænde ved høje temperaturer...
    Mvh. Mormal.

  6. #6
    klasus Gæst
    Nogle glasmagere gør også lidt i porcelæn og de har i reglen en ovn, der kan komme op i temperaturen, da der skal bruges mellem 1200 og 1600 grader for at kunne bearbejde glasset

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    28 Aug 2008
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    27
    Kan fortælle at porcelænler kan købes og det bliver brændt ved ca.1260- 1280 gr. nogle pottemager bruger at dreje af leret nok fordi det er hvidt og let gennemskinnelig. Om det er muligt at få en keramiker til at lave noget til dig, ved jeg ikke noget om. Har arb. med porcelænler for år tilbage, da jeg lavede knapper.
    Nu ved jeg ikke hvor du bor, men mange større byer har et medborgerhus med værksteder, og der er tit mulighede for at lave ler, så det er en mulighed.
    Venligst en gammel pottemager/Karie

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •