Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 9 af 16 FørsteFørste ... 5678910111213 ... SidsteSidste
Viser resultater 81 til 90 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #81
    Tilmeldingsdato
    14 Apr 2009
    Geografisk sted
    2400 København NV
    Indlæg
    12
    Ja det er spændende.
    Vær dog lige opmærksom på at MyHeritage er et Amerikansk koncept og Amerikanerne er glade for bruger og "surname genealogy" og som hovedregel kender man ikke til traditionen med patronymicon.
    Jeg prøvede selv MyHeritage for ca. 1 år siden og fik lige så mange sammenfald, men over 75% var helt hen i vejret.
    Mvh
    Pia

  2. #82
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    patronymicon???? Hvad betyder det?
    Men tak for at du gjorde mig opmærksom på det. Faktisk, husker jeg fra da jeg var barn, at vi fik noget amerikansk familie på besøg.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #83
    Tilmeldingsdato
    14 Apr 2009
    Geografisk sted
    2400 København NV
    Indlæg
    12
    patronymikon, familienavn dannet af faderens navn, fx Petersen, opr. af Peters søn. Dvs. Anders Hansens børn kom til at hedde Andersøn(Andersen) og Andersdatter og ikke Hansen.
    Så der er/var mange slægter med navne som Hansen - Andersen osv. medmindre der var et egentligt slægtsnavn, som det f.eks blev brugt indenfor adelen. Anders Hansen kunne have heddet Anders Hansen Barfoed og så ville førstefødte søn hedde Hans Andersen Barfoed.

    Det er denne navneskik mange Amerikanerne ikke kender.

    Denne navneskik ophørte dog ved den nye navnelov i enten 1828 eller 1905, kan ikke lige huske det. Herefter kom Anders Hansens børn til at hedde Hansen, eller Barfoed hvis dette havde været slægtsnavnet.

    Mvh
    Pia

  4. #84
    Tilmeldingsdato
    14 Apr 2009
    Geografisk sted
    2400 København NV
    Indlæg
    12
    Jeg kom lige i tanke om denne tekst til navneregler.

    Navneopkald – grundregler
    Første søn efter sin farfar
    Anden søn efter sin morfar
    Første datter efter sin farmor
    Anden datter efter sin mormor
    Derefter kan man opkalde efter onkler/tanter og grand – ditto, og hvem der ellers har gjort én noget godt. Medens sønnernes opkald efterhånden blev ufravigeligt, med mindre helt specielle forhold spillede ind, synes kvinderne undertiden at have sat igennem at mormor blev opkaldt før farmor.
    Særregler med højere prioritet
    I ældre tid skulle de afdøde opkaldes før de levende, ja, i helt gammel tid opkaldtes levende helst slet ikke.
    Var morfar død, opkaldtes han gerne før en levende farfar. Desuden kunne en person, der havde en stor aktuel betydning, foretrækkes ved opkald. Hvis man f.eks. lige havde overtaget fæste på morfars gård, var det naturligt at opkalde ham, selvom han ikke stod for tur.

    Ufravigeligt var det, at afdød ægtefælle blev opkaldt ved første barn i det nye ægteskab, endda ofte både med fornavn og efternavn
    Hvis barnets far var død, inden barnets fødsel, skulle han opkaldes. Herved opstod den karakteristiske navnetype f.eks. Hans Hansen, hvor samme navn går igen i fornavn og efternavn, selvom det naturligvis ikke behøver at være forklaringen hver gang. Opkaldes skulle også ældre søskende der var døde.

    Man kan derfor opleve, at adskillige børn i træk, bliver døbt med samme navn. Også her er der dog undtagelser, idet der godt kan være to levende brødre eller søstre, der bærer samme navn, hvis der har været to bedsteforældre med samme navn, der skulle opkaldes. Længere nede i børneflokken var navnevalget mere frit, og her valgtes ofte navn efter den, der bar barnet – som regel også en slægtning. Det kunne dog også være hustruen til en standsperson, som man gerne ville stå sig godt med.

    Opkaldsreglerne blev jo fulgt temmelig striks, så i almindelighed må man regne med, at når der findes én person med et givet navn, så findes der også flere, og netop på samme tid og sted. Også selvom det i øvrigt er et meget sjældent navn. Og hvis ikke det er opkaldelse efter bedsteforældrene, så kan det være efter præstens kone eller herremanden, eller en anden der skulle slikkes lidt op ad ryggen

    Blandt bondebefolkningen blev børnene benævnt efter den, de var søn eller datter af. Var Hans og Maren børn af Niels Hansen, kom de til at hedde: Hans Nielsen og Maren Nielsdatter. Den slags navne kaldes patronymer, og dem bar størstedelen af Danmarks befolkning indtil midten af sidste århundrede. Man skal derfor ikke regne med at kunne følge et efternavn på –sen, langt tilbage i tiden

    Mvh
    Pia

  5. #85
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ak ja, og jeg som har svært ved at huske navne. Det er noget værre rod.

    Nu kunne jeg ikke dy mig for at gå ind igen - og så var der kommet forbindelse til dem der var sammenfald med. Her kunne jeg også gå ind og sammenligne slægtstræet - og den er god nok. Ringede også lige til min mor, der mente at hun huskede noget om...

    Så nu har jeg sendt en mail... - og så må vi se! Spændende
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #86
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Neej, det skal I da lige hører. Jeg havde jo siddet og plottet ca 35 personer ind på MyHeritage. Nu har jeg liget modtaget en mail om, at man har fundet sammenfald med en andens stamtræ, der starter med min far. Dette sammenfald udløber til ialt 23695 personer. - Og ud fra min farmor er der igen en som har sammenfald, dette udløber så til 20010 personer.

    Tal om at blive storfamilie

    Nu skal jeg så bare finde ud af hvordan jeg kontakter dem...? Nå ja, måske ikke lige dem alle sammen


    Jeg har skam også for nogle dage siden modtaget sådan en mail fra MyHeritage om SmartMatches.
    Og jeg er faktisk med Pia Oxbøl i, at det virker, som om dette Amerikanske koncept endog meget hurtigt "overreagerer" på diverse navne.


    Så jeg har slået koldt vand i blodet.
    For jeg mener bestemt, at disse SmartMatches er sat til at reagere på et navn alene ... og jeg vil ikke lige p.t. bruge tid på at jage "spøgelser" !

    Hvem véd om det lige er "min" Ane Marie Nielsen (oldemor), som de andre stamtræer mener er en del af "deres" familie?
    Og kan de øvrige stamtræer "se", at denne Ane Marie Nielsen er fra Benløse og ikke ét af de mange mange øvrige sogne i hele Danmark?
    Og denne Ane Marie hedder Nielsen efter sin mor, fordi denne var ugift - den udlagte barnefader hedder Hans Schäffel ....
    og det har disse Smart Matches vel ikke kunnet "se" nogen steder.

    Så foreløbig må jeg vente med at tjekke dette, til jeg selv er nået noget længere med stamtræet.

    I øvrigt véd jeg, at jeg har noget familie i USA, men det er fordi en kusine (vistnok til min mormor) i hvert fald i min mors gren af familien udvandrede til Amerika.

    I hvert fald har du, Spelsauen, været meget heldig lige at ramme den rigtige gren af familien derovre, så hurtigt!


    Pia Oxbøl,

    Synes lige, at jeg ville skrive, at Strikkesinen allerede har lavet et indlæg med navnereglerne tilbage i tråden i indlæg #55 ....

  7. #87
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er bare så sjovt og spændende at læse, hvis du/I kommer frem til.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #88
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hvordan går det i dag, Strikketøsen? Har du fundet flere nye/gamle forfædre?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #89
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Hvordan går det i dag, Strikketøsen? Har du fundet flere nye/gamle forfædre?
    Strikkelene,

    Æh nej ikke i dag - vi er en lille "Nister-gruppe" (Nister = førtidspensionister), som mødes en gang om måneden ... og det var i dag. Så jeg var lidt træt, da jeg kom hjem og faldt i søvn siddende ret op og ned på sofaen (dog kun 20 min.). Så har jeg siddet og ordnet alle de kirkebogssider, som var interessante på 'puteren' og dem skulle der lige brings lidt orden i.

    Så der er ikke fundet nogle nye .... jeg skulle lige bringe orden i alle de gamle aner - for de lå og rodede rundt ...

    Meeeen jeg kan jo se af stamtræet, at jeg er 1/8 svensk og 1/16 tysk - foreløbig ...!

  10. #90
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2008
    Geografisk sted
    5471 Søndersø
    Indlæg
    146
    Det er altså meget interressant alt det du finder ud af Strikketøsen. Jeg tror jeg vil finde ud af om der er et kursus her på nordfyn
    Mange strikkehilsner fra jettefb

Side 9 af 16 FørsteFørste ... 5678910111213 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •