Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 7 af 16 FørsteFørste ... 34567891011 ... SidsteSidste
Viser resultater 61 til 70 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #61
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det med stednavne som tilnavne var vist noget med, at når soldaterkompagniet kom til et område/en by med samme navn som en af soldaternes tilnavne, så skulle den stedkendte soldat være vejviser for dem, da han jo var hjemmehørende i byen/på stedet. Det mener jeg, at min far engang har fortalt mig.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #62
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det er godt nok spændende med alle de små forklaringer I kommer med. I går da jeg sad og lavede stamtræet på det link Strikketøsen kom med MyHeritage, var der en som havde været gift 2 gange, hos ham kom der et lille spot frem der viste, at en anden på den side, også havde relation til ham. Det er da meget sjovt ik`?

    Må så lige tilføje, denne slægtsforskning er en tidsrøver - og jeg sidder endnu bare og stykker gamle optegenelser sammen Der kommer jo også det rigtige store arbejde med `finde ud af hvem NN`erne så var?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #63
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Det er altså pudsigt, at det lige skulle dukke op nu!


    Så finder jeg hans konfirmation, som sker i 1871 og på dette tidspunkt er der sket noget for her står "forældrene" vist som:
    [Titel jeg ikke kan tyde] Poul Jensen og hustru Kirstine Bertelsdatter (nu gift med [titel?] Niels Poulsen i V. Hornum).

    Så fandt jeg vielsesregistreringen for hendes 2. ægteskab 28. december 1858 og her står:
    Husmand Niels Christian Poulsen af Krogstrup, 24 Aar gammel.
    Enkefrue Kirstine Bertelsen [nu har hun tilsyneladende smidt Bertelsdatter væk ...] af V. Hornum, 27 Aar gl. - Enke efter afdøde titel? Poul Poulsen.

    Og så fandt jeg min tipoldefar Poul Jensen Poulsen under "Døde Mandkøn" - datoen er 7. januar 1858, begravelsen d. 15. januar og han blev 31 aar gammel.
    Under bemærkninger står: Attest fra [ulæseligt]-fogeden d. 9/1.

    Det der er temmelig forvirrende er, at min oldefar hedder Poul Poulsen, tipoldefar Poul Jensen Poulsen,
    min oldefars eneste bror hedder Niels Christian Poulsen (f. 1855) og min tipoldemor gifter sig også med en Niels Christian Poulsen.

    Hi Hi Strikketøsen, hvor jeg kender det, kan godt huske da jeg startede og havde svært ved at finde sengen

    Her er lidt hjælp til det du ikke lige har tydet

    Så finder jeg hans konfirmation, som sker i 1871
    [Titel jeg ikke kan tyde] Poul Jensen og hustru Kirstine Bertelsdatter (nu gift med [titel?] Niels Poulsen i V. Hornum).
    Der står
    Afd Gmd Poul Poulsen og Hustru Kirstine Bertelsdatter (nu gift med Gmd Niels Poulsen i V. Hornum)
    Afd = afdøde
    Gmd = Gårdmand

    Så fandt jeg vielsesregistreringen for hendes 2. ægteskab 28. december 1858 og her står:
    Husmand Niels Christian Poulsen af Krogstrup, 24 Aar gammel.
    Enkefrue Kirstine Bertelsen [nu har hun tilsyneladende smidt Bertelsdatter væk ...] af V. Hornum, 27 Aar gl. - Enke efter afdøde titel? Poul Poulsen.


    Der står
    Enkemand Niels Christian Poulsen af Krogstrup – 24 aar gammel

    Enkekone Kirstine Bertelsen af V. Hornum – 27 aar gl. Enke efter afdøde Huusmand Poul Poulsen

    Forlovere: Også ret vigtigt at holde øje med dem, da det kan være familie
    Gaardmd. Christen Jensen af Krogstrup og Huusmand Bertel Nielsen af Vilstrup

    AT der nu skrives Bertelsen og ikke Bertelsdatter, det er udelukkende op til præsten hvad han skriver, men omkring dette tidspunkt vil du opleve at nogle gange skrives der ------datter og andre gange ikke.

    Jeg havde lige den tanke at din tipoldemors 2. ægteskab var med broderen til hendes mand, dette ses ofte, men jeg har tjekket lidt i kirkebogen, og han er ikke bror til din tipoldefar.
    Din tipoldemors 2. ægtemands hustru døde i barselssengen, så han stod med et lille barn, så det har hastet med at få en ny kone.

  4. #64
    mutti Gæst
    Dette er en ret spændende tråd, jeg har sidde og fulgt.
    Jeg har selv et stort ønske om at finde ud af min familie tilbage i tiden.
    Jeg har på min mors siden en linie tilbage til 1853, men ville også gerne tilbage på min fars side.

    Det er lidt sjovt, for min oldefar byggede et hus i Tibirke Lunde i 1883. Vi har adressen og huset skulle ligge der endnu. Jeg har et billede af huset fra den gang hængende i min stue, som jeg har arvet efter min morfar, og der står i de papirer vi har, at huset den gang kostede 70 kr. at bygge. Det var mange penge den gang. Men det giver også en noget at tænke på.

    Jeg kunne godt tænke mig at bruge noget tid på min slægt, det eneste jeg mangler er tid, hvor finder jeg det ???????

  5. #65
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Nej tid kan jeg ikke give dig. Men jeg ser allerede nu, at det er en beskæftigelse hvor "tid" ikke eksisterer. Pludselig er dagen gået!

    I går sad jeg hele dagen og fik et stamtræ sat sammen ned til til 1811 - der mangler så en masse detaljer datoer børn m.m), nogle har jeg - og andre ikke. Dette stamtræ mailet jeg så rundt til familien og spurgte, om de havde noget der kunne bruges til at udfylde med.

    Men det tager virkelig tid og krydstjekke og være helt sikker på det er den rigtige person, man følger i hælene på tilbage til fortiden.

    Jeg kom til præstø 1577, men før jeg sætter dem ind i træet, vil der gå atter en dag eller to, før jeg kan være helt sikker. Og så er det jeg tænkte: "Det har jeg slet ikke tid til"!

    Jo jeg har! Sæt en aften af om ugen til slægtsforskning... - og så må det tage den tid det tager.

    Endnu engang tak til Strikketøsen, der satte denne tråd igang. Jeg har i mange år tænkt på at gøre det - og nu er jeg igang med det.

    I min familie har vi en bibel der går i arv fra den yngste til den yngste (- og jeg er den yngste) så her vil stamtræet, blive lagt ved for fremtiden.

    God vind Strikketøsen - om din datter lige "her og nu" forstår værdien af dit arbejde, vil hun en dag forstå hvilken en "skat" hun besidder, for sig selv og sine efterkommer ;-))) Måske netop i Australien.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  6. #66
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    Hi Hi Strikketøsen, hvor jeg kender det, kan godt huske da jeg startede og havde svært ved at finde sengen

    Her er lidt hjælp til det du ikke lige har tydet

    .......... .........

    Jeg havde lige den tanke at din tipoldemors 2. ægteskab var med broderen til hendes mand, dette ses ofte, men jeg har tjekket lidt i kirkebogen, og han er ikke bror til din tipoldefar.
    Din tipoldemors 2. ægtemands hustru døde i barselssengen, så han stod med et lille barn, så det har hastet med at få en ny kone.
    Strikkesinen,

    Og af t tak for al din hjælp.

    Lige præcis samme tanke fik jeg jo også (da jeg endelig lå i min seng!)- og tænkte også på, at han var en ung enkemand, men jeg havde ikke nået at se efter, hvad årsagen var.

    Ja han har stået med en helt nyfødt baby og da min tipoldefar dør i januar 1858 og dette par bliver gift i december 1858, kan jeg se, at det er kommet "hurtigt i stand" for min tipoldemor selv har stået med 2 små drenge i 1858 - altså min oldefar Poul, født i sept. 1856, men også hans storebror Niels, født i juni 1855. Der har ikke været meget hvile mellem graviditeterne dengang!

    Og nu må jeg jo så se, om min oldefars 1. halvbror kommer til at hedde Poul Jensen Poulsen efter den afdøde 1. ægtefælle .... iflg. reglerne for navneopkald.



    Når jeg bliver mere ferm til at tyde disse håndskrifter, kunne jeg måske godt tænke mig at hjælpe med indtastningen af kirkebøgerne, men det varer nok længe endnu! Jeg sidder stadig og stirrer (i timevis åbenbart ...) her bag skærmen og forsøger ihærdigt at tyde smukke slyngede bogstaver, hvor selve opstregerne er store og flotte og bogstaverne af og til bugter sig som små usynlige "orme" henad linjerne. Det skal dog siges, at nogle præster havde meget smukke håndskrifter, som er forholdsvis lette at læse.

    Til Spelsauen:
    Helt om det med tidsrøveri. Man er lige inde i kirkebøgerne og "bare kigge lidt" og pludselig er der smuttet ca. 3 timer .....

    Jeg får at vide af familiemedlemmer her samt min søster og niece i Australien, at de alle mener, at min kære datter, Sheila, vil blive rigtig rigtig glad for dette her - om hun præcis véd, hvilket arbejde det har været, betyder ikke så meget - bare hun synes det er en rigtig god gave at få til sin 30 års fødselsdag.

    Da hun var lille - og måske fordi hun var af blandet herkomst og enebarn - var hun meget obs på, hvem de forskellige medlemmer var og især deres relation til hende .... Det var tilhørsforholdet hun ledte efter og hun har nævnt senere, at som teenager var hun meget splittet mellem om hun var dansk eller malajisk-kinesisk. Da hun var barn følte hun sig meget dansk. Det var hos hendes mormor, at hun holdt alle sine sommerferier, hun er vokset op i Danmark de første par år af sit liv og hun er jo født her og har (stadigvæk) dansk pas!

    Jeg tror, at denne scrapbook med alle billederne (specielt alle de gamle sort-hvide) og stamtrået samt mine oversættelser af forskellige breve (bl.a. bad vi min mor om at skrive nogle erindringer fra hendes barndom og der er da vist 20 sider) vil blive godt modtaget og udfylde et stort hul i hendes danske fortid.


    Til Mutti:
    Tak for ordene. Jeg var lidt i tvivl, om der var nogen herinde, som "gad" slægtsforskning, men jeg skal love for, at svarene her i tråden og interessen langt overstiger, hvad jeg havde forventet.

    Tiden - den må du kræve for ellers bliver der aldrig tid. Hele tiden er der en afvejning af, hvad vil jeg helst bruge tiden til - dette eller hint.

  7. #67
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det lyder dejligt Striktøsen - og kunne du (ved ikke om muligheden foreligger?) sætte hendes fars familie igang med det samme - ja så bliver det en dobbelt gave - en tillægs gave, måske om 10 år til 40 års dagen!

    Uanset, det du gør er så rigtigt flot!!!
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  8. #68
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Ja! Det er en god ide, Spelsauen! Selvfølgelig skal Sheilas malajiske-kinesiske familie da også findes! Så har hun jo netop hele familien.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #69
    Tilmeldingsdato
    28 Aug 2008
    Geografisk sted
    nordjylland
    Indlæg
    27
    Jeg har siddet læst alle jeres indlæg, og jeg har nu meget lyst til at forsøge mig med slægtsforskning, det er så spændende at læse alt i har skrevet, og i giver også en god vejledning i at komme igang. TAK til jer.
    Venligst Karie

  10. #70
    strikkesinen Gæst
    Hej allesammen

    Har lige rodet lidt rundt i alt det jeg har gemt omkring slægtsforskning,her er nogle gode link, jeg selv har haft stor hjælp af, også til de af Jer der endnu "kun" tænker på at gå igang.

    Det allerbedste råd, og de allerbedste kilder, er ældre levende slægtninge, skynd Jer at spørge dem om alt muligt og skriv det ned

    God fornøjelse

    Krabsens stednavneliste

    http://www.krabsen.dk/stednavnebase/index.php

    god at bruge, hvis man har et stednavn, men ikke ved hvorhenne i landet det ligger,


    Her findes der god hjælp til at komme igang

    http://www.genealogi.dk/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemi d=36

    http://www.landsarkivetkbh.dk/genealogi/

    http://www.saack.dk/index_dagensnavn.htm
    denne side har bl.a. ”oversættelser” af mange gamle ord

    Gotisk skrift
    Jeg har nogle skemaer som jeg har brugt meget I starten af min slægtsforskning, hvis I er interesserede i et kopi så send mig en pb med Jeres mailadresse så skal jeg sende dem til Jer


    http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm

    Bauers kalender
    Rigtig god til når man skal have oversat en dato i kirkebogen som ikke er skrevet med tal
    Hvis det eks. Ledes efter en dato i 1750, så skal man gå ind under 1800. Århundrede og lede
    En dato kan eks. Hedde: Se så er det jo vigtigt at finde ud af hvad søren det betyder
    Dom. Betyder Søndag, her drejer det sig om 4. Søndag efter påske, sådanne datoer vil I støde på mange af, når I kommer tilbage i 1700 tallet
    Har også en del omkring ”oversættelser” af disse datoer

    Så er der jo også folketællingerne
    http://ddd.dda.dk/

Side 7 af 16 FørsteFørste ... 34567891011 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •