Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 6 af 16 FørsteFørste ... 2345678910 ... SidsteSidste
Viser resultater 51 til 60 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #51
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Er du da vimmer mand !!! Nu er jeg endt på Præstø i anno 1577 - men ja lige nu er jeg gået sur i koner og afkom, på min farmors side
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #52
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Bedsteforældre og forældres søskende optræder ofte som faddere. Så noter dig altid faddere ved en dåb. Ligeledes hvor de er fra. Det kan bruges som ledetråde når man kører fast. Noter ligeledes hvor du har fundet oplysningerne, så kan du nemt finde dem igen og tjekke når der er noget som du ikke kan få til at stemme. På et tidspunkt kommer du til at skrive forkert af. Det prøver vi alle.

    Ved nyere vielser er der ofte oplysninger om brud og brudgoms forældre.

    Du skriver at familien flyttede til Herlev i 1920. Find dem i FT 1921 i Herlev. Så får du oplysningen om hvor de er født.

    God fornøjelse

    Janne

    Janne,

    Mange tak for alle de gode råd fra både dig og de øvrige herinde ....

    Jeg kom - som kan se af mit sidste indlæg - først sent i seng og sov vist først henad kl. 05.30 ..... Men jeg vågnede frisk igen kl. ca. 11.00, fordi alle mine gamle aner tydeligvis kræver at blive fundet!

    I min søgen landede jeg på noget som hedder SogneTræf, hvor jeg bl.a. skrev og søgte efter min farfars forældre i nordjylland. Nu har jeg faktisk helt uventet fået hjælp via mail, hvor jeg har fået oplyst, at min farfars far Poul Poulsen er født 1. september 1856 i Vester Hornum Sogn, Års Herred, Aalborg Amt!

    Og i samme mail får jeg serveret alle de af farfars søskende, som jeg ikke kunne finde i Øde Førslev. De har tilsynladende boet bare 5 km. væk i Farendløse Sogn! Således har jeg nu både min farfar og 7 søskende ... 2 af hans søstre har Marie som fornavn, så jeg antager, at den førstefødte Marie (Marie Elisabeth, født september 1889) nok er død ... Farfars lillesøster, den (yngste) Marie Kirstine har jeg nemlig selv kendt indtil jeg blev gift i 1980!

    Hun var en pragtfuld dame og derfor fik min egen datter navnet Sheila Marie Tsu (hendes far er malajisk-kinesisk) og nu har hun døbt sin datter (mit 2. barnebarn) Dana Marie ....

    I øvrigt sad jeg og rodede med konfirmationer - og fandt både min farmors og et par af hendes søskendes konfirmationer. På een af dem står min oldemor - ovennævnte Poul Poulsens hustru Botilla Jönsson skrevet med endnu et fornavn: Marie Botilla Jönsson.

    Indtil videre kan jeg se, at navnet Marie dukker op på stamtræet ... foreløbig 9 steder i familien.

    Nå - jeg må til at få skik på hjemmet (og mig selv!) for jeg får gæster om ca. 1½ time!

  3. #53
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Er du da vimmer mand !!! Nu er jeg endt på Præstø i anno 1577 - men ja lige nu er jeg gået sur i koner og afkom, på min farmors side

    Uha - spændende, ik?
    Du får lige et med på vejen!
    Held og lykke med efterforskningen ...

  4. #54
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Ja, det var vist meget brugt i gamle dage, at hvis man havde et barn, der døde som lille, så blev en senere lillebror/søster til det barn døbt med samme navn. Det har jeg set flere steder blandt mine aner. Aner = forfædre.

    Det med forskellig måde at skrive navnene på har jeg også været ude for. En af mine tipoldemødre hed et sted Ane Marie Basballe (født med det efternavn). Men et andet sted hed hun Anne Marie. Men det er den samme, da fødseldato og år er det samme. Hendes svigermor (min tiptipoldemor), der var moster til Mads Johansen Lange, er blevet kaldt både Cecilie/Sidsel og Zitzel. Hvad der er det rigtige fornavn, er jeg ikke helt sikker på. Men jeg tror, at Cecilie var det rigtige og så var Sidsel/Zitzel en slags kælenavne. Men på Byhistorisk Arkiv i Rudkøbing kalder de hende Zitzel.

    Jeg synes også, at det er spændende at læse resultaterne af jeres undersøgelser. Jeg har en CD-Rom, der hedder "Family ties", hvor jeg havde skrevet en masse ind om mine nærmeste forfædre i 4 - 5 generationer med billeder (når jeg kunne finde nogle). Men så fik jeg gjort noget forkert også mistede jeg det hele. Jeg var endda ved at oversætte noget af det til engelsk bagefter. Øv!!! Jeg er så sur på mig selv, at jeg kunne komme til at slette det.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #55
    strikkesinen Gæst
    Her har i "reglerne" for navneopkald

    Navneopkald – grundregler
    Første søn efter sin farfar
    Anden søn efter sin morfar
    Første datter efter sin farmor
    Anden datter efter sin mormor
    Derefter kan man opkalde efter onkler/tanter og grand – ditto, og hvem der ellers har gjort én noget godt. Medens sønnernes opkald efterhånden blev ufravigeligt, med mindre helt specielle forhold spillede ind, synes kvinderne undertiden at have sat igennem at mormor blev opkaldt før farmor.

    Særregler med højere prioritet
    I ældre tid skulle de afdøde opkaldes før de levende, ja, i helt gammel tid opkaldtes levende helst slet ikke.
    Var morfar død, opkaldtes han gerne før en levende farfar. Desuden kunne en person, der havde en stor aktuel betydning, foretrækkes ved opkald. Hvis man f.eks. lige havde overtaget fæste på morfars gård, var det naturligt at opkalde ham, selvom han ikke stod for tur.

    Ufravigeligt var det, at afdød ægtefælle blev opkaldt ved første barn i det nye ægteskab, endda ofte både med fornavn og efternavn
    Hvis barnets far var død, inden barnets fødsel, skulle han opkaldes. Herved opstod den karakteristiske navnetype f.eks. Hans Hansen, hvor samme navn går igen i fornavn og efternavn, selvom det naturligvis ikke behøver at være forklaringen hver gang. Opkaldes skulle også ældre søskende der var døde.

    Man kan derfor opleve, at adskillige børn i træk, bliver døbt med samme navn. Også her er der dog undtagelser, idet der godt kan være to levende brødre eller søstre, der bærer samme navn, hvis der har været to bedsteforældre med samme navn, der skulle opkaldes. Længere nede i børneflokken var navnevalget mere frit, og her valgtes ofte navn efter den, der bar barnet – som regel også en slægtning. Det kunne dog også være hustruen til en standsperson, som man gerne ville stå sig godt med.

    Opkaldsreglerne blev jo fulgt temmelig striks, så i almindelighed må man regne med, at når der findes én person med et givet navn, så findes der også flere, og netop på samme tid og sted. Også selvom det i øvrigt er et meget sjældent navn. Og hvis ikke det er opkaldelse efter bedsteforældrene, så kan det være efter præstens kone eller herremanden, eller en anden der skulle slikkes lidt op ad ryggen

    Blandt bondebefolkningen blev børnene benævnt efter den, de var søn eller datter af. Var Hans og Maren børn af Niels Hansen, kom de til at hedde: Hans Nielsen og Maren Nielsdatter. Den slags navne kaldes patronymer, og dem bar størstedelen af Danmarks befolkning indtil midten af sidste århundrede. Man skal derfor ikke regne med at kunne følge et efternavn på –sen, langt tilbage i tiden



  6. #56
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Ja det har jeg også set hos min "bonde" afstamning, men så ser det også ud til at de slår efternavne sammen - og så står man f.eks med en Hans Jensen Møller og en Jens Hansen Møller, temmeligt rodet synes jeg
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #57
    strikketøsen Gæst
    Strikkesinen,

    Mange tak for reglerne for navneopkald.

    Jeg tror faktisk, at jeg måske kommer til at få brug for dem, for - jeg roder stadig rundt i anerne på min farmors side. Hendes mor (min oldemor) fandt jeg jo og også tipoldemor.

    Men nu er jeg ovre i farmors far og hans forældre.
    Og jeg må erkende, at det ikke er sikkert, at Peder Christiansens far hed Christiansen - så jeg må vist (som de gode råd herinde tilsiger) gå igang med at tjekke konfirmations, til- eller afgangslister.
    I øvrigt skulle samme Peder Christiansen have giftet sig igen, men jeg aner ikke med hvem.
    Der er jo alligevel "nogle få personer" på de lister med navnet Christiansen eller Kristiansen.

    Ups - forresten i Kværkeby Kirke har man ikke taget det så nøje med at registrere koppevaccinationer ....
    disse er overhovedet ikke nævnt i kirkebogen for de 3 konfirmationer, jeg fandt for min farmor og 2 af hendes søskende.
    Ej heller for min farfars konfirmation i Øde Førslev.
    Måske tog man det ikke så nøje ude på landet?


  8. #58
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Ja det har jeg også set hos min "bonde" afstamning, men så ser det også ud til at de slår efternavne sammen - og så står man f.eks med en Hans Jensen Møller og en Jens Hansen Møller, temmeligt rodet synes jeg

    Det hænger sammen med, at når de kære unge mænd var inde som soldat, ja så hed mange af dem jo eks. Hans Jensen, for så at kunne kende forskel, fik de unge mænd ofte tilnavne enten fra deres fars erhverv eller det sogn de kom fra, dette tilnavn ser man så ofte de beholder.

    Eks.
    Hans Jensen Møller
    Hans Jensen Smed
    Hans Jensen RAnders

    Osv.

  9. #59
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Ja, det har jeg også været ude for.

    Bare for at tage et eksempel, så kunne Peder Christiansens far godt have heddet Christian Jensen (opkaldt efter sin far, som hed Jens Andersen). Det er bare opdigtede navne. Men sådan har jeg tit set det.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #60
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    Det hænger sammen med, at når de kære unge mænd var inde som soldat, ja så hed mange af dem jo eks. Hans Jensen, for så at kunne kende forskel, fik de unge mænd ofte tilnavne enten fra deres fars erhverv eller det sogn de kom fra, dette tilnavn ser man så ofte de beholder.

    Eks.
    Hans Jensen Møller
    Hans Jensen Smed
    Hans Jensen RAnders

    Osv.

    Det er altså pudsigt, at det lige skulle dukke op nu!

    Jeg har netop siddet og fundet min oldefar Poul Poulsen (farfars far) i Vester Hornum sogn, Aalborg amt.
    Han er født 1. sept. 1856. Hans far hedder Poul Jensen Poulsen .... og hans mor hedder Kirstine Bertelsdatter.
    Han er hjemmedøbt 15. sept. og i kirken d. 5. oktober 1856.

    Så finder jeg hans konfirmation, som sker i 1871 og på dette tidspunkt er der sket noget for her står "forældrene" vist som:
    [Titel jeg ikke kan tyde] Poul Jensen og hustru Kirstine Bertelsdatter (nu gift med [titel?] Niels Poulsen i V. Hornum).

    Så fandt jeg vielsesregistreringen for hendes 2. ægteskab 28. december 1858 og her står:
    Husmand Niels Christian Poulsen af Krogstrup, 24 Aar gammel.
    Enkefrue Kirstine Bertelsen [nu har hun tilsyneladende smidt Bertelsdatter væk ...] af V. Hornum, 27 Aar gl. - Enke efter afdøde titel? Poul Poulsen.

    Og så fandt jeg min tipoldefar Poul Jensen Poulsen under "Døde Mandkøn" - datoen er 7. januar 1858, begravelsen d. 15. januar og han blev 31 aar gammel.
    Under bemærkninger står: Attest fra [ulæseligt]-fogeden d. 9/1.

    Det der er temmelig forvirrende er, at min oldefar hedder Poul Poulsen, tipoldefar Poul Jensen Poulsen,
    min oldefars eneste bror hedder Niels Christian Poulsen (f. 1855) og min tipoldemor gifter sig også med en Niels Christian Poulsen.

    Kunne de dog ikke finde på nogle lidt mere genkendelige navne ??

    Jeg lagde mærke til en del halvsøskende til min oldefar, men kunne i første omgang ikke forstå, at der skulle være 2 Kirstine Bertelsdatter.
    Men nu fandt jeg jo så forklaringen og nu er det tide til at og 5-6 kvarter i timen.

Side 6 af 16 FørsteFørste ... 2345678910 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •