Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 5 af 16 FørsteFørste 12345678915 ... SidsteSidste
Viser resultater 41 til 50 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #41
    strikkesinen Gæst
    Hvor er det altså morsomt at læse denne tråd, som nævnt har jeg selv dyrket slægtsforskning i omkring 10 år, og fundet rigtig mange sjove og spændende ting.
    Har lavet "slægtsbøger" på min mors side til hendes søskende, da jeg syntes jeg trænger til en pause fra forskningen

    Har jo læst at flere af "døjer" med navneforvirring, ak ja, det kender jeg alt for godt, har en linje på min fars side hvor alle mændene hedder Poul Sørensen, og én af dem kaldes også Poul Christensen!!!!!

    Et godt råd: Find Jeres aners konfirmation, når dette er muligt, idet der fra 1814 også blev skrevet hvornår de blev koppevaccineret, denne dato er en rigtig god ledesnor, hvis man er i tvivl når man finder en vielse, og der er navneforvirring, idet vacc. dato og årstal også skrives her

  2. #42
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Jamen jeg hjælper gerne, Strikketøsen. Bare vent til du har ledt efter noget i flere år - når så du finder det vil du opleve en eufori, som jeg er overbevist om ikke engang kan opnås ved brug af narkotika.

    Janne
    Det har du helt sikkert fuldkommen ret i .... bare sådan som jeg har det nu, kan jeg nærmest føle, at jeg vil blive helt euforisk, hvis jeg kommer længere tilbage i slægten end nu.

    I øvrigt har jeg søgt og søgt efter min tip-oldemors (hende der bar barnet ...) fødselsregistrering og da hun står noteret som 21 årig i 1855, ender jeg med, at hun må være født i 1834. Her kan jeg kun finde en: Ane Marie Jensen, men kan hun virkelig have skiftet efternavn ..?

    Hvis jeg leder videre kommer jeg helt op til 1843 før der dukker en Ane Marie Nielsen op, men så skulle pigebarnet have været 12 år, da hun fødte min oldemor og jeg går ikke ud fra, at præsten har fået byttet rundt på tallet 12, så det er blevet til 21 .....!

  3. #43
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    I kirkebøgerne kan du finde til- og afgangslister frem til 1875, det skal dog lige nævnes at ikke alle præster var lige flittige til at få skrevet disse, mens andre pertentligt har indført disse lister.
    Det kan hjælpe hvis din tipoldefar evt. er fraflyttet sognet.
    tusind tak for tippet her og i dit andet indlæg også!

    Det er virkelig noget, jeg kan bruge, for jeg har ikke rigtig tænkt på det med konfirmation og til- og afgangslister. Jeg har bare sprunget dem over.

    Det er formentlig noget jeg vil få brug for nu, hvor jeg har tænkt mig at "kaste mig over" min farfars del af familien. Hans far hed Poul Poulsen og kom fra ..... æh det er et vidt begreb: "Nordjylland"

    Nå, men jeg fik talt med min far i dag han har fundet et gammelt portræt af sin bedstemor (tror jeg nok - en gammel dame med meget højhalset bluse på), altså Poul Poulsen mor. Desværre står der ikke navn på portrættet, men der står fotografens navn og så "Havndal". Min far havde kigget på kort og fundet ud af, at det er nord for Randers.

    Nu har jeg så fundet ud af, at jeg skal søge i Randers Amt, Mols Herred og Udbyneder-Kastbjerg sogn.

    På et tidspunkt flytter Poul Poulsen og hustru Botilla Jönsson så til Øde Førslev. Måske i forbindelse med at de bliver gift, for hun kom fra Sverige.

    Igen fortæller min far, at de 2 mødtes på Amager, hvor Botilla tjente på en gård. De fik sidenhen .... indtil videre har jeg kendskab til 4 børn inkl. min farfar, men jeg véd, at der findes mindst 3 ældre søskende og dem kan jeg ikke finde under Øde Førslev.

    Så nu kan jeg virkelig sige, at jeg "higer og i gamle bøger" ... ...

  4. #44
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    tusind tak for tippet her og i dit andet indlæg også!

    Det er virkelig noget, jeg kan bruge, for jeg har ikke rigtig tænkt på det med konfirmation og til- og afgangslister. Jeg har bare sprunget dem over.

    Det er formentlig noget jeg vil få brug for nu, hvor jeg har tænkt mig at "kaste mig over" min farfars del af familien. Hans far hed Poul Poulsen og kom fra ..... æh det er et vidt begreb: "Nordjylland"

    Nå, men jeg fik talt med min far i dag han har fundet et gammelt portræt af sin bedstemor (tror jeg nok - en gammel dame med meget højhalset bluse på), altså Poul Poulsen mor. Desværre står der ikke navn på portrættet, men der står fotografens navn og så "Havndal". Min far havde kigget på kort og fundet ud af, at det er nord for Randers.

    Nu har jeg så fundet ud af, at jeg skal søge i Randers Amt, Mols Herred og Udbyneder-Kastbjerg sogn.

    På et tidspunkt flytter Poul Poulsen og hustru Botilla Jönsson så til Øde Førslev. Måske i forbindelse med at de bliver gift, for hun kom fra Sverige.

    Igen fortæller min far, at de 2 mødtes på Amager, hvor Botilla tjente på en gård. De fik sidenhen .... indtil videre har jeg kendskab til 4 børn inkl. min farfar, men jeg véd, at der findes mindst 3 ældre søskende og dem kan jeg ikke finde under Øde Førslev.

    Så nu kan jeg virkelig sige, at jeg "higer og i gamle bøger" ... ...
    Har du prøvt folketællingerne?

    Her er de vigtigste oplysninger for div. folketællinger?

    1787
    1. juli
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp.
    1801
    1 feb.
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp.
    1834
    18 feb.
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp.
    1840
    1. feb.
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp. Herfra er FT altid pr. 1 feb.
    1845
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1850
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1855
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1860
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1870
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1880
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps, boligtælling.
    1885
    (dækker kun København og Frederiksberg.)adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp.
    1890
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1895
    (dækker kun København og Frederiksberg.)adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, boligtælling.
    1901
    adresse, matrikelnummer, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, sidste opholdssted, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, arbejdsplads, handicaps.
    1906
    adresse, matrikelnummer, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested(kun København. og Frederiksberg), sidste opholdssted(kun København og Frederiksberg.), husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, arbejdsplads.
    1911
    adresse, matrikelnummer, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, trossamfund, fødested, sidste opholdssted, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1916
    adresse, navn, køn, alder, trossamfund, fødested(kun København og Frederiksberg.), husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, arbejdsplads, handicaps, indkomst/formue.
    1921
    adresse, matrikelnummer, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, fødested, sidste opholdssted, erhverv/fattighjælp, arbejdsplads.
    Det kræver adgangstilladelse at se folketællinger, der er mindre end 80 år gamle.
    1925
    adresse, navn, køn, alder, ægteskabelig stilling, fødested, sidste opholdssted, statsborgerskab, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp.
    1930
    adresse, navn, køn, foreløbigt opholdssted, alder, ægteskabelig stilling, fødested, sidste opholdssted, statsborgerskab, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, arbejdsplads, handicaps.
    1940
    adresse, navn, køn, foreløbigt opholdssted, alder, ægteskabelig stilling, fødested, statsborgerskab, husstandsstilling, erhverv/fattighjælp, handicaps.
    1950
    adresse, navn - samt pigenavn for gifte - og tidligere gifte kvinder, midlertidig nærværende, midlertidig fraværende, køn, alder, fødested, statsborgerskab, ægteskabelig stilling, gift - med angivelse af dato og år, husstandsstilling, erhverv, arbejdsplads, trossamfund, børn under 16 år

  5. #45
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    Har du prøvt folketællingerne?

    Her er de vigtigste oplysninger for div. folketællinger?

    1787
    ....
    1801
    .....
    1834
    .....
    1840
    ..... Herfra er FT altid pr. 1 feb.
    ....................................

    Det kræver adgangstilladelse at se folketællinger, der er mindre end 80 år gamle.
    1925
    ....
    1930
    .....
    1940
    ......
    1950
    ......
    Strikkesinen,

    Åh tusind mange tak endnu engang!

    Jeg har lige siddet og tastet aner ind her:
    http://www.myheritage.com/family-tree
    i et desperat forsøg på at få lidt overblik på slægten.
    Indtil videre har jeg tastet 35 personer ind, men der mangler detaljer hist og pist og jeg er jo laaaaaaaaangt fra færdig ....

    Af hensyn til min kære datters fødselsdagsgave er jeg nødt til snart, at koncentrere mig om scrapbook-mappen og fotografierne til hende.
    Men LYKKE - jeg har fået installeret en driver så nu taler printeren også "VISTA'SK" ...
    Og bedst af alt - jeg kan få indscannet nogle af alle de gamle billeder.
    Så det stamtræ min datter får, bliver en "demo"-version og så får hun den senere version eftersendt.
    Gad vide, hvornår jeg bliver "færdig" ????

    He-he - jeg skulle til at spørg dig, hvad FT betød, indtil jeg tænkte - hold op, nu er du bare for
    - så gå dog i seng og sov! Selvfølgelig FT= Folketælling ......

    Den adgangstilladelse man skal have for at se de "nyere" folketællinger - er det svært at få?
    Eller - jeg er jo lidt ny i det her - kan jeg stadig lede i kirkebøgerne?

    Det jeg mangler at tjekke, er faktisk min fars søskende og de er jo alle født i Herlev EFTER 1920 for min far var bare 3 måneder gammel, da familien flyttede til Herlev fra Øde Førslev?

    Et stort NAT! og Godt til dem, der måtte læse herinde nu ...

  6. #46
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Spændende at følge dine anstrengelser Strikketøsen. Det har inspireret mig til at opsøge gamle tragter. Bl.a var jeg på Brønshøj sidste weekend og se min farfars og farmors hus. Her gik jeg så på jagt med kamara og min søster i telefonen. Hun huske jo mange flere detaljer end jeg, da hun er 3 år ældre. Det var faktisk rigtig sjovt!
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #47
    JanJac Gæst
    Bedsteforældre og forældres søskende optræder ofte som faddere. Så noter dig altid faddere ved en dåb. Ligeledes hvor de er fra. Det kan bruges som ledetråde når man kører fast. Noter ligeledes hvor du har fundet oplysningerne, så kan du nemt finde dem igen og tjekke når der er noget som du ikke kan få til at stemme. På et tidspunkt kommer du til at skrive forkert af. Det prøver vi alle.

    Ved nyere vielser er der ofte oplysninger om brud og brudgoms forældre.

    Du skriver at familien flyttede til Herlev i 1920. Find dem i FT 1921 i Herlev. Så får du oplysningen om hvor de er født.

    God fornøjelse

    Janne

  8. #48
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Strikkesinen,

    Åh tusind mange tak endnu engang!

    Jeg har lige siddet og tastet aner ind her:
    http://www.myheritage.com/family-tree
    i et desperat forsøg på at få lidt overblik på slægten.
    Indtil videre har jeg tastet 35 personer ind, men der mangler detaljer hist og pist og jeg er jo laaaaaaaaangt fra færdig ....

    Af hensyn til min kære datters fødselsdagsgave er jeg nødt til snart, at koncentrere mig om scrapbook-mappen og fotografierne til hende.
    Men LYKKE - jeg har fået installeret en driver så nu taler printeren også "VISTA'SK" ...
    Og bedst af alt - jeg kan få indscannet nogle af alle de gamle billeder.
    Så det stamtræ min datter får, bliver en "demo"-version og så får hun den senere version eftersendt.
    Gad vide, hvornår jeg bliver "færdig" ????

    He-he - jeg skulle til at spørg dig, hvad FT betød, indtil jeg tænkte - hold op, nu er du bare for
    - så gå dog i seng og sov! Selvfølgelig FT= Folketælling ......

    Den adgangstilladelse man skal have for at se de "nyere" folketællinger - er det svært at få?
    Eller - jeg er jo lidt ny i det her - kan jeg stadig lede i kirkebøgerne?

    Det jeg mangler at tjekke, er faktisk min fars søskende og de er jo alle født i Herlev EFTER 1920 for min far var bare 3 måneder gammel, da familien flyttede til Herlev fra Øde Førslev?

    Et stort NAT! og Godt til dem, der måtte læse herinde nu ...

    På Arkivalier online kan du finde FT fra 1925
    Hvis ikke du har mulighed for at komme på den website, så sende mig en mail med dine oplysninger så skal jeg gerne slå den op for dig, Sender dig lige en pb (det betyder personlig meddelelse)

  9. #49
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Linket MyHeritage er godt til at få overblik i - og jeg har da også fået lagt den nære bund. Nu sidder jeg så med nogle årstal som jeg ikke lige kan finde tilbage til, så jeg kan lægge dem ind.

    Tak fordi du deler din slægtsforskning - det baner vejen...
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #50
    strikkesinen Gæst
    En rigtig god ide til at holde styr på Jeres fund omkring slægtsforskning er et slægtsprogram, en del af dem kan man downloade gratis, bl.a. Brothers Keeper, det brugte jeg selv i starten det er meget let og overskueligt at bruge

    Bruger det stadig, sammen med et andet program, som jeg syntes har bedre udskriftsmuligheder, men til indtastning osv. bruger jeg udelukkende Brothers Keeper

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •