Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 4 af 16 FørsteFørste 1234567814 ... SidsteSidste
Viser resultater 31 til 40 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #31
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mafalda Se meddelelser
    Min far fandt ud af at min morfar, som var sognebarn, er søn af en mere eller mindre ukendt svensker ved navn c w svensson, hvilket vil sige at deres efternavn er en fordanskning da de hedder svendsen :P og derudover fandt han ud af at min morfar som ung havde gang i 2 kvinder, så min mor, hendes søster og 5 brødre har en halvbror på alder med den ældste af min mors brødre...men de nænner ikke at fortælle den stakkels mand at han har/havde så mange søskende for han er nemlig enebarn!

    .....:P
    Jeg har været gift med en mand, som var enebarn og jeg har selv fået ét barn (det var ikke min skyld, men min eksmand, som ikke ville have flere ...) og jeg har set på tæt hold, hvor ensom man kan være, når man føler, at man "står alene i verden".

    Uden at kende den pågældende mand, kan man jo ikke vide, om han ikke ville blive rigtig rigtig glad - ja ovenud glædelig overrasket over, at han har så mange søskende.

  2. #32
    JanJac Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser


    Et problem jeg har nu, er, at det først er nu, hvor jeg skulle til at indscanne nogle af de billeder, som min datter skal have, at jeg finder ud af, at min computer og min printer faktisk ikke kan tale sammen computeren taler Vista og det gider printeren ikke .... Indlæsningscd'en ligger i 98, Me, 2000 og XP men IKKE Vista! Jeg kan kopiere og skrive dokumenter osv. ud, men IKKE scanne noget.
    Du kan sikkert downloade en ny driver på producentens hjemmeside, så printeren kan køre i Vista.

    På dette link kan du søge i folketællinger, men de er indtastet af frivillige, så du skal tjekke i originalen efterfølgende. Når du søger er det en god ide at prøve med alternative stavninger af diverse navne.

    http://www.ddd.dda.dk/

    Janne

  3. #33
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Du kan sikkert downloade en ny driver på producentens hjemmeside, så printeren kan køre i Vista.

    På dette link kan du søge i folketællinger, men de er indtastet af frivillige, så du skal tjekke i originalen efterfølgende. Når du søger er det en god ide at prøve med alternative stavninger af diverse navne.

    http://www.ddd.dda.dk/

    Janne
    JanJac,

    Ok - jeg må ind på HP og se, om der ikke ligger en ny driver, som kan bruges - Mange tak for tippet!

    Og mange tak for linket. Det bliver gemt under favoritter

    Opdatering:

    Indtil videre har jeg fundet både min farmor (fødselsregistrering) samt 7 af hendes søskende.

    Men jeg har også fundet ud af, at det "rygte", som er blevet fortalt i familien, om at min farmors mor (tipoldemor) begik selvmord er rigtigt. Hun er noteret som død d. 15. august 1905 og ud for "Bemærkninger" står der noteret: Selvmord (Drukning). Heldigvis står der også, hvem hendes forældre er og at hun er født i Benløse d. 2. maj 1855. Det gør jo tingene tusind gange nemmere, når man kan få så mange oplysninger fra bare een registrering.

    Og nu fortæller min far så igen (altså hvor jeg håber, at han bliver langt over 100 år gammel .... - og stadig har det så godt og klarer sig så flot som nu), at efter min tipoldemors død, så giftede min tipoldefar sig med en ny kone og fik flere børn - halvsøskende til min farmor, så dem må jeg hellere prøve at finde også. Jeg håber sandelig, at min tipoldefar er blevet på egnen!

  4. #34
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Jeg har været gift med en mand, som var enebarn og jeg har selv fået ét barn (det var ikke min skyld, men min eksmand, som ikke ville have flere ...) og jeg har set på tæt hold, hvor ensom man kan være, når man føler, at man "står alene i verden".

    Uden at kende den pågældende mand, kan man jo ikke vide, om han ikke ville blive rigtig rigtig glad - ja ovenud glædelig overrasket over, at han har så mange søskende.

    Ja det er rigtig nok men i en alder af 60-70 år kan det jo være et slemt chok, så familien valgte at lade være....

  5. #35
    JanJac Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser


    Opdatering:

    Indtil videre har jeg fundet både min farmor (fødselsregistrering) samt 7 af hendes søskende.

    Men jeg har også fundet ud af, at det "rygte", som er blevet fortalt i familien, om at min farmors mor (tipoldemor) begik selvmord er rigtigt. Hun er noteret som død d. 15. august 1905 og ud for "Bemærkninger" står der noteret: Selvmord (Drukning). Heldigvis står der også, hvem hendes forældre er og at hun er født i Benløse d. 2. maj 1855. Det gør jo tingene tusind gange nemmere, når man kan få så mange oplysninger fra bare een registrering.

    Og nu fortæller min far så igen (altså hvor jeg håber, at han bliver langt over 100 år gammel .... - og stadig har det så godt og klarer sig så flot som nu), at efter min tipoldemors død, så giftede min tipoldefar sig med en ny kone og fik flere børn - halvsøskende til min farmor, så dem må jeg hellere prøve at finde også. Jeg håber sandelig, at min tipoldefar er blevet på egnen!
    Hvis du er heldig er der optaget politirapport ved selvmordet. Det kræver at du tager på landsarkivet.

    Janne

  6. #36
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Hvis du er heldig er der optaget politirapport ved selvmordet. Det kræver at du tager på landsarkivet.

    Janne
    JanJac,

    Jeg har lige printet oplysninger ud om landsarkivet for Sjælland.
    Det må blive, når jeg en dag skal op og besøge min veninde nord for København.
    Så kan jeg smutte ind i Landsarkivet - og måske fare helt vild derinde ...


    Og så er jeg stødt på en ulæselig registrering.
    Det handler om min farmors mors (hende som begik selvmord) fødselsregistrering.

    Jeg søgte efter fakta - jeg vidste, at hun blev født 2. maj 1855 i Benløse.

    Og jeg fandt hende under Benløse - perioden 1855-1882 som opslag 43.
    Ane Marie Nielsen døbt 28. maj 1855 i kirken - "Moderen bar barnet" ...
    Hendes mor er beskrevet som et

    "Ugift fruentimmer, 21 aar, Ane Marie Nielsen" [barnet fik altså samme navn, som sin mor], så kommer der et par ord, jeg ikke kan tyde
    og så vistnok: "udlagt far" .... .... Jydsk? ...... Hans Joachim??? Schäffer"
    I den allersidste kolonne i kirkebogen "Bemærkninger" er der også anført noget: "Moren? tjente i Ringsted ...sogn? ....????????? sidste 4 ord kan jeg slet ikke tyde og fatter bare ikke et suk

    Kan du eller en anden hjælpe med at tyde det?

  7. #37
    JanJac Gæst
    D 2 Mai 1855
    Ane Marie Nielsen
    d. 28. Mai 1855 i Kirken
    Ugift Fruentimmer Ane Marie Nielsen 21 Aar, ?olladan. Udlagt som Barnefader Tydsk Timmersvend Hans Joch(ann?) Schäffel.
    Moderen bar Barnet, Pigen Maren Nielsen, Tjenestekarl Casper Jensen, Hmd Lars Poulsen, Tjenestekarl Søren Jensen.
    Moderen tjente i Ringsted Landsogn Timaanedersdagen før Nedkomsten.

    Det sogn hvori barnet var undfanget var det sogn, som havde forsørgerpligt for personen. Det vil sige at Ringsted Landsogn var det sogn der skulle betale, hvis hun (din farmor) senere i livet havde brug for hjælp fra det offentlige.

    Jeg vil foreslå dig at få adgang til dis-danmarks forum. Der er så mange dygtige forskere derinde, som kan hjælpe med både tydning og råd. Jeg må indrømme at jeg er ude af træning med tydningen.

    Janne

  8. #38
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    D 2 Mai 1855
    Ane Marie Nielsen
    d. 28. Mai 1855 i Kirken
    Ugift Fruentimmer Ane Marie Nielsen 21 Aar, ?olladan. Udlagt som Barnefader Tydsk Timmersvend Hans Joch(ann?) Schäffel.
    Moderen bar Barnet, Pigen Maren Nielsen, Tjenestekarl Casper Jensen, Hmd Lars Poulsen, Tjenestekarl Søren Jensen.
    Moderen tjente i Ringsted Landsogn Timaanedersdagen før Nedkomsten.

    Det sogn hvori barnet var undfanget var det sogn, som havde forsørgerpligt for personen. Det vil sige at Ringsted Landsogn var det sogn der skulle betale, hvis hun (din farmor) senere i livet havde brug for hjælp fra det offentlige.

    Jeg vil foreslå dig at få adgang til dis-danmarks forum. Der er så mange dygtige forskere derinde, som kan hjælpe med både tydning og råd. Jeg må indrømme at jeg er ude af træning med tydningen.

    Janne
    Janne,

    Tusind tusind tak for "oversættelsen".

    Det er jo en hel videnskab i sig selv og selvom jeg som sekretær har skrevet efter mange forskellige håndskrifter, så er der forskellige præsters håndskrift - og den stil hvor man skrev tingene ned jo noget forskellig fra vores dage.

    Og nu er jeg så langt tilbage, at det er min oldemors fødsel (min farmors mor) og den unge dame på 21 aar, som bar barnet er min tipoldemor!

    Og min datter, som får stamtræet med de små historier vedhæftet får jo således en tip-tip-oldemor ... og hendes børn får kendskab til en tip-tip-tip oldemor!

    Det er altså en underlig følelse - som om de pludselig bliver meget mere levende i ens bevidsthed. Man jubler indvendigt og nu begynder jeg endnu mere at forstå Ejlskovs bemærkning om, at man kan blive fuldkommen vanvittig lykkelig over at finde sin tipoldemor ..... og at andre formentlig synes man er lidt http://smileys.on-my-web.com/reposit.../happy-132.gif (rundtosset !)

  9. #39
    JanJac Gæst
    Jamen jeg hjælper gerne, Strikketøsen. Bare vent til du har ledt efter noget i flere år - når så du finder det vil du opleve en eufori, som jeg er overbevist om ikke engang kan opnås ved brug af narkotika.

    Janne

  10. #40
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    JanJac,

    Ok - jeg må ind på HP og se, om der ikke ligger en ny driver, som kan bruges - Mange tak for tippet!

    Og mange tak for linket. Det bliver gemt under favoritter

    Opdatering:

    Indtil videre har jeg fundet både min farmor (fødselsregistrering) samt 7 af hendes søskende.

    Men jeg har også fundet ud af, at det "rygte", som er blevet fortalt i familien, om at min farmors mor (tipoldemor) begik selvmord er rigtigt. Hun er noteret som død d. 15. august 1905 og ud for "Bemærkninger" står der noteret: Selvmord (Drukning). Heldigvis står der også, hvem hendes forældre er og at hun er født i Benløse d. 2. maj 1855. Det gør jo tingene tusind gange nemmere, når man kan få så mange oplysninger fra bare een registrering.

    Og nu fortæller min far så igen (altså hvor jeg håber, at han bliver langt over 100 år gammel .... - og stadig har det så godt og klarer sig så flot som nu), at efter min tipoldemors død, så giftede min tipoldefar sig med en ny kone og fik flere børn - halvsøskende til min farmor, så dem må jeg hellere prøve at finde også. Jeg håber sandelig, at min tipoldefar er blevet på egnen!
    I kirkebøgerne kan du finde til- og afgangslister frem til 1875, det skal dog lige nævnes at ikke alle præster var lige flittige til at få skrevet disse, mens andre pertentligt har indført disse lister.
    Det kan hjælpe hvis din tipoldefar evt. er fraflyttet sognet.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •