Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 3 af 16 FørsteFørste 123456713 ... SidsteSidste
Viser resultater 21 til 30 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #21
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Uha uha Spelsauen: Det kommer da nok an på, hvem man er i familie med sådan langt ude ... Napoléon?, Cæcar?, Henrik d. VIII (fra éen af hans talrige såkaldt "uægte" børn .... - alle børn er vel ægte, ikke?) eller Emmeline Pankhurst (en af de kvinder, som kæmpede for at kvinder kunne få lov at stemme)- desværre er hun "kun" fra 1858, så man skal nok længere tilbage i tiden

    Tja, en kan jo aldrig vide Men helt seriøs. Min moster stoppede eller kom ikke længere, da de tilsyneladende kom fra Spanien og blande sig med kulsvierne, på et tidspunkt hvor sigøjnerne var lovlig "vildt". Dvs. det var ikke strafbart og slå en sigøjner ihjel. Må tilstå, det synes jeg er mere spændende end at være "uægte" efterkomme af Kejser Napolion, Cæsar eller Henrik d. V111, - og så uden arveret!

    Mange må jo også være efterkommer af illegal indvandre og derfor ikke kunne finde optegenelser eller hva`?

    Tilgengæld har der ikke været så meget spræl på fars siden, den har jeg fundet frem til - og de har boet her på egnen siden omkring 1811.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  2. #22
    strikketøsen Gæst
    Det er virkelig godt, at I nævner det med navneforvirringen for jeg har fundet, hvad jeg mener er 3 af min farmors søskende, men i stedet for at være stavet Christiansen (som var hendes pigenavn), står disse børn opført som Kristiansen .... Nu skal jeg så lige arbejde lidt med at tjekke, men ved første øjekast var forældrene altså de samme til disse 3 Kristiansen'er, som er forældre til de øvrige 4 Christiansens'er !

    I går sad jeg oppe til henad kl. 03.00 bare for at finde en halvbror til min far, som min farmor har født på et tidspunkt før 1920 (dét år er min far nemlig født) og jeg véd, at knægten hed Eigil, men jeg kan IKKE finde ham i de "gængse" sogne. Nu har min far heldigvis foreslået, at jeg kigger under Roskilde.

    Lige p.t. har jeg "hold i nakken" og svært ved at løsrive mig fra kirkebøgerne i mit forsøg på at få "samling" på familien ... og man kan da blive helt skeløjet af alle de navne og præsternes forskellige skrift ...

  3. #23
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Tja, en kan jo aldrig vide Men helt seriøs. Min moster stoppede eller kom ikke længere, da de tilsyneladende kom fra Spanien og blande sig med kulsvierne, på et tidspunkt hvor sigøjnerne var lovlig "vildt". Dvs. det var ikke strafbart og slå en sigøjner ihjel. Må tilstå, det synes jeg er mere spændende end at være "uægte" efterkomme af Kejser Napolion, Cæsar eller Henrik d. V111, - og så uden arveret!

    Mange må jo også være efterkommer af illegal indvandre og derfor ikke kunne finde optegenelser eller hva`?

    Tilgengæld har der ikke været så meget spræl på fars siden, den har jeg fundet frem til - og de har boet her på egnen siden omkring 1811.
    .... Mon ikke der kan findes bare lidt "spræl" i de fleste slægter?

    Min farmors mor skulle - efter sigende - være resultatet af en voldtægt i 1855 - og min farmor er ret mørk og har kulsort hår og en meget krum næse. Det mørke er gået i arv til en kusine og en fætter (min farbrors børn), så et eller andet har sneget sig ind i slægten "ude fra" ... Min far påstår, at der skulle være noget sigøjnerblod i vores familie.

  4. #24
    Tilmeldingsdato
    22 Feb 2009
    Geografisk sted
    Sønderjylland, 6093
    Indlæg
    22
    Det er faktisk utroligt spændende. Min bedstemor har været i gang på hendes og min bedstefars side.

    Jeg har tænkt på, at jeg på et tidspunkt, vil prøve på min mors side.
    Livet er så smukt, som man gør det til.
    Carpe diem.

  5. #25
    dorthe m Gæst
    Det er spændende med slægtsforskning, på Mormornernes hjemmeside kan du finde enormt meget, de har et verdensomspændende register. Du kan også søge i folkrtællinger, god vind

  6. #26
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    Min far fandt ud af at min morfar, som var sognebarn, er søn af en mere eller mindre ukendt svensker ved navn c w svensson, hvilket vil sige at deres efternavn er en fordanskning da de hedder svendsen :P og derudover fandt han ud af at min morfar som ung havde gang i 2 kvinder, så min mor, hendes søster og 5 brødre har en halvbror på alder med den ældste af min mors brødre...men de nænner ikke at fortælle den stakkels mand at han har/havde så mange søskende for han er nemlig enebarn!

    Så ja man kan få lidt sjov ud af den slags :P

  7. #27
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Min mor mener også, at der er et eller andet udenlandsk i hendes del af familien (fra min morfars side). Lidt høje kindben og lidt krum næse (kunne på en eller anden mærkelig måde være noget indiansk). Og jeg har en bog med nordamerikanske indianere i og billedet af Sitting Bull er meget tæt på at ligne min morfar.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #28
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    God fornøjelse jeg er ved 1300 tallet med min morfar slægt, det kan lade sig gøre når han slægt bliver på en ø....men det er blevet meget letter at være slægt forsker nu, hvor det meste er på nettet.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  9. #29
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    God fornøjelse jeg er ved 1300 tallet med min morfar slægt, det kan lade sig gøre når han slægt bliver på en ø....men det er blevet meget letter at være slægt forsker nu, hvor det meste er på nettet.
    Mange tak!

    Uha ja - hvis bare folk ville lade være med at flytte sådan rundt. Men det bliver meget værre i fremtiden, sådan som mænd er begyndt at tage deres koners efternavne - eller at folk får ud og får nye navne, efter besøg hos numerologer osv. For så bliver der ikke nogen konsekvens i tingene og man skal vide alle detaljer i forvejen, for at kunne finde frem til disse slægtninge.

    Du har helt ret - det er en kæmpefordel, at så meget er tilgængeligt på nettet.

  10. #30
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af dorthe m Se meddelelser
    Det er spændende med slægtsforskning, på Mormornernes hjemmeside kan du finde enormt meget, de har et verdensomspændende register. Du kan også søge i folkrtællinger, god vind
    Jeg havde godt skelet til de der folketællinger, men ALT er nyt for mig.

    I det hele taget bare at læse ordentligt i vejledningen på http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx , hvor der stod noget om et bladringsprogram. Først efter flere stædige forsøg uden succes, gik det op for mig, at jeg ikke kunne komme uden om at downloade JAVA, som er selve bladringsprogrammet for kirkebøgerne.

    Men tusind tak for tippet. Og du kan være sikker på, at jeg før eller siden må ind på Mormonernes hjemmeside og kigge også ....

    Men hvor får jeg lige noget TTTTIIIIIIIIIIIDDDDDDD fra? Scrapbogen som jeg skal lave til min datter ligger stille, mens jeg forsøger at stykke "stamtavlen" sammen og der er så mange andre ting, jeg også gerne vil.


    Et problem jeg har nu, er, at det først er nu, hvor jeg skulle til at indscanne nogle af de billeder, som min datter skal have, at jeg finder ud af, at min computer og min printer faktisk ikke kan tale sammen computeren taler Vista og det gider printeren ikke .... Indlæsningscd'en ligger i 98, Me, 2000 og XP men IKKE Vista! Jeg kan kopiere og skrive dokumenter osv. ud, men IKKE scanne noget.

Side 3 af 16 FørsteFørste 123456713 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •