Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 2 af 16 FørsteFørste 12345612 ... SidsteSidste
Viser resultater 11 til 20 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #11
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg lavede et godt og stort stykke frivilligt arbejde (fordi jeg synes, at det skulle opdateres) med afskrivning af min morfars gamle slægtsforskning + hvad jeg kunne tilføje. Det fyldte ca. 8 - 9 A4 sider. Jeg ville have skannet det ind og rettet i det, men det kunne ikke lade sig gøre. Så måtte jeg jo igang med at skrive det alt sammen af.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #12
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    Da jeg har lavet slægtsforskning i mere end 10 år, kan jeg sagtens forstå Jer, det er en hobby der kan tage laaaaaang tid, og kære Strikketøsen, vil bare lige fortælle dig at skriften i kirkebogen (når du længere tilbage) er langt fra smuk og letlæselige, af og til har jeg en fornemmelse af, at nogle præster kiggede lidt for dybt i flaskerne og glemte at købe tællelys


    Er der noget jeg kan hjælpe med, så sig endelig til
    og mange tak for tilbuddet !

    Jeg har nu været inde omkring min farmors søskende (nogle af dem, for det tager sin tid ...) og du har ganske ret i det med den smukke skrift for det kommer vist sandelig an på, hvilken præst der har noteret i kirkebogen, for i nogle af dem, jeg har kigget på - og fordi det er over en længere årrække - så skiftes præsterne ud efterhånden ad flere omgange og dermed forandrer skriften sig jo også fra gang til gang. Det er ikke altid lige flot og ej heller nemt at læse .... hvis som du skriver, at pågældende præst har fået drukket for meget af altervinen ...

  3. #13
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af minniesmor Se meddelelser
    kære Strikketøsen - dejligt at høre at du også er blevet bidt af slægtsforskning - jeg syntes også det er en skøn hobby - det var på den måde at vi lærte min mors fætre og kusiner på min morfars side at kende

    sig til hvis jeg kan være behjælpelig.

    knus Minniesmor
    Det er jo rigtigt - det kan jeg da godt huske, at du har fortalt.

    Ja, det bliver da lidt spændende, hvad jeg kan finde frem til ...

    Man er da heldig, at man bare kan sidde i sin egen stue og bruge denne her:(altså ikke sletfingeren!) i stedet for at skulle til at søge fysisk i diverse kirkebøger: ... og komme til at pga. alt støvet!

  4. #14
    JanJac Gæst
    Jeg slægtsforsker også og har haft meget fornøjelse at dette forum for slægtsforskning

    http://www.dis-danmark.dk/index.php

    I dette forum har du også mulighed for at bede om hjælp - også i udlandet hvis det skulle blive nødvendigt. Derinde findes også link til andre gode sider for slægtsforskere.
    Jeg selv har fået rigtig meget hjælp til at finde efterkommere i USA.

    Janne

  5. #15
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af JanJac Se meddelelser
    Jeg slægtsforsker også og har haft meget fornøjelse at dette forum for slægtsforskning

    http://www.dis-danmark.dk/index.php

    I dette forum har du også mulighed for at bede om hjælp - også i udlandet hvis det skulle blive nødvendigt. Derinde findes også link til andre gode sider for slægtsforskere.
    Jeg selv har fået rigtig meget hjælp til at finde efterkommere i USA.

    Janne
    JanJac,

    Tusind tak for linket - det skal der i hvert fald kigges nærmere på.

  6. #16
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Ejlskov Se meddelelser
    Jeg er også bidt af slægtsforskning og har rodet rundt i skifter, kirkebøger og folketællinger i de sidste 15 år. I den database, jeg efterhånden har fået opbygget er der 5.486 personer pr. dags dato - den ældste er fra midt i 1100-tallet, så i en af mine linier kan jeg føre slægten 27 generationer tilbage.
    ......

    Det er en hyggelig hobby og hvor kan man dog blive glad, når man endelig finder tipoldefars søster. Ja resten af familien synes jeg er lidt halvskør


    ... du er nået laaaangt tilbage!
    Bliver det ikke skrevet på middelalderlatin på dét tidspunkt (1100-tallet) ?

    Jeg forstår udmærket din store glæde, når man finder nogen, man ikke vidste, var en del af familien.

    F.eks. har jeg netop ... ... dog under "Døde Kvindekøn" fundet én af min farfars søskende ... en Jenny Beate Poulsen (mit pigenavn er Poulsen). Hun er død i september 1901 som 16 årig og nu har jeg lige fået at vide, at min kusine kan huske, at hun har fået fortalt, hvorfor hun var syg. Det får jeg først at vide på lørdag, hvor vi skal samles om "stamtavlen!"
    Og nu har min far fortalt, at han har et gammelt familiebillede fra sommeren 1901, hvor Jenny Beate er på - han kunne bare ikke huske hendes navn.

    Nu vil jeg skynde mig at og så lede videre .....

  7. #17
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2008
    Geografisk sted
    5471 Søndersø
    Indlæg
    146
    Jeg har også brugt linket til at finde ud af hvorfor der på min mands dåbsatest står efternavnet Bak og på min nu afdøde svigerfars dåbsatest stod Bach.
    Der er skrevet forkert på et tidspunkt i kirkebogen, det var da vist også noget med præsten. Tror jeg.
    Mange strikkehilsner fra jettefb

  8. #18
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af jettefb. Se meddelelser
    Jeg har også brugt linket til at finde ud af hvorfor der på min mands dåbsatest står efternavnet Bak og på min nu afdøde svigerfars dåbsatest stod Bach.
    Der er skrevet forkert på et tidspunkt i kirkebogen, det var da vist også noget med præsten. Tror jeg.
    Den samme navneforvirring har jeg også fundet i vores slægt. I nogle kirkebøger staves efternavnet Munk og i andre Munck, så det har helt sikkert noget at gøre med den, der nu har skrevet i kirkebøgerne.

  9. #19
    Tilmeldingsdato
    07 Oct 2008
    Geografisk sted
    5471 Søndersø
    Indlæg
    146
    Citat Oprindeligt indsendt af Galleri Se meddelelser
    Den samme navneforvirring har jeg også fundet i vores slægt. I nogle kirkebøger staves efternavnet Munk og i andre Munck, så det har helt sikkert noget at gøre med den, der nu har skrevet i kirkebøgerne.
    Ja, det er utroligt at man pludselig skifter navn. Vi opdagede det da vi blev gift, for 24 år siden. Alle i min mands familie havde altid underskrevet sig med Bach. Men på vores vielsesattest kom der jo til at stå Bak. Og der var meget diskusion om navnet indtil for et år siden hvor jeg fandt ud af det.
    Jeg har altid kaldt mig Bak fordi jeg mente det var det rigtige, det stod jo på vielsesatesten. Og det har min mand også gjort efter vi blev gift.
    Mange strikkehilsner fra jettefb

  10. #20
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    det med efternavnene minder mig om at mit pigenavn Laursen...faktsik stammer fra en Laurits....altså skulle det jo egentlig have været Lauritsen :)

    Men den side der skal jeg da vist også lige høre om min far kender, det kunne jo være han kunne bruge den :D

Side 2 af 16 FørsteFørste 12345612 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •