Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 10 af 16 FørsteFørste ... 67891011121314 ... SidsteSidste
Viser resultater 91 til 100 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #91
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af jettefb. Se meddelelser
    Det er altså meget interressant alt det du finder ud af Strikketøsen. Jeg tror jeg vil finde ud af om der er et kursus her på nordfyn
    jettefb,

    Mon ikke der kører aftenskolekurser i det her til efteråret?


    Og jo da - det er altså lidt for spændende ... for nu har jeg lige siddet i næsten 2 timer og ledt efter min farmors mors konfirmationsregistrering
    - jeg har fødselsregistreringen og jeg har siddet og tjekket afgangs- og tilgangslister og nu er jeg næsten helt for hun (Ane Marie Nielsen)
    er født 2. maj 1855 i Benløse, men så dukker hun først op ved dødsregistreringen (selvmordet i 1905 ved drukning, som jeg har skrevet om et stykke tilbage i tråden)
    i Kværkeby som datter af ugift Ane Marie Nielsen og gift med husmand Peder Christiansen.

    På et eller andet tidspunkt må hun jo være blevet konfirmeret - omkring 1848 - men jeg kan ikke finde det.
    Ej heller "Copulationen" - vielsesregistreringen har jeg fundet.

    Og Ane Marie Nielsen og Peder Christiansen er jo trods alt blevet forældre til:

    18. april 1885 Jacob Emil Christiansen
    21. juni 1887 - Marie Emilie Christiansen
    25. januar 1889 - Jacob Johan Christiansen
    19. marts 1891 - Caroline Wilhelmine Christiansen (min farmor)
    24. april 1893 - Olga Jensine Christiansen
    30. marts 1895 - Frederik Valdemar Christiansen
    21. november 1897 - Jens Peder Christiansen
    10. maj 1899 - Dødfødt pige - intet navn - begravet 14. maj

    Så forsøgte jeg Folketællingerne for Sorø Amt, Ringsted Herred, Benløse Sogn for både 1860 og 1870 - men næh de står bare som om de eksisterer,
    men der er intet derinde. Måske er det ikke lagt ind endnu eller også er registreringerne ikke bevaret.

    Nu VIL jeg altså drikke en kop te af den kande, jeg lavede for flere timer siden, hvor jeg lovede mig selv, at jeg IKKE ville gå ind og lede efter aner her til aften ...

    ... når I andre også når så langt !

  2. #92
    strikketøsen Gæst


    Hvordan går med jeres slægtsforskning?

    Er I faldet ned i kirkebøgerne under jeres søgen?



  3. #93
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg har sat familien igang med at nedskrive årstal og stednavne. Så har jeg forsøgt at få kontakt til de 2 andre på MyHeritage, men har ikke hørt noget endnu.

    Så er planen at tage det hele forfra igen. Bl.a opdagede jeg at jeg havde fået min farmor gift med hendes far... ups! Om igen

    Men da slægten går langt tilbage her på egnen. Tænker jeg også at gå på lokalhistoriskarkiv, her findes formodenlig også mange billeder og andre sjove historier.

    Går det godt med dit ?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #94
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    jettefb,

    Mon ikke der kører aftenskolekurser i det her til efteråret?


    Og jo da - det er altså lidt for spændende ... for nu har jeg lige siddet i næsten 2 timer og ledt efter min farmors mors konfirmationsregistrering
    - jeg har fødselsregistreringen og jeg har siddet og tjekket afgangs- og tilgangslister og nu er jeg næsten helt for hun (Ane Marie Nielsen)
    er født 2. maj 1855 i Benløse, men så dukker hun først op ved dødsregistreringen (selvmordet i 1905 ved drukning, som jeg har skrevet om et stykke tilbage i tråden)
    i Kværkeby som datter af ugift Ane Marie Nielsen og gift med husmand Peder Christiansen.

    På et eller andet tidspunkt må hun jo være blevet konfirmeret - omkring 1848 - men jeg kan ikke finde det.
    Ej heller "Copulationen" - vielsesregistreringen har jeg fundet.

    Og Ane Marie Nielsen og Peder Christiansen er jo trods alt blevet forældre til:

    18. april 1885 Jacob Emil Christiansen
    21. juni 1887 - Marie Emilie Christiansen
    25. januar 1889 - Jacob Johan Christiansen
    19. marts 1891 - Caroline Wilhelmine Christiansen (min farmor)
    24. april 1893 - Olga Jensine Christiansen
    30. marts 1895 - Frederik Valdemar Christiansen
    21. november 1897 - Jens Peder Christiansen
    10. maj 1899 - Dødfødt pige - intet navn - begravet 14. maj

    Så forsøgte jeg Folketællingerne for Sorø Amt, Ringsted Herred, Benløse Sogn for både 1860 og 1870 - men næh de står bare som om de eksisterer,
    men der er intet derinde. Måske er det ikke lagt ind endnu eller også er registreringerne ikke bevaret.

    Nu VIL jeg altså drikke en kop te af den kande, jeg lavede for flere timer siden, hvor jeg lovede mig selv, at jeg IKKE ville gå ind og lede efter aner her til aften ...

    ... når I andre også når så langt !
    kære strikketøsen mon ikke du skal tage dig et par stærke af disse her Ane Marie Nielsen kan jo ikke være født i 1855 og så konfirmeret ca. 7 år før sin fødsel (du skriver i 1848)

  5. #95
    OPR1 Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser


    Hvordan går med jeres slægtsforskning?

    Er I faldet ned i kirkebøgerne under jeres søgen?


    Ikke helt, men der ledes og søges da både her og der.

  6. #96
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er godt, at du er vågen, Strikkesinen!

    Jeg vil gemme alle jeres gode links på min computer. Måske kan jeg også bruge dem en dag, når jeg får tid til at finde min mormors forfædre (på hendes mors side), min farmors forfædre og måske andre (bl.a. "the missing link" fra Røros/Trondheim af familien Irgens og til Norske Løve i Køge).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #97
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    kære strikketøsen mon ikke du skal tage dig et par stærke af disse her Ane Marie Nielsen kan jo ikke være født i 1855 og så konfirmeret ca. 7 år før sin fødsel (du skriver i 1848)
    Æh jeg mente selvfølgelig 1869 ....!

    Så kan vi blot lege, at det er Ane Maries mor, jeg ledte efter, for hendes konfirmation bør ligge i 1848, da hun står som 21 årig i 1855, ik?
    Så må hun være født i 1834 og blive konfirmeret i 1848 .....

  8. #98
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikketøsen Se meddelelser
    Æh jeg mente selvfølgelig 1869 ....!

    Så kan vi blot lege, at det er Ane Maries mor, jeg ledte efter, for hendes konfirmation bør ligge i 1848, da hun står som 21 årig i 1855, ik?
    Så må hun være født i 1834 og blive konfirmeret i 1848 .....
    sådan ja, meeen du kan ikke altid regne med at der præcis går 14 år fra fødsel til konfirmation, nogle blev også konfirmeret da de var 15,16 og 17 år, så skal måske udvidde søgning årstalsmæssigt

    God vind, og sig endelig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med

    PS. bare for at gøre det mere "sjovt", så kan det også ske at de er konfirmeret udenfor fødesognet hvis
    1) de er ude at tjene
    2) hvis præsten har eks. to kirkesogne, så går det nogle gange på skift hvilken kirke der holdes konfirmatione i

  9. #99
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    God kirkebogsjagtjagt, det her er godnok blevet en lærerig tråd!!
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  10. #100
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af strikkesinen Se meddelelser
    sådan ja, meeen du kan ikke altid regne med at der præcis går 14 år fra fødsel til konfirmation, nogle blev også konfirmeret da de var 15,16 og 17 år, så skal måske udvidde søgning årstalsmæssigt

    God vind, og sig endelig til hvis der er noget jeg kan hjælpe med

    PS. bare for at gøre det mere "sjovt", så kan det også ske at de er konfirmeret udenfor fødesognet hvis
    1) de er ude at tjene
    2) hvis præsten har eks. to kirkesogne, så går det nogle gange på skift hvilken kirke der holdes konfirmatione i
    Strikkesinen!

    Uha - jo jo - jeg skal nok tjekke grundigt! Og jeg havde været ude for, at en af mine aner først blev konfirmeret som 15-16 årig, så jeg var opmærksom (lidt i hvertfald ....) på, at det nok ikke lige skete på hverken dato eller år!

    Men tak fordi du holder mig "til ilden" eller "på sporet" ....
    For man kan altså hurtigt komme til at løbe rundt i det - altså lidt som det med, at Spelsauen fik "lavet incest i sin familie ..."
    Og når "folk" nu hele tiden (tilsyneladende) absolut SKAL hedde det samme, så bliver det også nemmere, at løbe rundt i sagerne!


Side 10 af 16 FørsteFørste ... 67891011121314 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •