Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 16 1234511 ... SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 151

Emner: Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

  1. #1
    strikketøsen Gæst

    Smiler Jeg har lige "opdaget" slægtsforskning... Billeder i indlæg #102 !

    til interesserede ....

    Det hele er kommet sig af, at min datter fylder 30 år d. 5. september i år og jeg skulle finde på en gave til hende.

    Som mor til en voksen datter, synes jeg aldrig det vil lykkes at købe tøj til hende og smykker har jeg også opgivet. Nu bor hun jo i Australien, så det er heller ikke let at få noget byttet. Det skal helst være det helt rigtige.
    Så alt det med tøj og smykker blev droppet (og Georg Jensen juleting har hun rigeligt af siger hun ...).

    I stedet har jeg fundet på at lave en scrapbookingmappe (diverse er købt hos www.hobbyboden.dk) til hende med billeder tilbage fra mine farforældre og morforældre (Sheilas oldeforældre) samt selvfølgelig billeder af hendes morforældre (de flotte sort-hvide billeder) og så videre over babybilleder af hende selv og så fremdeles.

    Det skal tilføjes, at jeg i sin tid lavede hele 3 mapper med babybilleder, men at de "gik tabt", da den unge dame flyttede til Australien. Heldigvis havde jeg tageet nogle af de bedste fra ... !

    Til brug for gaven ville jeg vedlægge et stamtræ og så begyndte jeg at spørge min stakkels far om alt muligt, som han enten ikke vidste, eller ikke kan huske mere - men han er jo også 89 år gammel!

    Så for at finde ud af mere gik jeg herind:
    http://www.arkivalieronline.dk/default.aspx
    NB: Man skal oprette en brugerprofil derinde, men det hele er gratis.

    Dernæst har man adgang til kirkebøgerne for de forskellige amter, herreder og sogne rundt omkring i Danmark. Man skal helst have en idé om, hvor man skal søge .

    Så nu har siddet og er blevet helt bidt af det og er nået vidt omkring.

    Her er et eksempel, hvor det er min farfars fødsel der er registreret som nr. 2 på listen ud for 5-tallet: Valdemar Poulsen .... 1895 den 4de April.

    data_kirkeboeger1892_414_3_006_0010a-FM-farfar - Copy.jpg

    Og selvom det var noget, jeg godt vidste, er det alligevel spændende at se.
    Her står alting utrolig smukt og elegant opført ...

    Et andet eksempel jeg kan give på, hvordan f.eks. navne kan gå i ring - uden at man er klar over det :
    Min datter fik mellemnavnet Marie - hendes far er malajisk-kinesisk og vi blev enige om, at dette navn kan bruges både i Danmark, England eller hvor vi nu måtte bo henne.
    Og min søster har bl.a. givet navnet Emilie (godt nok udtalt på engelsk, men stavet på samme måde) til sin datter og nu opdager jeg, at een af min farmors søstre hedder: Marie Emilie ...... !

    Og jeg har fundet ud af meget mere. Bl.a. hvad min farmors forældre hedder og jeg har også lokaliseret nogle af min farmors søskende - alt hvad jeg véd er, at hun er én ud af 10-11 børn.

    Det er dog ikke alle perioder, man har nået at lægge ind af kirkebøgerne endnu. Jeg mangler en del af min farfars søskende i netop sådan en periode. Men så må jeg jo lede videre efter andre personer i ventetiden.

    Jeg håber meget, at dette er noget, som nogen af jer kan bruge

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg mangler en del af min farmors forfædre fra Herning, Vildbjerg eller Videbæk - eller hvor de nu kom fra.

    Og min mormors mors forfædre. Hendes forældre døde, da hun var barn og hun kom først i huset hos en familie, der ikke behandlede hende pænt. Senere kom hun i huset hos en familie Bang i Næstved, hvor de var søde ved hende og holdt bryllup for hende, da hun skulle giftes. Jeg blev også lidt bidt af det, fordi jeg hjalp min søster (der er slægtsforskeren i vores familie), med at få fat i nogle oplysninger.

    I øvrigt så var mine tipoldforældre (min farfars farfar og farmor) fætter og kusine, fordi deres mødre var søstre. De var samtidig søstre til Mads Johansen Langes (boede på Bali) mor. Og jeg skriver sammen med en tante og onkel langt ude i familien, der er efterkommere af en af Mads Langes børn. Det er nogle søde og meget eksotiske mennesker (de er dansk-balinesisk-engelske).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  3. #3
    strikkesinen Gæst
    Da jeg har lavet slægtsforskning i mere end 10 år, kan jeg sagtens forstå Jer, det er en hobby der kan tage laaaaaang tid, og kære Strikketøsen, vil bare lige fortælle dig at skriften i kirkebogen (når du længere tilbage) er langt fra smuk og letlæselige, af og til har jeg en fornemmelse af, at nogle præster kiggede lidt for dybt i flaskerne og glemte at købe tællelys


    Er der noget jeg kan hjælpe med, så sig endelig til

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Tak for det link.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  5. #5
    OPR1 Gæst
    Jeg har også været flittig bruger af den side Strikketøsen nævner og har da også fået "strikket" min familie på min fars side sammen.
    Strikkesinen og jeg har da også været på arkivet i Viborg for at finde et par manglende oplysninger

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg er heldig, at der er blevet gjort et forarbejde på min mors og fars side, så jeg har et udgangspunkt, der allerede er godt tilbage i tid. Men hvad sker der, hvis man pludselig ender i udlandet. Skal man så til at pakke kufferten?
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  7. #7
    strikketøsen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Jeg er heldig, at der er blevet gjort et forarbejde på min mors og fars side, så jeg har et udgangspunkt, der allerede er godt tilbage i tid. Men hvad sker der, hvis man pludselig ender i udlandet. Skal man så til at pakke kufferten?

    Uha uha Spelsauen: Det kommer da nok an på, hvem man er i familie med sådan langt ude ... Napoléon?, Cæcar?, Henrik d. VIII (fra éen af hans talrige såkaldt "uægte" børn .... - alle børn er vel ægte, ikke?) eller Emmeline Pankhurst (en af de kvinder, som kæmpede for at kvinder kunne få lov at stemme)- desværre er hun "kun" fra 1858, så man skal nok længere tilbage i tiden

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    19 Oct 2008
    Geografisk sted
    7120 Vejle øst
    Indlæg
    304
    I vores familie er det min far der roder med slægtsforskning og han er vist nået til 1500 tallet :) men puha, jeg kan godt læse gotisk, men ikke når det er kragetær!

  9. #9
    minniesmor Gæst
    kære Strikketøsen - dejligt at høre at du også er blevet bidt af slægtsforskning - jeg syntes også det er en skøn hobby - det var på den måde at vi lærte min mors fætre og kusiner på min morfars side at kende

    sig til hvis jeg kan være behjælpelig.

    knus Minniesmor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    19 Jul 2008
    Geografisk sted
    6091 Bjert
    Indlæg
    61
    Jeg er også bidt af slægtsforskning og har rodet rundt i skifter, kirkebøger og folketællinger i de sidste 15 år. I den database, jeg efterhånden har fået opbygget er der 5.486 personer pr. dags dato - den ældste er fra midt i 1100-tallet, så i en af mine linier kan jeg føre slægten 27 generationer tilbage.

    Det er også den vej lykkedes at komme i kontakt med efterkommere af slægtninge, som udvandrede til Canada.

    Det er en hyggelig hobby og hvor kan man dog blive glad, når man endelig finder tipoldefars søster. Ja resten af familien synes jeg er lidt halvskør

    Jette

Side 1 af 16 1234511 ... SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •