Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Størrelse ("vægt") på uploadede billeder?

  1. #1
    strikketøsen Gæst

    Spørgsmål Størrelse ("vægt") på uploadede billeder?



    I forbindelse med kortkonkurrencen i maj uploadede jeg et billede af mit kort i konkurrencen og det så fint ud, men i afstemningssekvensen blev meget småt - sådan at det var svært at se, hvad motivet var på mit kort.

    Vi skrev lidt om det med billedkvaliteten i den gamle tråd, men nu kommer jeg lige med et spørgsmål mere.

    Under uploading af billeder, er der tilladt en billedstørrelse på op til 64,5 kb, men næsten uanset, hvad jeg gør, kommer "vægten" af billederne, når de bliver uploadet - selvom billederne f.eks. ligger på 392 kb som mine gjorde inden uploading - næsten altid ned på omkring 33-35 kb.

    Er der nogen, som kan forklare, hvorfor det sker?

    I øvrigt har jeg forsøgt at forbedre billedkvaliteten på mit kamera og det har da vist blot forøget pixels en smule (og efter uploading er de kommet op på 43-44 kb), men processen har formindsket selve billedet, man ser herinde .... Så jeg sidder og overvejer, om den forøgede billedkvalitet kan svare sig.
    Sidst redigeret af strikketøsen : 29-07-2009 kl. 09:52 Årsag: Rettelse ...

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7000 Fredericia
    Indlæg
    872
    Jeg formindsker mine billeder til 640 pixels i bredden og 480 pixels i højden. Det er vist max. og så kommer mine også som regel et godt stykke under de 64,5 kb.
    Knus Rita

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Som jeg har skrevet i et andet indlæg, gør jeg ikke mine billeder mindre, de bliver oploadet alligevel.
    Har lige oploadet et af en toiletrulleholder, og det fylder 446 kb, (1536x2048 pixels) så der må være et indbygget program i opload af billederne der gør, at de bliver formindsket til acceptabel størrelse.

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Jeg beskærer altid mine billeder før jeg gør dem mindre, så det, der ikke behøver at komme med på billederne kommer væk. Jeg bruger den knap i mit paint program, der hedder "billed" og formindsker billederne 2 x 50/50. Det plejer at blive til en god størrelse.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    strikketøsen Gæst
    igen,

    Tak for svarene!

    Jeg prøvede også at gå ind og reducere til 1072 x 720 pixels, som jeg havde set på tidligere billeduploads blev godkendt af systemet, men et eller andet gik galt og i stedet blev selve billedet beskåret, så der kun var
    et hjørne tilbage. Det var ikke lige dét, jeg havde i tankerne.

    Så forsøgte jeg med et par "store" billeder at lave kopier og "behandle" dem i Paint, men det ene - efter at have reduceret det ad flere omgange og dernæst prøvet at gøre det lidt større - for at ramme de 64,5 kb - opdagede jeg, at selve billedkvaliteten blev ringere og ringere . Især når jeg sammenlignede med det oprindelige billede.

    Derfor uploadede jeg bare det store billede og så viste det sig, - som Missemor har nævnt - at systemet selv reducerede billedet, men altid til omkring 33-34 kb - på intet tidspunkt har mine billeder været oppe på de tilladte 64 kb.

    Mit kamera har kun 3 billedkvaliteter: Good (emailstørrelse), Better & Best!
    Måske skal jeg prøve "Best", men så bliver det såmænd nok bare for stort. Og mit digitalkamera er af ældre dato og har intet kort, så harddisken har sin begrænsning ....

    Måske må jeg bare gå tilbage til at fotografere tingene i emailstørrelse ...

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.837
    Hvis du synes, at du har fået lavet et billed for lille, så kan du altid klikke på "rediger" og "fortryd" i paint. Så kan du ændre størrelsen til en anden.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •