Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Hjælp til novice: hvordan undgår man overspinding?

  1. #1
    kirstenslemming Gæst

    Hjælp til novice: hvordan undgår man overspinding?

    Jeg er ret ny med en rok, og har tendens til at overspinde. Jeg kan ikke gennemskue, hvordan jeg undgår dette uden at garnet "knækker". Er der der et par garvede spindere, der kan give mig et par fif?

    vh Kirsten

  2. #2
    JanJac Gæst
    Hej Kirsten

    Jeg er selv nybegynder og havde samme problem. Det hjalp da jeg fik indstillet rokken så den trækker garnet hurtigere ind. Hvordan man gør det afhænger af hvilken rok du har. Min er en gammel dobbeltsnorsrok med trægevind, så man kan indstille afstanden mellem ten og rokkehjul. De forskellige typer rokke er rigtig godt beskrevet i Elsa Kroghs bog: Spinderok, spinding og garndesign.

    Mvh. Janne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Jeg kan desxærre ikke hjælpe, da jeg selv er en overspinder Men det er et rigtig godt emne, du der har taget op.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Du kan også tælle inde i dig selv 1 2 3 4 slip, så får du en god rytme , og lad hjulet næsten være uden bremse de første gange du gør det, garnet bliver måske løst, men det kan fint bruges til filtet indesko, men det er den måde du lærer det, ved at sidder og skrue lidt mere og lidt mere indtil du får din rok lige netop til at spinde dit garn
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  5. #5
    kirstenslemming Gæst
    Tusind tak for de gode råd!

    Jeg vil gå i gang med at skrue lidt på spændingen og øve mig (blandt andet på at være lidt mere tålmodig....øvelse gør vel mester..).

    God idé med futterne, så man kan bruge "øve-garnet" til noget fornuftigt!

    vh Kirsten

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •