Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Mad der holder - Camilla Plum

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Mad der holder - Camilla Plum

    Jeg har ladet det skinne igennem i min tråd med Romtopf, at Camilla Plum's udsendelsesrække "Mad der holder" på DR2 i den grad har fanget mig! Hidtil har jeg kun set den første udsendelse, men der hører en hjemmeside med opskrifter til: http://www.dr.dk/DR2/CamillaPlum/index.htm

    Min begejstring skyldes, at hun ikke "bare" præsenterer en masse med, som der skal indkøbes en masse for at fremstille. Nej hun går ind til benet af det grundlæggende; Der hvor madlavningsundervisning burde starte, hvis nogen spørger mig...

    Hvor mange børn, unge og i mit eget tilfælde, voksne ved, hvordan eddike og tykmælk bliver til - at man kan lave det selv?

    Jeg har idag bestilt en vandkefirsvamp og en eddikemor på fuglebjerggaard.dk, for det skal prøves..

    Tykmælken er jeg igang med 2. vellykkede omgang af og brugte noget af den igår til at erstattet halvdelen af margarinen i mine boller. Det har jeg gjort med A38 tidligere. Men den blødhed, der kom i bollerne af den hjemmelavede tykmælk, den imponerede mig!

    Tykmælken har også de sidste dage brugt som morgenmad med en klat hjemmelavet solbærsyltetøj, som er også frembragt efter hendes metode. Ligesom min ribsgelé i år blev perfekt efter hendes opskrift.

    Idag skal nogle af de skønne blåbær fra Dorit laves til syltetøj på samme måde.

    I august satser jeg på at forsøge mig med at lave min egen røgeost, hvis jeg eller kan støve en bradepande og rist op kun til røgning...!

    Jeg NYDER i den grad at være stødt ind måder at lave tingene på selv, så jeg slipper for overlæs på min cykel, når der skal handles foruden at jeg kommer til at tilføre madlavningen her i huset noget unikt istedet for at "pløre" noget færdigt sammen, som jeg ikke har samme forhold til!

    Syntes lige, jeg ville dele min begejstring med jer, inden jeg går i køkkenet
    og Julemor

  2. #2
    Dorit Gæst

    rygeost

    ryge ost.....og kryddret (med færske urter fra haven.....dild, persille, fint hakket peber og eller hvidløg) færsk ost smager himelskt....og det er bare så nemt...når jeg har "kogt" osten og skåret den alt efter hvor hård eller hvilken ost der nu skulle laves.....sætter jeg min saftesi på en skål og lader løben rende fra....og det er bare så super at bage brød på......
    ryger den i grillen med halm......og ssssssssssshy jeg har snuppet lidt al spån hos svigerfar og så har jeg en aftjent stålsi som jeg bruger til at ha osten i........

    jeg er nemmelig osse for den "gammeldaws" måde.....

    syntes at det er spændende......

    men er osse så heldig at jeg har lært mig meget af det som mange i vores alder Zep ikke har lært.....

    en gang imellem kommer jeg til at trække på smilebåndet...når nogen syntes at man er for meget....

    når man fortæller, at leverpostej, winerpølser og spegepølse vil jeg helst lave selv, ligesom saft, syltetøj....og syltede grønsager.....det eneste der er helt galt med det hjemmelavede ifølge min mand....er at det hjemmelavede pålæg meget hurtigt forsvinder.....vi har en ældre herre( min første "svigerfar") på 85år som er helt vild med spegepølsen, fedt og lever postej....og han kan virkelig snuse sig frem til det nyslagtede køkken...min sigerfar lige så....vi har osse en god ven der er ungkarl....og han kan finde vejen til køkknet....drengene er osse helt vilde med både spegepølsen og leverpostejen(arveopskrifter).....men nu er det ikke engang to måneder siden "vi Slagtede"....men spegepølse og leverpostej er der altså ikke mere af......

    nå men jeg har besluttet at til vinter skal jeg ha 2 nøffer.....og så kan jeg hvis jeg siger fra i tid få en masse lever og hjerter uden at betale for det....for mærkeligt nok er det noget folk ikke vil ha.....men i supermarkned koster det afligevel mellem 29-35kr kilot hmmmmmmmmmmm

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så er der serveret; Hjemmebagte boller med frisklavet blåbærsyltetøj
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

  4. #4
    Dorit Gæst

    mmmmmmmm

    Det ser da ud til at kunne smage rigtigt godt.....

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Dét gør det også!

    Og dit forrige indlæg, som jeg først ser nu, minder mig om, at der er andet, jeg skal se at få gjort! Da vi fik slagtegris var tiden knap og jeg "smed" derfor ingredienser til rullepølse og leverpostej i fryseren. Så nu skal jeg sørme på jagt efter en god opskrift på en ikke-for-tør hjemmelavet leverpostej!

    Nej vi lærte ikke alt det "gammeldaws" Dorit - og idag "forlanger" vi, at butiksansatte skal arbejde næsten året rundt, for vi kan ikke selv lave tingene, men må ud og stå og mokke i køer ved højtider og i ferietiden. Det sidste er jeg slet ikke vild med; Jo mere ro og hygge, jeg kan få til eksempelvis jul, des bedre. Og vi kan alligevel ikke betale os fra kvaliteten i det hjemmelavede. Skal man købe den, bliver det havregrød for resten...

    Vist "koster" det hjemmelavede da nogen tid, men det gør det også at jage byen rundt efter en rullepølse el.lign. til julefrokosten
    og Julemor

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Hos os sidder min datter på 6 og jeg klistret til skærmen når Fru Plum optræder på tv. Den dame er simpelthen min datters (og mit) store idol. Til jul fik jeg bogen "Ælle bælle frikadelle" - selvfølgelig af min datter, som mente, at det bestemt måtte være den bedste af alle mine gaver!!

    Vi forstår og deler til fulde din begejstring for Camilla Plum og hendes opskrifter
    Mange hilsener

    Kastanje

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Der er også rigtig mange spændende ting i den bog, kastanje. Jeg har haft den siden, jeg fik den anbefalet af vores sundhedsplejerske. Der er bl.a. nogle rigtig gode havrekiks i, hvis ikke jeg husker meget galt...
    og Julemor

  8. #8
    gittelyborg Gæst
    her hos os laver vi mad og brød i masse ovn hele vinteren det så skønt at gøre ting anderledes jeg skal da lige ind på det link
    vi plukker også alle æblerne ned nå de er modne skræller dem på min lille skrælle maskine og i frysern skønt så har vi hele vinteren

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det lyder lækkert med den ovn! Hvordan med temp.? Den kan du vel ikke styre i den?
    og Julemor

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Så kom den spændende pakke idag! Og eddikemor er proppet i hyldeblomstsaft - spændende
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder
    og Julemor

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •