Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 5 af 5

Emner: Dit autosvar afslører dig

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Dit autosvar afslører dig

    Dit autosvar afslører dig.
    Tænk dig om, når du bruger et autosvar på din mail. Din venlighed og dine informationer kan give ubehagelige overraskelser.
    Husker du reklamen, hvor manden stolt greb telefonen i sommerhuset og sagde "Vesterhavshytten", hvorpå tyvene strøg ud og tømte hans hus?
    Du kan risikere, at det samme sker for dig, hvis du er for rundhåndet med oplysningerne i dit autosvar i din mail.
    Et autosvar er en standardhilsen, du kan sætte dit mailprogram til at sende dem, der sender dig en mail.
    Nogle fortæller i deres autosvar, at de er på ferie i udlandet i så og så længe og har desuden for eksempel telefonnummer i bunden af mailen, så man let kan slå mailadresse eller telefonnummer op på nettet og finde ud af, hvor der står et hus med en ejer, der er ude af landet.
    Spammere læser også dit autosvar
    Andre har et svar, der blot siger, at mailen er modtaget og vil blive læst.
    Når du modtager en spammail, vil spammeren i den anden ende modtage dit autosvar. Han ved derved, at han har fundet en gyldig mailadresse.
    Hvis han ikke får noget svar, ved han stadig ikke, om der var bid.
    Så når du sender ham dit autosvar, er det lige så godt som penge i banken for ham. For han har nu en adresse, der er så god, at han kan sende den videre til andre spammere og sige, at den virker.
    Det rent og skært nødvendige
    Du bør derfor nøje overveje hvad, du vil med dit autosvar.
    Får personen i den anden ende egentlig noget ud af at få at vide, at du har modtaget mailen og vil læse den.
    Ja selvfølgelig hvis du bare plejer at slette dem uden at læse dem… Men ellers er det også bare en mail, der fylder i afsenderens postkasse.
    Når det kommer til autosvar, bør du tænke på, hvad der er "nice to know" og "need to know". Når vi taler sikkerhed, så bør du absolut minimere det til "need to know" – altså hvad er allermest nødvendigt at vide i forhold til hvad, der kunne være rart at vide.
    Læser du kun mails ind i mellem, kan det være godt at vide, og er du væk i lang tid, er det også god information. Men lad være med samtidig at give din privatadresse og dit telefonnummer, så andre kan finde frem til din bopæl.
    Du tænker måske, at du jo kun modtager mails fra folk, du kender, der kender dig, så der er ingen fare. Men tænk lige igen…
    Hvor mange nyhedsbreve abonnerer du på? Hvor mange konkurrencer har du tilmeldt dig med din mailadresse? Hvilke mailinglister er du på?
    Det kan alligevel med tiden blive mange personer udenfor din umiddelbare omgangkreds, der får dit autosvar at se.
    Så overvej om det egentlig overhovedet er nødvendigt for dig at have et autosvar, eller om du måske skal skære lidt ned på informationerne i det.
    Facebook og lignende
    Der er mange af de sociale netværk, hvor brugerne fortæller lidt om hvad, de går og laver. Op til ferierne er det typisk at læse små beskeder som 'Flyver om 9 dage', 'Ligger på stranden på Kreta om 4 dage' eller ' Er tilbage fra ferie den 26. juli'.
    Tænk igen på hvem, der kan læse med. Du bruger formentlig en masse krudt på at få huset til at se beboet ud ved at tænde lyset, få naboen til at tømme postkassen og lignende, når du skal på ferie. Og du ville aldrig sætte en seddel på døren, hvor der står, hvornår du kommer hjem fra ferie.
    Men det gør du sådan set, når du fortæller det på nettet. Du er sjældent helt anonym på nettet, og din net-profil hænger tit sammen med din 'rigtige' person.
    Tænk dig om og fortæl kun det allermest nødvendige...
    Kilde: TDC
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2008
    Geografisk sted
    8260 Viby J.
    Indlæg
    126
    Ganske rigtigt.
    Man bør heller ikke skrive at man skal på ferie på Facebook eller msn.

  3. #3
    strikkesinen Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af TSMS Se meddelelser
    Ganske rigtigt.
    Man bør heller ikke skrive at man skal på ferie på Facebook eller msn.

    det var da også nogle besynderlige steder at tage på ferie (kunne altså ikke dy mig)

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    22 Jun 2008
    Geografisk sted
    8260 Viby J.
    Indlæg
    126
    Det danske sprog.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Supergodt indlæg Tak for tips. Jeg bruger aldrig autosvar, og nu har jeg da en grund til at fortsætte med at lade være. Dén med Facebook vil jeg bestemt tage til mig, for der har jeg vist mere end én gang blæret mig med at jeg skulle ud at rejse i kortere eller længere periode
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •