Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Kan man lave sin egen skytte til orkis?

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637

    Spørgsmål Kan man lave sin egen skytte til orkis?

    Hejsa alle

    Youtube er en guldgrube, når man er gør-det-selv-håndarbejder og nu er jeg faldet over tatting eller orkis (på dansk)..

    Tænker om man kan lave sin egen skytte? (kan ikke lige finde nogen i de butikker som ligger tæt på mig )

    Er der nogen af jer som har ideer eller endda selv har prøvet at lave een?
    Ville gerne holde udgifterne helt nede, når jeg skal prøve - indtil jeg har fundet ud af om det er noget jeg kan finde ud af og vil lave mere af...

    På forhånd tak!!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Du kan lave den af ben - f. eks. en okseknogle. Den skal laves i tre dele: de to 'flade' stykker, man holder ved og en 'pind' i midten. Der skal bores huller til pinden og den limes fast med to-komponent lim.
    Oksebenet kan slibes og poleres fuldstændig glat og blank, så ingenting hænger i.
    Jeg lavede én, hvor 'pinden' var for tynd og knækkede og jeg fik ikke gjort et nyt forsøg, så jeg kan ikke vise den frem. Det var et forsøg på at lave en skytte, hvor der kunne være mere tråd på end de sædvanlige, men den gik altså ikke...

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Det lyder meget spædende.. har en større okseknogle liggende i haven som hunden ikke gider mere.. Måske den kunne bruges...

    Gør du noget ved benet inden?
    koger det eller... overvejde om det ikke også kunne gøre i træ (er måske lidt lettere at arbejde med)
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Jeg koger knoglen af - meget grundigt - og renser den for alt hvad der måtte være udenpå og inden i som kan skrabes væk. Så lægger jeg den i en brintoverilteopløsning - kan ikke huske blandingsforholdet, men det kommer sig vist heller ikke så nøje.
    Jeg tror hundens fra haven bliver svær at få pæn hvid, hvis den har ligget der ret længe.
    Man kan sikkert godt lave den i træ - bare den bliver pudset og poleret til den er absolut glat over det hele - det må Steffen vide noget om!
    I hvert fald stinker det fælt når man saver og borer i ben, hvorimod det dufter dejligt, hvis man bruger træ.........

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Var der nogen der fik prøvet det ?
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    07 Jul 2009
    Geografisk sted
    4180 Sorø
    Indlæg
    637
    Citat Oprindeligt indsendt af hundeuld Se meddelelser
    Var der nogen der fik prøvet det ?
    Nej desværre.... ikke endnu... ligger i UFo opgavelisten.. *SS*
    Venlig Hilsen Brumby
    Intet håndarbejde må være perfekt - lav altid een fejl... Så man kan se at det er håndarbejde...

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    04 Jan 2009
    Geografisk sted
    5900 Rudkøbing
    Indlæg
    20
    jeg ville ikke udsætte mig selv for at begynde at koge hundens ben i brintoverilte, for derefter at skære i form og bore hul - for så slutteligt at pudse og polere............ stort arbejde, for måske at spare en lille slat penge ( de vil i øvrigt bare gå til at købe brintoverilte, sandparir, specielt bor, ny gryde og pudsemiddel i stedet)....

    man kan købe glimrende orkisskytter i plast på nettet, hos fredensborg indkøbscentral, og hos asorterede garnbutikker - gerne af ældre dato (nyere ved tit ikke hvad det er for en "dims" man spørger efter) til priser fra omkring 20 til 100 kr. de dyreste er bare udført i andre materialer - ikke nødvendigvis bedre....

    eller måske forsøg med en efterlysning herinde ????....
    Ejer to venstrehænder og 10 tommelfingre og er nok en klovn - men laver håndarbejde - med blandet resultat.

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af wonderwhy Se meddelelser
    jeg ville ikke udsætte mig selv for at begynde at koge hundens ben i brintoverilte, for derefter at skære i form og bore hul - for så slutteligt at pudse og polere............ stort arbejde, for måske at spare en lille slat penge ( de vil i øvrigt bare gå til at købe brintoverilte, sandparir, specielt bor, ny gryde og pudsemiddel i stedet).....
    Den slags skal man kun kaste sig ud i, fordi man har lyst til at arbejde i ben - det er et stort arbejde og som du skriver: der skal købes forskelligt ind. Jeg lavede min, inspireret af én der var begejstret for 'benarbejdet' og værktøjet var til fri afbenyttelse. Det var også sjovt at prøve, men det blev ikke til andet end et par smykketing og så orkisnålen.

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Kan man ikke bruge sådan en lyseblå, plastikdims, som fiskerne bruger til at reparere deres net med?
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Kan man ikke bruge sådan en lyseblå, plastikdims, som fiskerne bruger til at reparere deres net med?
    Den må være noget større - den fiskerne bruger. Min orkisskytte er 6 cm lang og beregnet til det helt fine hæklegarn, som også bruges til at lave fine duge af.

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •