Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 19

Emner: Lavendelbundter

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001

    Lavendelbundter

    Mine lavendler er helt fantastiske, så jeg gemmer lidt til den mørke tid. Som barn lærte jeg at lave disse af min bedstemor og synes I skal se hvordan man gør - jeg er nok ikke den eneste, der har mange lavendler.

    1. Først tager man 9 (eller et andet ulige antal) lavendelstilke, så lange som muligt

    2. De bindes sammen lige under blomsterne med et smalt silkebånd på ca. en meter.

    3. Stilkene bøjes op over hovederne og man væver med båndet over og under stilkene, så blomsterne bliver gemt bag stilke og bånd.

    4. Væv videre til toppen af blomsterne...

    5.....når der kun er stilke tilbage bindes båndet stramt rundt og rundt og hæftes med en stribe knuder som vist.

    6. Så er de lige til at lægge mellem tøjet i skabet - læg dem så de har luft omkring indtil de er tørre.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Tusinde TAK for den vejledning
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Nå det er sådan det gøres
    og Julemor

  4. #4
    Rysse Gæst
    1000 tak for billederne. Det må helt bestem afprøves. Hvad gør du så efterfølgende ? Skal de hænge og tørre inde el. ude ? Er det dem man kan lægge i mellem sit sengetøj eller er det bare til at stille i en vase senere på året for at få llavendeldufter igen ?

  5. #5
    symadammen Gæst
    Rigtig god vejledning. Jeg har også en masse flotte lavendler i haven, så det må absolut afprøves.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Rysse Se meddelelser
    1000 tak for billederne. Det må helt bestem afprøves. Hvad gør du så efterfølgende ? Skal de hænge og tørre inde el. ude ? Er det dem man kan lægge i mellem sit sengetøj eller er det bare til at stille i en vase senere på året for at få llavendeldufter igen ?
    Jeg lægger dem ind på hylderne i klædeskabet - i begyndelsen lidt fritliggende da jeg vil undgå at de mugner, men efterhånden som de tørrer gør det vist ikke noget at de 'putter' sig mellem tøjet.
    I et link fra et andet indlæg læste jeg at møl hader lavendel, så jeg vil lave nogle stykker til at stikke ind mellem mine poser med uld og færdigspundet garn. Jeg har så mange lavendler at jeg kan få samtlige rum, incl. værksted og udhuse til at dufte af dem - det giver en god fornemmelse af at forebygge i stedet for at skulle bekæmpe med noget giftigt stads, hvis møllene skulle dukke op. Jeg er i forvejen grundig med at lukke for sække og poser, men der skal vel nok findes en smutvej.......

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    Fanø - 6720
    Indlæg
    304
    Ååååh 1000 TAK for vejledning.
    Min datter og jeg har ofte set disse lavendel-rangler(som min datter kalder dem), men vi har aldrig kunnet regne ud, hvordan de blev lavet. Nu kan vi endelig selv prøve. Tak igen!
    Mange hilsener

    Kastanje

  8. #8
    beta Gæst
    Tusind tak for den flotte vejledning/billedserie, det vil jeg bruge mod mine omtalte møl.

  9. #9
    Elise Gæst

    Lavendel i poser

    Skal man tørre lavendlerne før man putter dem i poser?
    Skal man klippe dem i mindre stykker - evt. kun bruge blomsterne?

  10. #10
    lenemormeinild Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Elise Se meddelelser
    Skal man tørre lavendlerne før man putter dem i poser?
    Skal man klippe dem i mindre stykker - evt. kun bruge blomsterne?
    Min mormor lærte mig at hækle små poser til lavendel som vi så fyldte med blomsterne, der blev blomsterne tørret lidt på aviser på loftet fordi vi ikke havde så meget plads men så tørrede de mens vi krererede de små poser. Men de kan også sys og ser jo yndige ud og dufter jo rigtig dejligt.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •