Heisann!
jeg er helt ny på dette forumet, jeg er fra og kan ikke skrive dansk, men jeg håper dere forstår meg allikevel, skal prøve å være konservativ på bokmålet mitt her inne

jeg ble tipset om dette forumet av noen som mente jeg ville ha nytte av det siden jeg gjerne vil ha istans en gammel rokk og lære meg å spinne.

rokken er gammel, det er en såkallt prinsesserokk, aldså en med lite hjul, den har stått til pynt i mange år nå, men har vært i min manns familie i flere generasjoner, så det hadde vært gøy å fått restaurert den og begynnt å bruke den igjen

jeg kan ingenting om soinning, så jeg trenger å "få dette inn med teskje" som vi sier. alle detaljer ønskes

rokken er nesten komplett, så vidt jeg kan se mangler bare tråkkebrettet, men det mener jeg at jeg har liggende et sted.

men.. rokken er "skranglete". etter så mange år har treverket krympet litt og delene henger ikke helt sammen lenger fordi tappene er blitt for små til hullene.

dette lurer jeg på i første omgang:

1. kan jeg få delene til å sitte bedre sammen uten å bruke lim?
2. hvordan virker rokken, bortsett fra a hjulet skal gå rundt, vet jeg ikke noen ting