Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 10 af 10

Emner: Hvordan gør man?

  1. #1
    sarah u Gæst

    Ulykkelig Hvordan gør man?

    Jeg kunne ikke finde ud af hvor jeg kunne ligge dette spørgsmål ind?! Så håber det er okay at jeg starter en ny tråd...?
    Jeg er nybegynder, og er pt. i gang med at hækle en lille elefant, den er stribet, og det er her problemet opstår.
    Jeg kan ikke forstå hvorfor at farveskiftet er skyld i at farve skiftene bliver skæve? Det er som om at masken jeg skifter garn i, rykker for hver gang, så det snor sig rundt? Hvordan kan det være. Ud fra opskriften kan jeg ikke se at jeg skal hækle en lm inden jeg skifter for at sørger for højden og farve skiftet passer? ved i hvad jeg kan have gjort forkert.
    Håber i kan hjælpe, for det er det eneste der bare ikke lykkedes
    Jeg vedlægger lige et billede så i kan se hvad jeg mener.
    Vedhæftede billeder Vedhæftede billeder

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    4050 Skibby, Hornsherred
    Indlæg
    143
    Prøv om ikke det her hjælper:

    Beg hver omg med 1 lm (erstatter 1 fm!) og hækl rundt med 1 fm i hver fm.
    Slut hver omg med 1 km i lm i omg’s beg.
    Træk den nye farve igennem fra bagsiden, når du laver kædemasken


    /Annie
    Sidst redigeret af annie : 24-06-2009 kl. 17:48 Årsag: tekst
    hilsen mormorstrik
    x 5 børnebørn
    Min blog finder du vej til via min profil

  3. #3
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af annie Se meddelelser
    Prøv om ikke det her hjælper:

    Beg hver omg med 1 lm (erstatter 1 fm!) og hækl rundt med 1 fm i hver fm.
    Slut hver omg med 1 km i lm i omg’s beg.
    Træk den nye farve igennem fra bagsiden, når du laver kædemasken
    Hm, jeg har faktisk altid haft samme problem, og jeg gør præcis sådan her; starter med en langmaske og slutter med kantmaske i langmasken.



    Nette

  4. #4
    sarah u Gæst
    Tak! Jeg opdagede også at det stod som bemærkning i opskriften, havde bare overset det, men tak.
    Men så opstod et andet problem, nu bliver stykket bredere og bredere, som om jeg kommer til at lave udtagninger når jeg skifter farve??

    et er noget svært noget :(

    Citat Oprindeligt indsendt af annie Se meddelelser
    Prøv om ikke det her hjælper:

    Beg hver omg med 1 lm (erstatter 1 fm!) og hækl rundt med 1 fm i hver fm.
    Slut hver omg med 1 km i lm i omg’s beg.
    Træk den nye farve igennem fra bagsiden, når du laver kædemasken


    /Annie

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Den luftmaske du laver i starten tæller for een maske. Så du skal være påpasselig med at du ikke får hæklet anden maske i den maske, som luftmasken sidder ovenpå. Uhmm, måske lidt svært at forklare på skrift.
    Det letteste er at tælle maskerne et par omgange, for så får du hurtigt rutinen.

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja, når du har lavet kædemasken i 1. maske fra sidste omgang, så laver du en ny luftmaske, springer en maske over og hækler 1. maske i næste maske fra sidste omgang.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    sarah u Gæst
    hmmm okay, det vil jeg prøve


    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Ja, når du har lavet kædemasken i 1. maske fra sidste omgang, så laver du en ny luftmaske, springer en maske over og hækler 1. maske i næste maske fra sidste omgang.

  8. #8
    sarah u Gæst
    øv, det gider bare ikke.
    Nu passer højden på striberne bedre sammen, men det snpr sig stadig.
    Tror næsten jeg gir op

  9. #9
    lis ai Gæst
    Okay så prøver jeg at give et input.
    Lige præcis denne opskrift skal du ikke slutte omgangene af og heller ikke begynde med nogen luftmasker. Når du begynder på en ny omgang skal du sætte en mærketråd, hvor omgangen begynder og så hækler du bare videre.
    Når man hækler rundt vil omgangene altid dreje en maske til siden. Når du skal begynde på striben lægger du den nye farve bagved rækken og hækler rundt om den et par masker før du skal bruge farven. Når du begynder den nye omgang hækler du den gamle farve en løkke og skifter så til den nye farve og afslutter masken. Læg den "gamle" farve bagved og hækl et par masker henover den inden du klipper den af. Garnet bliver på den måde hæftet med det samme.
    Der vil være en lille forskydning i striben ved omgangenes begyndelse og det kan ikke undgås, men den ligger på undersiden af elefanten og kan ikke ses.

  10. #10
    sarah u Gæst
    Hold op hvor kan det gøres på mange måder, men jeg vil da også lige forsøge din lis ai, for jeg vil så gerne have at det lykkes. :)

    Tak alle sammen

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •