Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 28

Emner: Strikkehækling

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833

    Strikkehækling

    Den er sød, Jensine!
    Kan du også strikkehækle? Det var så moderne i 1980'erne. Jeg strikkehækler lidt ind imellem andre ting. Og jeg kan også hakke/tunesisk hækle. Jeg tror ikke, at der er så mange i Danmark, der kan det i dag. Det er jo heller ikke på mode mere. Men det skulle tages op igen!!!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4600 Køge
    Indlæg
    19
    Tak for det Strikkelene
    Jeg havde engang to pinde til strikkehækling, det gøres næsten på samme måde.

    Har du opskrifter på det du laver ville jeg gerne have kopier.

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Jeg har de gamle håndarbejdssider fra Hjemmet. Men jeg kan ikke finde dem. Jeg har ledt efter dem som en gal, da jeg gerne ville have lavet de søde huer fra et af bladene.

    Vi må have gang i det strikkehækling igen!! Jeg er sikker på, at Steffen kan lave pindene i noget stærkt træ (der ikke knækker bare man ser på det) i tykkelserne: den tynde pind ca. strikkepind nr. 4½ og den tykke pind ca. strikkepind nr. 8½/9 og med en krog i hver ende på begge 2.

    Det er jo nemt nok!! Man laver bare en række luftmasker, samler alle maskerne op på pinden, vender og tager noget andet garn og hækler tilbage, hvorefter man med samme garn samler maskerne op igen, vender og hækler tilbage med garnet i den anden ende ved den anden krog.

    Jeg har stadig begge mine pinde, men mangler hætten til den ene, da den gik i stykker. Jeg fik en hætte af min far fra en engangssprøjte (han var diabetiker). Og den passer fint til pinden.

    Jeg glemte lige at sige, at pindene er 34 cm lange og der kan være mange masker på, på én gang. Ellers samler man f.eks. kun halvdelen af maskerne op og hækler tilbage og så samler man de sidste masker op bagefter og gør det samme. Det gjorde jeg engang, jeg lavede en bluse i strikkehækling. Jeg har den desværre ikke mere.
    Sidst redigeret af Strikkelene : 06-03-2009 kl. 17:17 Årsag: Jeg glemte noget!
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4600 Køge
    Indlæg
    19
    Hej

    Jeg har 12 forskellige str. i bambus, du har ret i vi skal have mere gang i hakningen men det er umuligt at finde mønstre til det nogle steder.

    Jeg savner også dem jeg havde i plastik med hætte i begge ender.

    Mvh Jensine

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Tunesisk hækling og hakning er det samme (man arbejder hele tiden på den samme side). Strikkehækling er lidt anderledes, fordi man vender hele tiden arbejdet, så man skiftevis arbejder på retten og på vrangen. Det er derfor, at der er en krog i hver ende af mine 2 gamle strikkehæklepinde af plastik.

    Jeg tror godt, at Steffen kunne lave nogle magen til bare i træ.
    Sidst redigeret af hundeuld : 21-03-2013 kl. 21:37
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Ladysmor Gæst
    Håndarbejdsbladet havde opskrifter sidste år i bladet om hakning, og det er rigtigt flot og ikke spor svært.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    29 Sep 2006
    Geografisk sted
    7500 Holstebro,Vestjylland
    Indlæg
    1.264

    Strikkehækling

    Jeg har lånt en bog (Kirsten Trolle Hansen) på biblioteket om hakning, i den står der, at man ikke kan putte det i vaskemaskinen på finvaskeprogram og så tørre det på radiatoren.

    Nu er jeg igang med at hakke et halstørklæde til de hjemløse og hvis det ikke kan tåle at gå i vaskemaskinen er det måske ikke så smart?
    Med venlig hilsen
    Vinni Jensen (vtj) - Holstebro

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja, hvis I klikker på "historie" i Solvors link, så kan I se billeder af noget strikkehæklet.

    Det ene af de halstørklæder (varmestuestrik), jeg sendte til Galleri i januar, havde jeg strikkehæklet på den tykke pind. Jeg kan desværre ikke viser jeg billedet, fordi jeg ikke kan komme ind i "Se hvad vi laver" på forsiden. Og jeg må jo ikke lægge det samme billed ind i Rokken 2 gange.

    Tak Hundeuld/Galleri, fordi du har lavet denne tråd! Jeg tænkte nok, at det ville blive flyttet til en selvstændig tråd.
    Sidst redigeret af hundeuld : 21-03-2013 kl. 21:38
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Ja, Zuzzan! Det er de 2 danhooks med en krog i hver ende (med en lille hætte på), at man bruger til strikkehækling. Jeg har også hakkepinde til tunesisk hækling/hakning, men der er kun en krog i den ene ende og en firkantet "stopper" (som en lang strikkepind/jumperpind) i den anden ende.

    Hvis man har mulighed for det, så ser det godt ud, at blande teknikkerne, så man hakker et stykke og så strikkehækler et andet stykke. Det kommer til at minde om retstrikning versus glatstrikning.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Nu har jeg skannet min brugsanvisning på strikkehæklenålene(pindene) - også kaldet Danhooks - ind i min computer. Så nu kan jeg sende den pr. e-mail, hvis nogen har pindene/nålene og har lyst til at lære at strikkehækle.

    Du kan bare sende mig din e-mail adresse i en pm, Zuzzan! Så skal jeg nok sende dig brugsanvisningen. Det kan andre også bare gøre. Så sender jeg den pr. e-mail.

    Så mangler vi bare, at vores kære Steffen kan lave pindene/nålene til os.

    Her er målene: den tynde pind ca. strikkepind nr. 4½ og den tykke pind ca. strikkepind nr. 8½/9 og med en krog i hver ende på begge 2. De er 35 cm lange.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •