Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 6 af 6

Emner: Spinderok, spinding og garn-design

  1. #1
    klasus Gæst

    Spinderok, spinding og garn-design

    Da jeg var på besøg hos Karin på Tekstilgård i Karise, faldt snakken på garndesign og hun viste mig denne bog, som er skrevet af Elsa Krogh, og jeg synes at den så spændende ud. Dette resulterede i at jeg kiggede lidt på bibliotek.dk, hvor jeg måtte konstaterer, at jeg var nødt til at bestille den fordi den ikke var på nogen at de biblioteker jeg kommer i nærheden af.... Men Saxo have den som brugt - 45 kr. + 19 kr til porto, så den blev fluks bestilt og nu er den kommet.

    Hun starter med kort at fortælle lidt om de forskellige rokke og hvordan de virker og skal indstilles. Herefter viser hun "de 3 spindemetoder":

    "De tre spindemetoder, der skal beskrives her, er ikke skarpt adskilte. De skal nærmest opfattes som hjernerne i en trekant. Den måde man spinder på, vil ofte ligge inde i trekanten"

    Dette huskes hele vejen, også når hun begynder at forklare om hvordan man spinder flammégarn, grepegarn, tyndt og tykt garn.

    Det er alt i alt en bog der sætter nogle termer på plads, og giver fantasien et spark, så jeg er superglad for, at jeg købte den - måske bortset fra, at der ikke fulgte en pose ekstra tid med.............

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Den fulgte pudsigt nok med min første rok... Men jeg har ikke fået læst den endnu.
    og Julemor

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    26 Dec 2007
    Geografisk sted
    Midt 8620Kjellerup
    Indlæg
    217
    er det en bog man kan købe endnu klaus?
    Lev livet vi har det kun til låns.

  4. #4
    klasus Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Nattrolden Se meddelelser
    er det en bog man kan købe endnu klaus?
    Prøv at google titlen, for jeg kan se, at der er en del antikvariater, der ligger inde med den til priser mellem 50 og 60 kr., men med forskellige forsendelsesgebyrer mv.

    Grundet til at jeg købte den hos Saxo var at jeg alligevel skulle have en "skolebog" - eksamen står lige for døren, men der skal lige læses lidt først.

  5. #5
    klasus Gæst

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Den fulgte pudsigt nok med min første rok... Men jeg har ikke fået læst den endnu.
    Det har jeg så nu. Brugt de seneste dage lige før Ole Lukøje til at få det gjort...

    Da jeg fik den der for et par år siden, tænkte jeg, at den sikkert var god at lære at spinde med, siden den var fulgt med rokken fra en, der godt vidste, at jeg ikke havde brugt andet end håndten tidligere.

    Men NEJ. Jeg prøvede vitterlig at få den læst, men blev bare mere og mere rundtosset af alle de forklaringer, som jeg ikke fattede en hujende fis af! Måske handler det om, at jeg lærer om ikke autodidakt så ihvertfald, hvad jeg kalder intuitivt. Jeg er sikker på, at jeg ville kunne have taget adskillige kurser og lært halvt så meget som jeg kan idag og sidde med en masse nederlag og have opgivet en del... Derfor anbefaler jeg ikke den bog til en total nybegynder.

    Men på nuværende tidspunkt istemmer jeg klasus anbefaling. Jeg har også fået sat ord på det, jeg har lært af mine erfaringer. Nu forstår jeg, hvad den gode forfatter skriver om - det meste ihvertfald, for jeg har endnu til gode med det kæmmede uld...

    Det er sjovt at sidde og have kæmpet sig til at finde angoraens væsen og så kort efter se den beskrevet i bogen, hvor jeg kan nikke og sige, ja det er lige, jeg er nået frem til

    I mit tilfælde var det også effektgarnerne, der fik mig lokket til at læse den - via klasus. Hun viste forsøg på ternet garn frem og det fristede... Jeg er nu igang med at gøre klar til samme forsøg - og vil en anden gang tage bogen frem for at prøve nogle af de andre.

    Bogens forfatter er dejligt bevidst om, at den enkelte selv kreerer, hvad hun kalder fantasigarn og det kan jeg lide hende for. Jeg sætter også stor pris på, at hun ikke nærmer sig udpensling af, hvad "rigtigt" strikkegarn er, men derimod slår fast, at det eneste, man kan forlange er, at garnet opfylder sit formål, selvom hun utvivlsomt selv har "styr" på mange teknikker.

    Hvis en nybegynder alligevel tager denne bog til sig, vil jeg så anbefale, at man siger til sig selv, at formålet med garnet de første mange gang er at lave filtede futter, tasker og i den dur - eller for den mere løsslupne type som undertegnede at sige, at strikkeresultatet absolut ikke skal være ensartet som det, man bare kan gå ud at købe for penge. Håndspunden uld har en sjæl, som maskingarn aldrig kan leve op til - og det synes jeg også bogen lader skinne godt nok igennem.

    Effektgarnerne vil jeg som sagt vende tilbage til og prøve af henad vejen. De 3 spindemetoder har også lagt en kim til nysgerrighed i mit hoved. Ikke at jeg vil køre nogen af dem slavisk, men bevidstheden om at for mig nye fibre senere måske kan spindes anderledes end vanligt, er meget god at have med. Det er også gået op for mig, at min første rok, som samler støv, faktisk er en dobbeltsnorsrok som jeg måske kan få meget mere ud af vha bogens forklaringer. Det seneste halve år har jeg spundet på min traveller, som har været rigtig god til mine formål hidtil.

    Så alt i alt vil jeg anbefale bogen til let øvede spindere.
    og Julemor

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •