Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 12

Emner: Hvad er forskellen på vliseline og strygelærred?

  1. #1
    Araneae Gæst

    Hvad er forskellen på vliseline og strygelærred?

    Hej :) Jeg er netop ved at skulle afstive en hætte på en jakke jeg har. Jeg fik at vide at jeg skulle bruge strygelærred da det holder bedre - men er der nogle herinde som kan fortælle mig hvad der holder bedst? Samt hvad der stiver mest?

    Et andet råd jeg fik var at bruge to gange strygelærred istedet for vliseline - da jeg gerne vil have det skal stive en del.

    Har i nogle råd omkring hvad jeg skal bruge - og evt. om det er en bestemt slags strygelærred - vliseline jeg skal bruge når det skal stive en del?

    Håber I kan hjælpe mig.

    :)

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    21 Jun 2008
    Geografisk sted
    lyngerup i jægerspris 3630
    Indlæg
    261

    forskellen er, at strygelærred er af bomuld
    og vliselinen er af et kunstmateriale.
    det med tykkelsen er jeg ikke helt "stiv" i
    ved bare, at der findes mange tykkelser i vliselinen-
    jeg ville kontakte et stof firma evt. et på nettet og stille dem spørgsmålet.
    så for du da den mest up to date info. om de fsk. materialer.
    kinoll

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Lige en tilføjelse til Kinolls svar: Strygelærred er vævet og vieseline er pressede fibre.
    Der findes noget der hedder volumenvlies, som er kraftigere og fylder lidt mere. Det er en slags sammenpresset quiltevat. Det kan du måske bruge i stedet for. De har det f. eks hos Stof og Stil.

  4. #4
    symadammen Gæst
    Hvis man har noget der skal være rigtig stift, kan man bruge noget der hedder "S320" (ja det hedder det altså). Det fås med lim til at stryge på og anvendes til tasker m.m. - kan købes i patchworkbutikker.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af symadammen Se meddelelser
    Hvis man har noget der skal være rigtig stift, kan man bruge noget der hedder "S320" (ja det hedder det altså). Det fås med lim til at stryge på og anvendes til tasker m.m. - kan købes i patchworkbutikker.
    Mon det er det samme, som de har i Stof og Stil, der hedder Vliedon? For det plejer jeg at stive tasker af med

    Men mon ikke det bliver for stift til en hætte?
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Vliedon er rigtig godt til kasketskygger - såee.... måske er det lige i overkanten til en hætte....

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    23 Apr 2010
    Geografisk sted
    Gladsaxe
    Indlæg
    2.321
    Citat Oprindeligt indsendt af Inge K Se meddelelser
    Vliedon er rigtig godt til kasketskygger - såee.... måske er det lige i overkanten til en hætte....
    Ja, det vil jeg også mene
    - Nu med blog med oversatte hæklemønstre

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    12 May 2010
    Geografisk sted
    Fur
    Indlæg
    102
    læreden har den fordel at du kan klippe den i trådratningen som du klipper stoffet i og det kan du ikke med flisen. lærden kan og så bedre tåle varmen fra strygejernet og du kan også nogle steder få den i en kraftige kvalitet . den holder sig bedre i brug en fliselinen gør. Så jeg ville nok bruge den når det er til over tøj du skal have den i
    Jeg er desvære skriveordblind men håber at i kan læse det jeg skriver ellers sig til

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    25 Jan 2010
    Geografisk sted
    Aalborg
    Indlæg
    6
    Jeg arbejder som afløser i en stof butik, og vi har en del forskelligt.
    Den "almindelige" vliseline fås i mange forskellige typer og tykkelser, der også afstiver mere eller mindre afhænngigt af typen. Man kan få vliseline der stiver så meget at stoffet kan stå selv, og som jeg har brugt til at stryge på stof der efterfølgende blev klippet ud og brugt til kort. Man kan også få en helt tynd vliseline, der mere støtter end stiver, og som jeg bruger, når jeg laver en belægning på en jersey-bluse.

    Jeg går ud fra, at det du kalder strygelærred er det vi kalder lærreds-vliseline. Det er som sagt et vævet stykke stof med lim, og det har den fordel at det er fast og ikke giver sig. Jeg har brugt det de gange jeg har skullet lave en belægning til et bærestykke på et par bukser. På den måde får man en middel til god afstivning samtidig med at stoffet ikke kan give sig.

    Mht til velodon tror jeg mest at det bruges til tasker - det er i hvert fald mest det jeg har solgt det til. Det fås også i flere tykkelser, men er grundlæggende meget anderledes end vliseline. Jeg synes det mærkes gummi-plastik-agtigt og ikke stof-agtigt, som de forskellige typer vliseline.

    Jeg håber at mine betragtninger giver mening. Ellers spørg :-)

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    god forklaring 'melten' - det er da noget man bliver klogere af, tak for det

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •