Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: Pil

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    Bevtoft
    Indlæg
    90

    Pil

    Hvor lang tid skal mine pilegrene ligge i åen før jeg kan flette med dem??
    - medlem af Krea Syd

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    30 Apr 2007
    Geografisk sted
    Nyrup
    Indlæg
    700
    Det har lidt med temperaturen at gøre. Jo koldere vandet er, jo længere skal pilene ligge, så du må nok mærke efter når de har ligget 3-4 dage - er vandet meget koldt kan der gå 10 dage. Når du mener de er klar, vikler du dem ind i et fugtigt klæde og lader dem ligge et døgn, før du fletter af dem. Herefter kan du lægge dem i fryseren og tage dem op som du har behov for.
    Spelsauen
    varmestuestrikker

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    17 Mar 2007
    Geografisk sted
    Bevtoft
    Indlæg
    90
    Citat Oprindeligt indsendt af Spelsauen Se meddelelser
    Det har lidt med temperaturen at gøre. Jo koldere vandet er, jo længere skal pilene ligge, så du må nok mærke efter når de har ligget 3-4 dage - er vandet meget koldt kan der gå 10 dage. Når du mener de er klar, vikler du dem ind i et fugtigt klæde og lader dem ligge et døgn, før du fletter af dem. Herefter kan du lægge dem i fryseren og tage dem op som du har behov for.
    tak for svaret, det vil jeg så prøve.
    - medlem af Krea Syd

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Når de kan bøjes i en 90 graders vinkel uden at knække er de klar - det afhænger, som Spelzau skriver, af vandtemperaturen, desuden også af pilens tykkelse og art.

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    som de andre siger tykkelse og temeperatur spiller ind, men omkring en uges tid.
    Jeg plejer at tage en op af vandet , lige lade den ligge på jorden 10 min og så gå ca 10 cm op af stagen fra neden og prøve at bøje den. hvis det kan gøres uden det siger knæk er de klar.
    De kan sagtens gemmes et par dage uden at komme i fryseren, bare husk de skal i skygge og så evt. smide et par våde aviser over om natten. Er det meget varmt kan det anbefales aviser om dagen også eller en tur med vandslangen. Sådan plejer jeg at gøre hver sommer når jeg lige tager 2-3 flettedage.
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    08 Mar 2009
    Geografisk sted
    6000 Kolding
    Indlæg
    460
    Kunne da godt tænke mig at se nogle ting i har flettet, og måske endda få lidt undervisning
    Tosset med dyr, håndarbejde og maleri

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436
    haven 007.jpg

    haven 008.jpg

    haven 013 (Small).jpg

    dette er det sidste jeg har fået lavet.

    Du kan låne en masse udmærkede bøger på biblioteket omkring pileflet
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    21 Feb 2008
    Geografisk sted
    Horsens
    Indlæg
    48
    Hvor kan man købe pil til at flette af?

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af B_P_S Se meddelelser
    Hvor kan man købe pil til at flette af?
    Prøv http://www.pileforeningen.dk der er en masse links til folk, der beskæftiger sig med pil -også nogen, der sælger. Du kan købe både tør og opblødt, fletteklar pil. Prisen er selvfølgelig forskellig - opblødt pil vejer ca dobbelt så meget som tørt, men da det kræver plads at få det lagt i blød, er det en udvej at købe det fletteklart. Mange steder kan du få dem til at sende det til dig.
    Man kan sågar nogen steder gå på selvpluk om vinteren og betale efter vægt.

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2008
    Geografisk sted
    6971
    Indlæg
    2.001
    Citat Oprindeligt indsendt af Knhobby Se meddelelser
    De kan sagtens gemmes et par dage uden at komme i fryseren, bare husk de skal i skygge og så evt. smide et par våde aviser over om natten. Er det meget varmt kan det anbefales aviser om dagen også eller en tur med vandslangen. Sådan plejer jeg at gøre hver sommer når jeg lige tager 2-3 flettedage.
    Min erfaring er at pilen kan holde sig ca. en uges tid - igen afhængig af temperaturen, kortere når det er meget varmt - jeg pakker mine i et vådt lagen og lægger en af de der tynde grønne presenninger løst omkring. Den mindste fra Harald Nyborg eller Jem&Fix passer præcis til formålet.
    Jeg spuler dem med vandslangen og lader dem dryppe af hver aften inden jeg pakker sammen, så forsvinder det meste af det snusk, der kan give næring til mug.

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •