Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 3 123 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 23

Emner: Slå masker op

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075

    Slå masker op

    Hvis du slår stramt op på dit strikketøj,
    så brug en pind der er et nr. stører
    end den du skal bruge.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  2. #2
    Tilmeldingsdato
    29 Nov 2007
    Geografisk sted
    Albertslund
    Indlæg
    388
    Jeg plejer bare at lægge begge pindene sammen og slår så op rundt om dem begge så får jeg et perfekt resultat (altså bortset fra de gange jeg tæller forkert eller har for lidt garn til at få nok antal masker *g*)
    Zuzzan

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Sådan gør jeg også, Zuzzan!
    Eller også slår jeg en maske op og strikkeopslår resten. Så er jeg også sikker på, at jeg hverken har for kort eller for lang ende hængende bagefter (jeg mener: at jeg har nok til at slå alle masker op med eller at jeg må pille det hele op og starte igen med en længere ende). Jeg kan godt lide at strikkeopslå.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  4. #4
    Rysse Gæst
    Hvordan laver man strikkeopslå"ning"

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Hej Rysse!
    Du slår første maske op, som du plejer. Så tager du strikkepinden i venstre hånd og strikke en retmaske i den, sætter masken på venstre pind og strikke derefter flere masker i hinanden og sætte dem på venstre pind. Indtil du har det antal masker, du skal bruge. Du laver første maske ca. 15 cm inde på garnet. Så starter du med at strikke enten en omgang ret eller en omgang vrang (alt efter, hvad opskriften siger) og så kan du evt. strikke rib eller, hvad du skal strikke.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  6. #6
    Rysse Gæst
    Tak for det. Det lyder som noget, selv jeg kan finde ud af.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Det er ikke spor svært!

    Når man har strikkeopslået det antal masker, man skal bruge, så strikker man bare normalt tilbage til der, hvor den korte ende hænger (altså fra venstre pind til højre pind).
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Nora Gæst
    Nej, hvor bliver man altså klog i dette forum! Har aldrig overvejet at "slå masker op" på anden måde, trods utallige gange, hvor jeg har måtte starte forfra, fordi enden var for kort!
    Fik et tips af en god strikkeveninde og efter det, har det ikke været nødvendigt at starte forfra.
    Man måler med garnet fra tommefingerens spids til rod (ved håndledet) og det er til ca. 10 masker. Hvis garnet er meget tykt skal man beregne lidt mere garn pr. 10 masker.
    Nora

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    30 Aug 2008
    Geografisk sted
    østjylland 8860 Ulstrup
    Indlæg
    116
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikkelene Se meddelelser
    Hej Rysse!
    Du slår første maske op, som du plejer. Så tager du strikkepinden i venstre hånd og strikke en retmaske i den, sætter masken på venstre pind og strikke derefter flere masker i hinanden og sætte dem på venstre pind. Indtil du har det antal masker, du skal bruge. Du laver første maske ca. 15 cm inde på garnet. Så starter du med at strikke enten en omgang ret eller en omgang vrang (alt efter, hvad opskriften siger) og så kan du evt. strikke rib eller, hvad du skal strikke.
    Sådan slår jeg også masker op, men strikker første pind drejet ret, det giver en pæner og faster kant, syntes jeg

    Dytter

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.842
    Jeg strikker dem ikke drejet og jeg synes min kant er lige fast over det hele.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

Side 1 af 3 123 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •