Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 9 af 9

Emner: Min knækkede pil...

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515

    Min knækkede pil...

    Sidste år startede jeg på at lave en pilehytte af nogle gevaldigt lange pil, jeg bestilte hjem. Den kom lidt sent i jorden og noget at pilen var tørret ud. Jeg lod det stå og ville så arbejde med at få en hytte ud af det i år...

    I januar væltede en plankegavl ned i hytten , så adskillige af de lange tørre pilegrene knækkede. Dem har jeg samlet og lagt i drivhuset.

    Jeg har aldrig prøvet at flette pil og aner intet om det. Kan jeg evt. bruge dem til at lave et kegleblomsterstativ - og i så fald hvordan gør man?
    og Julemor

  2. #2
    linda Gæst
    Ja det tror jeg godt du kan, men læg dem i blød i vand først, ellers er de ikke til at arbejde med.
    Jeg gjorde det samme for et par år siden, efter nogle timer i havedammen, var den tørre pil til at håndtere

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Det lyder sørme godt Linda.

    Er der nogen af jer, der har flettet sådan et blomsterstativ og evt. har et foto, så jeg kunne se, hvordan det kan sættes sammen?
    og Julemor

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436

    pil

    Hvis du vil lave en pilehytte er det vigtig pilen er frisk, prøv at kontakte en der sælger pil måske kan det nåes endnu, pil høstes normalt i januar.
    De stokke du har nu kan du sætte i en krukke og køb så noget nyt pil og blød det op ca. 14 dage hvis det er koldt eller 5-7 dage når det er varmt. Den tykke ende skal kunne bøjes forsigtigt uden at knække. Det kan du bruge til at flette de andre sammen med. ( Ligesom de pyramider du kan købe til blomsterne at kravle i )
    Jeg tror ikke du skal regne med at kunne opbløde den gamle pil der har stået ude hele sommeren. Men de er også gode til snobrødspinde.
    Prøv igen men husk pil drikker meget vand og de skal passes det første år
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  5. #5
    Tilmeldingsdato
    09 Jan 2007
    Geografisk sted
    3730 - Bornholm
    Indlæg
    3.515
    Tak skal du have Knhobby. Hytten skal jeg nok få skik på igen, for den står ideelt og er ikke død over det hele.
    og Julemor

  6. #6
    linda Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Zep Se meddelelser
    Det lyder sørme godt Linda.

    Er der nogen af jer, der har flettet sådan et blomsterstativ og evt. har et foto, så jeg kunne se, hvordan det kan sættes sammen?
    Jeg skal prøve at lede i mine foto, jeg har lavet et par stykker.
    Saml alle pilene i toppen , stik enderne i jorden, eller en potte, så du har styr på faconen, så fletter du dem et par steder opad.
    Om du vil have et par flette punkter eller en spiral der løber op, vælg selv.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Feb 2007
    Geografisk sted
    7100 Vejle
    Indlæg
    436

    pil

    Har ikke lige et billede men du sætterpindene i en krukke, et lige antal med 2-3 fingers afstand.
    Så tager du tre pilestænger og sætter ind i tre på hianden følgende huller.
    Stagen(pinden længst til højre lægges foran 2 og bag ved 1 af dem der står op så den næste osv. det er svært at forklare men der kan lånes en masse bøger på biblioteket. Jeg mener der er en der heder noget lignende pil til haven.
    Ellers skriv igen så skal jeg prøve at hjælpe
    Hilsen Knhobby - Kirsten

  8. #8
    Lavendel Gæst
    Hej hej
    Jeg synes du skal se at finde nogle bøger - enten på biblioteket eller måske på det kommende bogudsalg. jeg har selv haft utrolig megen glæde ag at kigge og prøve mig frem. Jeg har mange gange flettet med frisk pil eller andre bøjelig grene(vidjer) bare for at få noget træning - du kan bruge mange forskellige slags, bare de kan bøje uden at knække.
    Hvis du kan finde et kursus, er det altså super at være sammen om at flette. God flettelyst!

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Jeg har for engang skyld købt Hendes Verden i denne uge, der er noget om pileflet en hytte i den..
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •