Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 15

Emner: Sømandssweater

  1. #1
    tanja-soe Gæst

    Sømandssweater

    Hej med jer.
    Jeg er ved at strikke en sømandssweater til min søn, men jeg kan simpelthen ikke få mønsteret til at fungere... Min mor måtte også give op, så spørgsmålet er om der er fejl i mønsteret??? Jeg har mønsteret fra Ingelise. Er der nogen der har bare selve mønsteret på en nem måde?
    På forhånd tak
    Tanja

  2. #2
    Strikke Rikke Gæst
    Hejsa! Jeg er ny her så undskyld hvis jeg roder lidt med skriveriet.
    Jeg har et par nemme måder at lave mønstret på. Det kommer an på hvor store/"tykke" du vil have "boblerne"..

    De små:
    Husk 1 kantmaske i begge sider (1 ret i beg.og slut. af hver pind)
    1.p: vrang, 2.p: ret 3.p: vrang
    4.p: 2 ret , stik pind ind i næste maske 2 lænker nede (der er nu 3 tråde på p, 2 lænker+1 m) sæt m tilbage på p og strik den ret igennem de 3 tråde.
    5.p: vrang 6.p: ret 7.p: vrang
    8.p: 1 ret , stik pind ind i næste maske 2 lænker nede (der er nu 3 tråde på p, 2 lænker+1 m) sæt m tilbage på pind og strik den ret igennem de 3 tråde.
    Hvert mønster giver 2 rækker bobler, gentag til der er nok

    De store:
    Husk 1 kantmaske i begge sider (1 ret i beg. og slut. af hver p.)
    1.p: vrang 2.p: ret 3.p: vrang 4.p: ret 5.p: vrang
    6.p: 2 ret, stik pind ind i næste maske 4 lænker nede (der er nu 5 tråde på pind, 4 lænker +1 m) sæt m tilbage på p og strik den ret igennem de 5 tråde.
    7.p: vrang 8.p:ret 9.p: vrang 10.p: ret 11.p: vrang
    12.p; 1 ret, stik pind ind i næste maske 4 lænker nede (der er nu 5 tråde på pind, 4 lænker +1 m) sæt m tilbage på p og strik den ret igennem de 5 tråde.
    Hver mønster giver 2 rækker bobler, gentag til der er nok.

    Hvis dette ikke hjælper kan jeg forklare det på en anden måde. Jeg tror det der går galt for dig er at der står i opskriften at du skal "lade næste m glide af pind og lade den falde 2 eller 4 p ned" - det skal gå galt..

    Knuzzz
    Strikke Rikke

  3. #3
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Rikke Se meddelelser

    Hvis dette ikke hjælper kan jeg forklare det på en anden måde. Jeg tror det der går galt for dig er at der står i opskriften at du skal "lade næste m glide af pind og lade den falde 2 eller 4 p ned" - det skal gå galt..
    Jeg kunne heller ikke finde ud af mønstret her forleden, men Agro viste mig, at det faktisk ikke går galt, når man lader masken falde. Jeg har ikke prøvet selv endnu, og derfor har jeg ikke lige luret, hvorfor det ikke går galt??

    Den måde du beskriver, hvis du strikker pinden ind i masken to rækker nede, og trækker tråden igennem, så får du da ikke to lænker og en maske på pinden? Hvis du skal have det, så skal du vel stikke ned igennem de to lænker først, eller hvad?

    Jeg sidder med en sømandstrøje i tankerne, så følger lige med her. :-)

    Nette

  4. #4
    Strikke Rikke Gæst
    Hej igen!

    Nu prøver jeg at "tegne" drille pinden:
    Nullerne er masker

    000000---- dette er masker på højre pind
    000000 1.række lænker
    000000 2. række lænker. Her stikker jeg venstre pind ind og løfter af. Så har jeg 3 tråde på venstre pind som jeg sætter tilbage på 000000 ¨¨¨¨¨¨¨¨højre pind og strikker ret gennem "3 tråds masken"

    Er det muligt at se hvad jeg mener nu :-) ?
    Det kan godt være det bare er mig, men jeg bryder mig ikke om at have en maske på fri fod, når jeg strikker hurtigt, derfor gør jeg det på den måde.
    Hmm, mønstret er slet ikke så svært, jeg har lavet 8 af dem indtil vidre...

    Hilsen
    Strikke Rikke
    Sidst redigeret af Strikke Rikke : 23-05-2009 kl. 06:37 Årsag: Min tegning gik i kludder.

  5. #5
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Rikke Se meddelelser

    Er det muligt at se hvad jeg mener nu :-) ?
    Nej

    Undskyld, jeg forstår det ikke.
    Jeg kan heller ikke forstå, hvorfor det gør nogen forskel, om man strikker langsomt eller hurtigt? Jeg strikker heller ikke langsomt, men den der maske, den skal ikke samles op igen, så der er vel ikke noget, man skal passe på?

    Jeg prøver en af dagene, er lige startet på en patentstrikket sweater, så for mit vedkomende, varer det lidt endnu, inden jeg skal i gang med sømandssweateren. Men jeg vil bestemt prøve din version også. Det kunne være rigtig sjovt at lege med. :-)

    Nette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.833
    Nette!
    Du skal nok lade begge trådene blive på pinden og strikke dem sammen med masken, gætter jeg på. Det skal jo ikke være en "rendemaske".
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  7. #7
    Strikke Rikke Gæst
    Jeps, tak! Strikkelene du har fuldstændig ret. Det var netop det jeg prøvede at forklare. Det er slet ikke så svært, når man sidder med det og ser lidt logisk på det.

    Knuzz
    Strikke Rikke

    P.S Min datter på 16 år, der næsten ikke kan strikke, hun har kun strikket 5 cm ret på et halstørklæde, forstod min "opskrift" ovenover og strikkede rigtigt i første forsøg!

  8. #8
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Strikke Rikke Se meddelelser

    P.S Min datter på 16 år, der næsten ikke kan strikke, hun har kun strikket 5 cm ret på et halstørklæde, forstod min "opskrift" ovenover og strikkede rigtigt i første forsøg!
    AARGH!!!!

    Tror jeg prøver det en dag over en kop kaffe sammen med Agro...

    Nette

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    08 Nov 2007
    Geografisk sted
    Grenå
    Indlæg
    90
    jeg håber, at jeg kan finde ud af mønsteret, men er der nogen, som har en opskrift på en sømandstrøje med raglanærmer?

  10. #10
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af L.H.L Se meddelelser
    jeg håber, at jeg kan finde ud af mønsteret, men er der nogen, som har en opskrift på en sømandstrøje med raglanærmer?
    Åh, sådan en leder jeg også efter. Jeg tror faktisk at Agro fandt en, der mindede om det på et tidspunkt. Prøv at skriv til hende. :-)

    Nette

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •