Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Side 1 af 2 12 SidsteSidste
Viser resultater 1 til 10 af 24

Emner: 70'er bøllehat

Hybrid View

Foregående indlæg Foregående indlæg   Næste indlæg Næste indlæg
  1. #1
    Tilmeldingsdato
    25 May 2007
    Geografisk sted
    vejen
    Indlæg
    31

    Læs her 70'er bøllehat

    I min ungdom hæklede jeg bøllehatte til den store guldmedalje.
    Men tror i da jeg kan finde min opskrift - eller bare huske hvordan det nu var det var.

    Mon der er en her der kan hjælpe mig ???
    Kærligst Dorthe

  2. #2
    Rysse Gæst

  3. #3
    Tilmeldingsdato
    25 May 2007
    Geografisk sted
    vejen
    Indlæg
    31
    Ups - glemte - det skal være til børn..

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.844
    Kan du ikke finde en opskrift i en hæklebog/hæfte f.eks.? Jeg synes, der plejer at være ideer til bøllehatte i de fleste strikke-/hæklebøger. Du kan jo prøve på biblioteket.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  5. #5
    Rysse Gæst

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    06 Dec 2007
    Geografisk sted
    4760 Vordingborg
    Indlæg
    1.526
    Bøllehatte har jeg lavet i - måske ikke i tusindvis - men så i hundredevis, til mig selv og mine veninder, da jeg var teenager i starten af 70'erne. Vi havde dem i alle mulige og ikke mindst umulige farver. De blev hæklet ligesom de her wc-rulle-skjulere, startende med en rund flad plade, på str. med det hoved, der skal have hatten på. Så tog jeg ud nogle omgange, og så hæklede jeg ellers bare løs, til den havde den rigtige længde. Den sidste række lavede jeg en hulrække, d.v.s. sprang hver anden maske over, og så lavede jeg ellers flæser ved at hækle 3-4 omgange med to stangmasker i hver. Så blev der trukket enten silkebånd gennem hulrækken, eller en snoet snor der matchede nogle af farverne i hatten.
    Vi var altså seje dengang, troede vi selv.

  7. #7
    Tilmeldingsdato
    03 Apr 2008
    Geografisk sted
    Morup Mølle, 7755 Bedsted Thy
    Indlæg
    8.844
    Jeg tror også snart, at jeg vil gå igang med at lave nogle bøllehatte til varmestuestrik (krisecentre). I øjeblikket kan jeg ikke finde min gode, gamle bøllehat, som jeg hæklede og strikkede for ca. 20 år siden. Den er blevet lidt falmet, men er god nok stadig væk. Jeg startede med at hækle nogle firkanter og hækle dem sammen som et pandebånd. Så strikkede jeg puld og strikkede/hæklede skygge på bagefter.
    Farveglad, håndarbejdstosset kreativ garnpige!

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    27 Jan 2009
    Geografisk sted
    Haslev
    Indlæg
    160

    Gamle minder

    Citat Oprindeligt indsendt af Missemor Se meddelelser
    Bøllehatte har jeg lavet i - måske ikke i tusindvis - men så i hundredevis, til mig selv og mine veninder, da jeg var teenager i starten af 70'erne. Vi havde dem i alle mulige og ikke mindst umulige farver. De blev hæklet ligesom de her wc-rulle-skjulere, startende med en rund flad plade, på str. med det hoved, der skal have hatten på. Så tog jeg ud nogle omgange, og så hæklede jeg ellers bare løs, til den havde den rigtige længde. Den sidste række lavede jeg en hulrække, d.v.s. sprang hver anden maske over, og så lavede jeg ellers flæser ved at hækle 3-4 omgange med to stangmasker i hver. Så blev der trukket enten silkebånd gennem hulrækken, eller en snoet snor der matchede nogle af farverne i hatten.
    Vi var altså seje dengang, troede vi selv.
    Den trend var jeg også med på. Bøllehatte pyntet med bånd og blomster. Jeg synes nu stadig, at det var sødt/pænt. Vi var jo unge og smukke den gang og kunne bære det meste

  9. #9
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Har nogen nogle bomulds rester så kan vi bruge mange af de her huer til krisecentrene, så lav dem endelig også selv om du ikke er varmestuestrikker
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  10. #10
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Nu er det snart bøllesolhat tid igen :)
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

Side 1 af 2 12 SidsteSidste

Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •