Forside Forum Link/Download Chat Genveje Medlemmer Min Profil Kalender FAQ

Viser resultater 1 til 8 af 8

Emner: Mangler hjælp til oldemorfirkant

  1. #1
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    87

    Mangler hjælp til oldemorfirkant

    Jeg er ved at hækle dette tørklæde http://www.hendesverden.dk/handarbejde/haklet-torklade/

    Jeg har aldrig lavet oldemorfirkanter før!
    Så jeg håber der er en der kan hjælpe mig, med et lille problem?

    Det drejer sig om afsnittet jeg har markeret med rødt, der står jeg skal fortsætte med 5 stgm imellem hjørnerne,
    hvordan kan det blive til 15 stgm mellem hjørnerne til sidst når jeg er færdig med firkanten?

    Hækl i første bue (3 stgm (1. stgm erstattes af 3 lm), 3 lm, 3 stgm)). Fortsæt til
    næste bue, og hækl (3 stgm, 3 lm, 3 stgm). Hækl således i hver bue, og slut med 1 km i første stgm i den første bue.
    Næste omg: Hækl 3 lm, og fortsæt med 1 stgm i hver af de 2 næste stgm. I lm-buen mellem stgm (= hjørnet) hækles (3 stgm, 3 lm, 3 stgm).
    Fortsæt med 5 stgm imellem hjørnerne, og hjørnerne hækles som 1. hjørne. Hækl 2 omg mere på denne måde.
    På sidste omg er der i alt 15 stgm på det lige stykke mellem hjørnerne.
    Kærlig hilsen Mullemus


  2. #2
    Tilmeldingsdato
    01 Oct 2006
    Geografisk sted
    4500 Odsherred
    Indlæg
    15.075
    Prøv at skrive oldemors firkanter i søge maskine og der ligger billed serie i down load.
    Jeg er varmestuestrikker -Har du lyst til at være med, så kig her www.varmestuestrik.dk
    www.kigkassen.dk den støtter varmestuestrikkerne

  3. #3
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mullemus Se meddelelser
    hvordan kan det blive til 15 stgm mellem hjørnerne til sidst når jeg er færdig med f
    Har du prøvet at hækle firkanten?
    Nogle gange virker det ikke logisk på skrift, men meget logisk, når man gør det. :-)

    Nette

  4. #4
    Tilmeldingsdato
    08 May 2007
    Geografisk sted
    9575 nordjylland
    Indlæg
    227
    Citat Oprindeligt indsendt af Mullemus Se meddelelser
    Jeg er ved at hækle dette tørklæde http://www.hendesverden.dk/handarbejde/haklet-torklade/

    Jeg har aldrig lavet oldemorfirkanter før!
    Så jeg håber der er en der kan hjælpe mig, med et lille problem?

    Det drejer sig om afsnittet jeg har markeret med rødt, der står jeg skal fortsætte med 5 stgm imellem hjørnerne,
    hvordan kan det blive til 15 stgm mellem hjørnerne til sidst når jeg er færdig med firkanten?

    Hækl i første bue (3 stgm (1. stgm erstattes af 3 lm), 3 lm, 3 stgm)). Fortsæt til
    næste bue, og hækl (3 stgm, 3 lm, 3 stgm). Hækl således i hver bue, og slut med 1 km i første stgm i den første bue.
    Næste omg: Hækl 3 lm, og fortsæt med 1 stgm i hver af de 2 næste stgm. I lm-buen mellem stgm (= hjørnet) hækles (3 stgm, 3 lm, 3 stgm).
    Fortsæt med 5 stgm imellem hjørnerne, og hjørnerne hækles som 1. hjørne. Hækl 2 omg mere på denne måde.
    På sidste omg er der i alt 15 stgm på det lige stykke mellem hjørnerne.
    Mon der skulle have stået ØG med 5 stgm imellem hjørnerne så du når op på 15 stgm på sidste omgang? sådan ser det ud efter billedet
    Ha' en god dag.
    Knus Heidi

  5. #5
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af heidi73 Se meddelelser
    Mon der skulle have stået ØG med 5 stgm imellem hjørnerne så du når op på 15 stgm på sidste omgang? sådan ser det ud efter billedet
    Nej, det står rigtigt i opskriften.
    Det er lidt svært at forklare, og derfor nemmere at fatte nål og garn og så hækle, som der står, så kommer det nemlig af sig selv. :-)
    Sagen er, at man, hvis man har seks stangmasker, i næste omgang kun kan tilføje fem stangmasker i disse masker, da man hækler ned mellem to masker.
    På den måde vil der være:
    1. omgang: 2x3 =6
    2. omgang: De 6 bliver til 5 + de to hjørner med hver 3 = 11
    3. omgang: De 11 bliver til 10 + de to hjøerner med hver 3= 16
    4. omgang: De 16 bliver til 15.

    Nette

  6. #6
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    87
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Nej, det står rigtigt i opskriften.
    Det er lidt svært at forklare, og derfor nemmere at fatte nål og garn og så hækle, som der står, så kommer det nemlig af sig selv. :-)
    Sagen er, at man, hvis man har seks stangmasker, i næste omgang kun kan tilføje fem stangmasker i disse masker, da man hækler ned mellem to masker.
    På den måde vil der være:
    1. omgang: 2x3 =6
    2. omgang: De 6 bliver til 5 + de to hjørner med hver 3 = 11
    3. omgang: De 11 bliver til 10 + de to hjøerner med hver 3= 16
    4. omgang: De 16 bliver til 15.

    Nette
    Tak for hjælpen
    Jeg vil prøve igen for at se om jeg kan få det til at passe nu.
    Kærlig hilsen Mullemus


  7. #7
    Nette Gæst
    Citat Oprindeligt indsendt af Mullemus Se meddelelser
    Tak for hjælpen
    Jeg vil prøve igen for at se om jeg kan få det til at passe nu.
    Håber det lykkedes for dig. Det er ren hyggehækling.
    Men det bliver altså meget tungt til sidst, og så stort, det nærmest kan bruges som et minisjal. :-)

    Nette

  8. #8
    Tilmeldingsdato
    02 Feb 2007
    Geografisk sted
    Vejle
    Indlæg
    87
    Citat Oprindeligt indsendt af Nette Se meddelelser
    Håber det lykkedes for dig. Det er ren hyggehækling.
    Men det bliver altså meget tungt til sidst, og så stort, det nærmest kan bruges som et minisjal. :-)

    Nette
    Jeg vil ikke lave det så bredt som i opskriften, kun som et almindeligt halstørklæde.
    Kærlig hilsen Mullemus


Regler for indlæg

  • Du kan ikke oprette nye tråde
  • Du kan ikke besvarer
  • Du kan ikke vedhæfte
  • Du kan ikke redigerer din post
  •